Gemeente Hoorn
College neemt uitspraak van Rechtbank over afsluiting Roode Steen ter harte
Persbericht d.d.: 11 augustus 2004
Op dinsdag 10 augustus 2004 heeft het college van burgemeester en
wethouders besloten de schorsing van de afsluiting van de Roode Steen
en directe omgeving door de Rechtbank serieus ter harte te nemen. Het
college kiest ervoor geen juridische strijd in de vorm van een
bodemprocedure aan te gaan, maar het gesprek te hervatten met de
bezwaarden en andere belanghebbenden.
De uitspraak van de Rechtbank betekent dat het college opnieuw de
balans moet opmaken waar het gaat om uitvoering geven aan
doelstellingen zoals die verwoord zijn in de Nota Verkeer en Parkeren.
Dat gaat de komende maanden dan ook in nauwe samenspraak met de
gemeenteraad en belanghebbenden gebeuren.
Daarbij is en blijft een autoluwe binnenstad een wezenlijke
taakstelling die de gemeenteraad zich heeft gesteld middels
vaststelling van de Nota Verkeer & Parkeren en die als zodanig is
opgenomen in het collegeprogramma.
Het college heeft de gemeenteraad en de bezwaarden over het ingenomen
standpunt geïnformeerd.
Roode Steen 'in oude toestand'
Vorige week dinsdag is de verkeerssituatie op en rond de Roode Steen
in de 'oude toestand' teruggebracht. Daarmee is het plein, dat per 1
juli van dit jaar autovrij was, weer toegankelijk voor gemotoriseerd
verkeer.
Ondernemers en binnenstadsbewoners hadden bezwaar gemaakt tegen het
verkeersbesluit dat tot afsluiting van de Roode Steen leidde. De
Rechtbank in Alkmaar besloot op 3 augustus de verzoeken om voorlopige
voorziening toe te wijzen en het verkeersbesluit te schorsen.
NVP
De verkeersmaatregel kwam niet zomaar uit de lucht vallen. Na
jarenlange discussie besloot de gemeenteraad in 2000 bij het
vaststellen van de Nota Verkeer en Parkeren Binnenstad, dat de Roode
Steen en omgeving autovrij moesten worden. Dit jaar was, na
herinrichting van het Breed en het Achterom, de `operatie Roode Steen'
aan de beurt.
De verkeersmaatregelen gingen in op 1 juli 2004. Vanaf die datum was
de Roode Steen verboden terrein voor brommers en auto's. Borden en
paaltjes maakten dit zichtbaar. Bedrijven konden hun bevoorrading
regelen binnen zogeheten venstertijden en er kwamen ontheffingen om
het gebied in te kunnen rijden.
---