PERSBERICHT - 2004-08-10
Op tal van onderdelen marktaandeel gewonnen of heroverd
TUI optimistisch over zomerboekingen en winter
Marktleider TUI Nederland is positief gestemd over het uiteindelijke
verloop van de zomerboekingen, en verwachtingsvol voor komende winter.
Op diverse onderdelen in het organiseren en verkopen van reizen en
vakanties wordt door de merken van TUI Nederland marktaandeel gewonnen
of heroverd.
De verre charters met
HollandExel op Brazilië, Mexico, Dominicaanse Republiek, India en Sri
Lanka voorzien in de stijgende vraag naar populaire, authentieke verre
(winter) zonbestemmingen. Het eerder gelanceerde all inclusive aanbod
wordt bij vele merken van TUI Nederland verder uitgebreid.
En de steeds nieuwe acties op de World of TUI Reisbureaus - de
grootste reiswinkelketen van Nederland - staan garant voor diversiteit
en prijsbewust kwaliteitsaanbod. Het bijkomende succes van
Lastminute.nl is de basis voor de groei van marktaandeel van de
Retailgroep van TUI Nederland.
Directeur Ruud de Meer (foto) van Touroperating TUI Nederland
verklaart de sterk toegenomen belangstelling voor all-inclusive reizen
uit de behoefte van de consument om in deze wat slechtere tijden van
tevoren precies te weten wat hij gaat uitgeven. En verder is het
prijsverschil tussen 'self catering' en 'alles inclusief' intussen zo
gering geworden, dat de stap gemakkelijke wordt gemaakt. "All
inclusive biedt heel veel waar voor het geld en daar is de consument
gevoeliger voor dan ooit", zei hij.
Over de sterke uitbreiding van verre bestemmingen zei De Meer, dat met
name de verwachtingen voor Recife in Brazilië hoog gespannen
zijn. Vanwege de Nederlandse roots, maar daarnast vanzelfsprekend
ook de prachtige stranden, het klimaat, de vriendelijke bevolking en
het al even vriendelijke prijsniveau.
Arke, Holland International en KRAS
De touroperator-hoofdmerken Arke en Holland International bieden
komende winter uitbreiding van hun succesvolle verre charters met
HollandExel naar Jamaica, Cuba en naar Recife in Brazilië. Dit alles
naast het overige aanbod op diverse verre bestemmingen, die zeer
gewild zijn. De populariteit van 'all inclusive' vakanties blijft
sterk stijgen. Dat is niet alleen verklaarbaar uit de onzekere
economische tijden, maar ook uit de groeiende gemak- en
comfortbehoefte van vakantiegangers.
Naast Arke profiteert ook het kwalitatieve clubvakantiemerk ROBINSON
volop van de 'all inclusive' groeimarkt. En Egypte wordt gezien als
nieuwe hotspot voor winterzon, concurrerend met de Spaanse Canarische
eilanden.
Holland International komt komende winter voor het eerst met een
aparte hotelbrochure met 71 RIU Hotels & Resorts over de hele wereld.
Enkele daarvan worden overigens ook door Arke aangeboden.
Beide merken kunnen op de Nederlandse markt exclusief over dit aanbod
beschikken, waartoe ook enkele all inclusive accommodaties behoren.
Stedenreizen laten een grote zomergroei zien bij Arke en Holland
International. Beide merken hebben een stabiele verwachting voor
komende winter. De zogenaamde 'overland' vakanties maken een moeilijke
periode door.
Direct Seller KRAS introduceert voor komende winter een aparte
Thailand-brochure, de bestemming 'met de eeuwige lach', die sterk
groeit in populariteit. Met negen winterbrochures brengt KRAS een
breed winteraanbod op de markt, zowel voor winterzon- als wintersport
vakanties. Nieuw zijn de wintersportbestemmingen Turkije, Bulgarije en
Spanje. En op Frankrijk biedt KRAS de 'allerlaagste prijsgarantie'.
