Nieuwsberichten
12-08-2004
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens (artikel 102, vijfde lid, Wet GBA)
In de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (de officiële
benaming voor de Nederlandse bevolkingsadministratie) zijn
persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente
woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar
bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of
geregistreerd partnerschap, uw nationaliteit, ouders en kinderen. Deze
gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele
overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke
instellingen, zoals pensioenfondsen voor zover dat noodzakelijk is
voor hun wettelijke taken. Deze instellingen, die automatisch alle
relevante wijzigingen in uw persoonsgegevens krijgen aangeleverd,
baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de basisadministratie
verkregen informatie. Welke informatie aan deze instanties wordt
verstrekt, wordt bepaald door het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties.
De hiervoor bedoelde gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke
doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is
voorgeschreven. In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om
de over u beschikbare gegevens in de basisadministratie aan hen te
verstrekken. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw
gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde
verplichte derden (zoals een curator of advocaat die een dagvaarding
aan uw adres wil uitbrengen), de stichting interkerkelijke
ledenadministratie (die voor in beginsel alle kerkgenootschappen in
Nederland zorgdraagt voor de bijhouding van de ledenadministratie van
die kerken) en aan zogenoemde vrije derden (niet commerciële
instellingen, zoals sport- en muziekverenigingen).
Bij de gemeente kunt schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde
instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te
verstrekken. Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt ontvangt u
daarvan een bevestiging.
Wilt u overigens weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens
zijn verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan
(schriftelijk) een overzicht opvragen bij de gemeente. Binnen enkele
weken krijgt u dat overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.
Het is van groot belang dat de over u in de basisadministratie
opgenomen gegevens juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u
dan contact op met de afdeling burgerzaken van de gemeente. Over uw
rechten en verplichtingen in het kader van de basisadministratie is
een folder beschikbaar. Deze folder kunt u verkrijgen bij de afdeling
burgerzaken van uw gemeente.
Gemeente Edam-Volendam