Travel Unie International Nederland N.V.
VOORDRACHT RUUD DE M ...
VOORDRACHT RUUD DE MEER, DIRECTEUR TOUROPERATING TUI NEDERLAND
Persconferentie winterseizoen 2004-2005
Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004
TUI Nederland presenteert haar winterbrochures 2004-2005
Hoogtepunten voor winter 2004-2005:
- Holland International komt met aparte hotelbrochure met RIU Hotels &
Resorts
- Verre charter bestemmingen van Arke en Holland International
ongekend populair
- Uitbreiding van verre charters naar Jamaica, Cuba en naar Recife in
Brazilië
- Stedenreizen laten grote zomergroei zien bij Arke en Holland
International. Stabiele verwachting voor komende winter
- Populariteit 'all inclusive' vakanties blijft stijgen. Naast Arke
profiteert nu ook clubvakantiemerk ROBINSON volop van groeimarkt
- Egypte wordt gezien als nieuwe winterzon hotspot, concurrerend met
Canarische eilanden
Dames en heren! Ook ik heet u graag welkom op onze
winterpersconferentie. Na de terugblik van Annemie Brackx op het
afgelopen jaar en de korte vooruitblik van Steven van der Heijden op
het komende jaar, wil ik u graag meer in detail vertellen over
afgelopen zomer en de komende winter voor de hoofdmerken Arke en
Holland International.
Graag bespreek ik kort enkele opvallende zaken. Dat is allereerst de
doorgroei van 'all inclusive' vakanties. Bij eerdere gelegenheden
voorspelden wij reeds dat dit type vakantie een enorme groei zou gaan
doormaken. En dat is dus ook gebeurd. Door het onzekere economische
tij wil de consument van tevoren weten hoeveel hij gaat uitgeven en
daartoe is de 'all inclusive'-vakantie natuurlijk bijzonder geschikt.
Verder zien wij dat het prijsverschil tussen de zogeheten 'self
catering' accommodaties (appartementen, et cetera) en 'all inclusive'
accommodaties intussen zo klein is geworden, dat de klant relatief
weinig méér hoeft te betalen om eten en drinken inclusief te boeken.
All Inclusive biedt een grote value-for-money en daar is de consument
gevoeliger voor dan ooit tevoren. Hij blijkt goed op de hoogte van de
mogelijkheden en is door zijn eigen reiservaring, maar ook door alle
informatie op het internet, uitstekend op de hoogte. Hij kan zich dan
ook een goed afgewogen oordeel vormen en blijkt uitstekend in staat om
'de koopjes' te vissen uit het totale aanbod van de reisindustrie.
Ook ons clubvakantiemerk ROBINSON heeft deze zomer volop van de groei
van 'all inclusive' kunnen profiteren. Wij verwachten dat deze
stijging zich komende winter en ook zomer 2005 zal voortzetten. Luxe
en 'all inclusive' blijken zeker bij ROBINSON uitstekend samen te
gaan.
Dames en heren! Graag richt ik mijn blik nu op het winterseizoen.
Vooruitkijkend op komende winter, voorzien wij ook voor de hoofdmerken
in beginsel een nog verdere groei van het 'all inclusive'-segment.
Arke en Holland International, maar zoals gezegd ook ROBINSON, spelen
hier elk op hun eigen wijze op in. Zo komt Holland International
komende winter voor de eerste keer met een aparte brochure voor het
succesvolle hotelmerk RIU Hotels & Resorts, dat zeer veel van haar
hotels als 'all inclusive'-hotel exploiteert. En RIU is komende winter
exclusief te vinden in de brochures van Holland International en
natuurlijk ook bij Arke. Geen enkele andere Nederlandse touroperator
in het 'sun & beach-segment' zal de hotels en resorts van RIU meer in
haar brochures opnemen.
Zoals u weet is de RIU-hotelketen voor de helft in handen van TUI-AG
en heeft RIU Hotels & Resorts intussen 74 hotels, met name in het
Middellandse Zeegebied en in het Caribisch gebied, waarvan er 71 in
het exclusieve aanbod van Holland International en Arke zijn te
vinden. Uniek op de Nederlandse markt! Doordat we met een aparte
brochure met bijna alle RIU-hotels komen, hebben we beter kunnen
inkopen en zullen de RIU-prijzen dan ook komende winter gaan. Met haar
drie verschillende formules zijn er RIU-accommodaties op alle
kwaliteitsniveaus beschikbaar. Doordat RIU een uitstekende
prijs-kwaliteitverhouding biedt, heeft deze hotelketen intussen een
grote schare vaste klanten gekregen en is de naamsbekendheid bij de
Nederlandse consument de afgelopen jaren fors gestegen.