Speciaal voor de feestdagen komt KRAS met kerst- en nieuwjaars reizen.
Ook kan met KRAS worden overwinterd, nu onder meer ook op Tenerife.
Specialistische merken
De specialisten van TUI Nederland laten in zomer 2004 een forse
omzetstijging zien tegenover de zelfde periode in 2003, dat een
moeilijk jaar was voor de hele reisindustrie. Opvallend is dat klanten
van de specialistische touroperators het reisbureau als belangrijkste
distributiekanaal kiezen en internet vooral gebruiken als
informatiebron. Dit is verklaarbaar, omdat juist bij de kwalitatieve,
specialistische reizen de informatiewens van de klant navenant is en
de reisexpert wordt ingeschakeld.
Midden-Oosten specialist Isropa Reizen heeft na de eerdere succesvolle
lancering deze zomer, de bestemming Marokko ook nieuw in het
winteraanbod.
Cruises genieten nog steeds een sterk stijgende belangstelling, en de
klantenkring blijft zich verder verjongen. Voor cruisespecialist
Zeetours Cruises zijn komende winter nieuw in het aanbod de Galapagos
eilanden en Antarctica per cruiseschip, in navolging van het grote
succes van Alaska als trendy zomerse cruisebestemming.
De kwalitatieve groepsrondreizen naar verre oorden zijn extra in trek
dankzij een groeiende vraag naar 'alles inclusief bij De Boer &
Wendel. En klanten van kwaliteitsspecialist in stedentrips, Panta
Reizen, kunnen komende winter op verre steden profiteren van de
scherpe Dollar-koers. Incentive reizen van bedrijven en organisaties
zitten weer in de lift nu de economische situatie enigszins lijkt te
verbeteren.
Organisator Group & Incentive Travel profiteert hier meer en meer van.
Wel is de verblijfsduur van incentives dit jaar korter. Holland
International rondvaarten scoren als belangrijkste attractie van
Nederland weer hoger dan vorig jaar, dat een moeilijker jaar was.
Retailactiviteiten door World of TUI Reisbureaus
De Retailgroep van TUI Nederland presteert beter dan de markt en heeft
in het afgelopen jaar -dankzij een nieuwe strategie en klantgefocuste
aanpak - marktaandeel weten terug te winnen. Eén van de middelen
hierbij is de 'aanbiedingenbank', waarmee reisadviseurs op de 217
World of TUI Reisbureaus via één systeem direct toegang hebben tot
alle aanbiedingen van ANVR-touroperators. Dit systeem is in april dit
jaar geïntroduceerd, en daarvan worden nu de vruchten geplukt.
Verder kunnen klanten van World of TUI Reisbureaus profiteren van
voorselecties in de TUI Tip 10, waarbij vakanties en reizen op thema,
op soort of op andere vormen kunnen worden geselecteerd. De
retailactiviteiten profiteren ook volop van de inzet van internet als
communicatiekanaal, aanvullend op de kwalitatieve dienstverlening in
de World of TUI Reisbureaus. Zo lanceerde Lastminute.nl recentelijk de
mogelijkheid om zelfs één dag vóór vertrek te kunnen boeken.
Overigens is dit daarmee ook mogelijk geworden via de World of TUI
Reisbureaus, speciaal voor klanten die snel weg willen, maar tóch een
persoonlijk advies wensen. De vraag naar speciale leisure-producten,
zoals theater- en musicalarrangementen en voetbal-arrangementen blijft
toenemen. De reisadviseurs van de World of TUI Reisbureaus worden
sinds april dit jaar continu getraind door middel van E-learning,
waarmee hun productkennis optimaal en kwalitatief kan worden gehouden.
De commerciële thema's van de World of TUI Reisbureaus zijn een
succes. Deze themaweken - zoals de 'Zotte Zomer Weken' en de nieuwe
'1001-nacht'-campagne die woensdag 11 augustus 2004 start - zijn een
succes en worden uitgebouwd.
NB: Klik op 'gelinkte' merken voor gedetailleerde persinformatie