"Overtreatment" kan vakantieganger duur komen te staan
AMSTERDAM, 20040810 -- Nederlandse vakantiegangers die in Turkije naar een dokter gaan, kunnen voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Turkse artsen onderzoeken buitenlandse patiënten zo uitvoerig, dat er sprake is van "overtreatment". Zo wordt nietsvermoedende vakantiegangers bij een eenvoudig doktersbezoekje regelmatig een rekening gepresenteerd van 500 tot 700 euro. Deze hoge rekeningen vallen veelal niet binnen de dekking van ziektekostenverzekeringen. Dit blijkt uit onderzoek van de alarmcentrale van de VerzekeraarsHulpDienst (VHD) te Amsterdam.Meldingen van "overtreatment" verlopen meestal volgens een vast patroon. Vakantiegangers wenden zich tot een hotelarts met betrekkelijk eenvoudige klachten als buikpijn, diarree, hoofdpijn en koorts. Deze dokter onderzoekt de patiënt en stuurt hem door naar een privé-kliniek, vaak per ambulance. Daar doen diverse specialisten extra onderzoeken en wordt de patiënt opgenomen, terwijl in Nederland enkele dagen rust en medicijnen worden voorgeschreven.
"Overtreatment" komt voornamelijk voor in de Turkse toeristengebieden. Dit is het geval bij ongeveer de helft van de meldingen vanuit dit gebied. Veel vakantiegangers hebben een beperkte dekking op hun ziektekostenverzekering. Als ze dan ook geen medische aanvullingen of een reisverzekering hebben, komen deze hoge bedragen voor eigen rekening. Het vakantieplezier is dan snel verdwenen.
De VHD adviseert zieke reizigers in Turkse badplaatsen om eerst contact op te nemen met de alarmcentrale van de reis- en/of zorgverzekeraar, voordat er sprake is van doktersbezoek of ziekenhuisopname. Zodoende geeft de VHD uiting aan haar constante sturing tijdens het hulpverleningsproces op kostenefficiency, niet alleen direct voor verzekerden, maar ook voor verzekeraars. Als een patiënt toch in een privé-kliniek belandt, onderzoeken artsen van de VHD de medische situatie. Bij vaststelling van "overtreatment", probeert de VHD de patiënt over te plaatsen naar een betaalbaar ziekenhuis.
De alarmcentrale heeft zich ontwikkeld tot een sterke nationaal en internationaal opererende dienstverlener. De drie werkmaatschappijen van de Holding leveren als direct uitvoerende organen, hulpverleningsdiensten aan onder andere verzekeraars, assuradeuren, volmachten, leasemaatschappijen en expertisebureaus. Daarnaast fungeert de VHD ook als centraal aanspreekpunt voor overheidsinstanties die een rol spelen in de hulpverlening bij ongevallen, rampen en andere calamiteiten (politie, brandweer en Rijkswaterstaat). Verder is de VHD gespecialiseerd in personenhulpverlening op basis van ziektekosten-, ziekenfonds- en reisverzekeringen. Hierin speelt zij de rol van inkoopcentrale, alarmcentrale en clearinghouse.
Ingezonden persbericht