Deze winter stimuleert Arke de verkoop van 'all inclusive' door haar
'all inclusive'-gids fors uit te breiden. Met een verdubbeling van het
aanbod en het aantal pagina's, pakt prijsvakantiemerk Arke met name
fors uit in Turkije, Egypte en Tunesië.
Geachte aanwezigen! Nu ik het toch over Egypte heb, kan ik u
gelijktijdig vertellen dat zowel Arke als Holland International fors
hebben uitgebreid in dit land. Doordat Egypte op slechts 4 uur vliegen
van Nederland ligt; doordat het zeer aantrekkelijk geprijsd is;
doordat het een relatief nieuwe infrastructuur heeft; en doordat het
zonzeker is in de winter, wordt dit naar onze mening dé bestemming die
komende winter fors zal gaan groeien. Met zijn aangename temperaturen
van rond de 25 graden, zijn uitstekende duikmogelijkheden en zijn
droge lucht, is Egypte een uitstekend alternatief voor de Canarische
Eilanden in de winter. Nieuw komende winter is de bestemming Marsa
Alam aan de Rode Zee, per auto circa 4 uren zuidelijk van Hurghada,
dat Arke en Holland International één keer per week rechtstreeks gaan
aanvliegen. Verder gaan we Egypte komende winter voor het eerst ook
vanaf Maastricht aanvliegen.
Genoeg over 'sun & beach'! Laat ons nu kijken naar de verre vakanties.
In dit segment zijn de ontwikkelingen natuurlijk buitengewoon
stormachtig geweest. Met de lancering van onze eigen verre charters,
vandaag bijna een jaar geleden, hebben Arke en Holland International
de marktverhoudingen nogal op zijn kop gezet. En met succes! Wat velen
zagen als een ééndagsvlieg, blijkt een zeer gezonde baby te zijn. En
de baby groeit en lacht het leven tegemoet! Zoals straks reeds
verteld, zullen wij deze charteroperatie dit jaar afsluiten met een
gemiddelde bezettingsgraad van boven de 90 procent. Dit is een
fantastisch resultaat, in lijn met charteroperaties binnen Europa. En
dit succes geldt eigenlijk voor bijna alle bestemmingen. Met name de
Dominicaanse Republiek, Mexico en Brazilië profiteren flink. Maar ook
Midden-India en Sri Lanka hebben goed gedraaid. Eigenlijk zijn alleen
Mombasa in Kenia en Trivandrum in Zuid-India ons tegengevallen.
En gelukkig bood en biedt de prijsstelling van de verre
charter-vakanties van Arke en Holland International ook nog voldoende
mogelijkheid om marge te maken. Door deze charters heeft onze
verre-reizen-activiteit dan ook een onwaarschijnlijke groei
doorgemaakt. We zullen het jaar afsluiten met +50%, hetgeen betekent
dat we circa 70.000 verre reizigers tot onze klantenkring mogen
rekenen.
In het licht van het bovenstaande, kan ik vandaag melden dat de verre
charters komende winter worden voortgezet en zelfs worden uitgebreid.
Met name naar de Dominicaanse Republiek wordt de capaciteit fors
uitgebreid. En verder zijn de bestemmingen Montego Bay op Jamaica,
Recife en Porto de Galinhas in Brazilië en Holguin en Varadero op Cuba
nieuw aan het assortiment van Arke en Holland International
toegevoegd. Met name Recife is een nieuwe bestemming waar we
hooggespannen verwachtingen van hebben. Vanwege de Nederlandse roots
van deze bestemming, hebben wij voor het Mauritshuis gekozen. Verder
zullen de prachtige stranden, het prima klimaat, de zeer vriendelijke
bevolking en het uiterst aantrekkelijke prijsniveau bijdragen aan het
commerciële succes van Recife en het er vlakbij gelegen Porto de
Galinhas.
In het rijtje van nieuwe bestemmingen dat ik zojuist heb genoemd,
wordt Jamaica - waar RIU Hotels & Resorts op dit moment aan het bouwen
is - een eigen operatie van Arke en Holland International. De overige
bestemmingen doen we samen met concurrent-collega Thomas Cook.
Daarnaast hebben Arke en Holland International stoelen op de charters
van DutchCaribbeanExel (niet te verwarren met DCA, Dutch Caribbean
Airlines) naar Curacao tegen bijzonder gunstige prijzen. Tenslotte is
het misschien aardig om te vertellen dat onze rondreizen in Mexico en
op Sri Lanka een gegarandeerde doorgang en Nederlandstalige
begeleiding hebben bij een aantal van twee deelnemende klanten.
