Titel: ERNST & YOUNG: prijs aardgas en elektriciteit stijgt fors
ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 12-08-2004 10:00
Ernst & Young: onderzoek onder 204 ondernemingen naar EU ETS
Prijs aardgas en elektriciteit stijgt
fors door invoering emissiehandel
ROTTERDAM, 12 AUGUSTUS 2004 - De voorbereiding op de invoering van het
stelsel van verhandelbare emissierechten (EU ETS) in Europa laat te
wensen over. Het stelsel moet per 1 januari 2005 gaan functioneren. Uit
onderzoek van Ernst & Young onder 204 ondernemingen blijkt dat bij deze
bedrijven grote twijfels bestaan. Gezamenlijk zijn zij verantwoordelijk
voor tien procent van de huidige Europese CO2 emissie, waar EU ETS
betrekking op heeft.
De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:
- EU ETS heeft volgens de onderzochte ondernemingen gevolgen voor
energieprijzen en voor de brandstofmix bij elektriciteitsopwekking;
- Het merendeel van de respondenten verwacht dat EU ETS niet volgens
schema geïntroduceerd wordt en niet leidt tot de geplande emissiedaling;
- Ondernemingen zijn intern slecht voorbereid op EU ETS. Ze zijn niet
doordrongen van de aan de introductie gerelateerde
langetermijn-managementkwesties.
Lange termijneffect van EU ETS
De respondenten verwachten dat de prijs van aardgas de komende twee tot
drie jaar met 20 procent stijgt als gevolg van de invoering van EU ETS en
dat de bulkprijs van elektriciteit met 15 procent stijgt. Meer dan de
helft van de respondenten is van mening dat handel in emissies een
'belangrijke invloed' heeft op de brandstofmix van toekomstige
energievoorziening. Daan van der Heijden, emissie-expert bij Ernst &
Young: 'Aardgas en duurzame energiebronnen zoals windenergie zullen naar
verwachting een steeds belangrijkere rol gaan spelen bij
elektriciteitsopwekking. 55 procent van de ondernemingen zegt dat zij
'grootschaliger zal gaan investeren' in duurzame energie, vooral biomassa
en windenergie. De behoefte aan steenkool en olie zal tegelijkertijd
afnemen', aldus Van der Heijden.
De respondenten zijn verdeeld over de toekomst van kernenergie. Ruim 40
procent denkt dat kernenergie de komende tien jaar nieuw leven ingeblazen
wordt, terwijl een kleine meerderheid van mening is dat zich een
stagnatie of daling zal voordoen.
De Europese Commissie beoordeelt deze zomer de door de lidstaten
ingeleverde documenten met betrekking tot EU ETS. De respondenten willen
dat de bezwaren van hun landen in ogenschouw genomen worden. Daan van der
Heijden stelt dat het nodig is 'de EU ETS consistent, transparant en
afdwingbaar wordt voor het bereiken van korte-, middellange- en lange
termijn doelstellingen voor het terugbrengen van emissies. Helaas blijkt
uit het onderzoek op veel punten bijna precies het tegenovergestelde.'
Een meerderheid van de ondervraagden geeft aan te betwijfelen of het
systeem daadwerkelijk op 1 januari 2005 in gebruik genomen wordt. Ze
denken verder dat de beoogde daling van emissies - voornamelijk CO2 -
niet gehaald wordt.
De uitdaging voor Brussel
De respondenten voelen zich slecht voorbereid op de naderende deadline.
De regels voor de eerste fase (2005-2007) van EU ETS zijn nog niet
bevestigd, terwijl de aanvangsdatum januari 2005 is. De verplichte fase
(2008-2012) is een zwart gat. Van der Heijden: 'Zonder strenge,
duidelijke en consistente regels zal de EU ETS niet functioneren. De
beoogde milieueffecten worden niet bereikt.'
Het gebrek aan duidelijkheid leidt ertoe dat ondernemingen zich op de
korte termijn blijven richten. Dit zal gevolgen hebben voor alle
onderdelen van hun organisatie, van kapitaalbeheer tot interne
beheersing. Van der Heijden: 'Veel bedrijven geven aan pas serieuze
voorbereidingen te treffen wanneer ze meer vertrouwen hebben in het
onderliggende raamwerk van de regeling. De Europese Commissie en de
lidstaten moeten snel reageren op deze punten van zorg en duidelijke
richtlijnen opstellen. Een ander probleem is dat belangrijke zaken over
EU ETS bij ondernemingen intern niet voldoende zijn gecommuniceerd, dat
emissiegegevens niet door derden worden gecontroleerd en dat niet
duidelijk is wat de financiële gevolgen van EU ETS zijn op de lange
termijn.'
Noot aan de redactie
EU ETS vormt de hoeksteen van de Europese inzet de in het kader van het
Kyoto-protocol gedane toezeggingen na te komen. EU ETS is bedoeld
radicaal af te wijken van bestaande praktijken en een win-winsituatie te
bevorderen die ten goede komt aan het milieu en de Europese economie zo
min mogelijk benadeelt. EU ETS wordt in twee fases ingevoerd, de eerste
fase start in januari 2005 en de tweede begint in 2008 en eindigt in 2012.