Dan ga ik verder met onze 'city trips'. Juist in dit segment hebben
Arke en Holland International afgelopen winter en de lopende zomer de
grootste procentuele groei binnen de totale markt weten te bereiken.
Door met de merken Arke en Holland International ieder een andere weg
in te slaan, zijn we erin geslaagd een heel diverse doelgroep binnen
te halen. Aan de ene kant heeft Arke met een prijsgedreven aanbod
alleen de grootste steden in haar assortiment opgenomen, met een
beperkt aantal hotels. Prijsvakantiemerk Arke staat met haar
stedenvakanties op dit moment op een groei ten opzichte van vorige
zomer van 5 procent terwijl de markt een daling van -4 procent laat
zien. Aan de andere kant heeft Holland International met haar meer
specialistische benadering het productleiderschap geclaimd. Door voor
maar liefst zes steden met een specialistisch programma uit te komen
met een zeer uitgebreid aanbod, heeft Holland International de klant
kunnen overtuigen van haar enorme know how op het gebied van
stedenreizen. Kwaliteitsmerk Holland International groeit wat
stedenreizen betreft maar liefst 34 procent ten opzichte van afgelopen
zomer.
Voor komende winter zal dit beleid worden gecontinueerd. Nieuw zijn de
vluchten vanaf Niederrhein die Arke en Holland International komende
winter zullen aanbieden. Met maar liefst 9 steden in haar routenet, is
luchtvaartmaatschappij V-Bird een welkome aanvulling op de
vervoersmogelijkheden die onze merken reeds bieden vanaf Amsterdam,
Rotterdam en Brussel.
En dan tenslotte Overland. In dit segment ondervinden Arke en Holland
International de grootste problemen. Door de lage drempel voor de
consument om dit soort vakanties en reizen zelf te regelen, en door de
enorme concurrentie van het internet, maar ook doordat bestemmingen en
leveranciers zelf contact zoeken met de potentiële klant, is het heel
moeilijk om als reisorganisatie in dit segment tot bloei te komen. Met
name op de dichtbij-bestemmingen is dit effect goed merkbaar.
Voor komende winter tracht Arke de klanten bij zich te houden door het
aanbieden van een prijsgarantie. Wie bij de hotelier ter plaatse op
hetzelfde moment minder betaalt dan bij Arke, krijgt het verschil
gerestitueerd. Verder komt Holland International nieuw met een aparte
wintersportbrochure voor Frankrijk. Uit onderzoek blijkt dat liefst
88% van de skiërs al weet naar welk land men wil reizen hetgeen één
van de redenen is om tot een aparte brochure te komen.
Meer wintersportnieuws is dat Arke komt met een 3-tal aparte
Arke-kidsclubs. In Seefeld en St. Ulrich am Pillersee in Oostenrijk en
in Engelberg in Zwitserland introduceren we nu ook in de winter het zo
succesvolle kids-concept uit de zomer. Met een aparte kinderclub en
Nederlandstalig animatieteam, heb je komende winter geen kind aan je
Arke-kids. Verder is opvallend het grote aantal variabele reisduren.
Doordat steeds meer landgenoten een lang weekend willen gaan skiën,
biedt Holland International komende winter een groot aantal
accommodaties aan met aankomstmogelijkheden op andere dagen dan de
zaterdag. Tenslotte gaat Holland International op de sportieve tour.
Met bobslee, paragliding, monoskiën en 'off piste'-skiën in het
pakket, kan elke sneeuwfanaat komende winter bij ons zijn hart
ophalen.
Dames en heren! Ik ga mijn betoog afronden. Ik zal dat doen met een
voorspelling. Als ik onze totale markt moet inschatten, dan denk ik
dat met name het segment verre reizen komende winter opnieuw fors zal
groeien. En deze groei zal enerzijds ten koste gaan van de Europese
winterzon (met name naar de Canarische eilanden). En in mindere mate
ten koste van de wintersport. Door het grote aanbod tegen zeer
concurrerende prijzen, zal menig landgenoot zijn winterzonvakantie
gaan doorbrengen in Mexico, de Dominicaanse Republiek of Brazilië. In
het Middellandse Zeegebied zal met name Egypte een forse groei
doormaken. Bij de Nederlandse reisconsument zit de smaak van de
winterzon er goed in en smaakt naar meer. In het segment stedenreizen
zal naar onze mening nauwelijks groei, maar juist stabiliteit zitten.
En zoals gezegd zal de wintersport licht teruglopen. Ik dank u
hartelijk voor uw aandacht. Graag geef ik nu het woord aan Claudia
Schunk van RIU.