Travel Unie International Nederland N.V.
VOORDRACHT ANNEMIE B ...
VOORDRACHT ANNEMIE BRACKX, SCHEIDEND CEO TUI NEDERLAND
Persconferentie winterseizoen 2004-2005
Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004
TUI Nederland presenteert haar wintervakantie brochures 2004-2005
Hoogtepunten voor komend winterseizoen:
- Verre charters scoren met hoogste bezettingsgraden ooit
- Groei in all inclusive vakanties zet door
- Klantenvraag laat deze zomer polarisatie zien met vroegboekingen en
lastminutes
- TUI Nederland vergroot aandeel op diverse marktonderdelen
- Verwachtingen voor komend winterseizoen positief gestemd
Dames en heren, beste collega's, en vrienden journalisten. Mogen wij U
allen welkom heten bij marktleider TUI Nederland. En in het bijzonder
verwelkomen wij in ons midden, de heer Carlos Asfora, de Braziliaanse
minister van Toerisme in de staat Pernambuco, tevens werkzaam op de
Braziliaanse Ambassade. Wij danken u dat u ons bij deze gelegenheid
met uw aanwezigheid vereert. Ook heet ik mevrouw Claudia Schunk
welkom, die straks van RIU Hotels & Resorts nog tot u zal spreken.
Vandaag zijn we hier in het Mauritshuis in Den Haag samen, een
bijzondere, historische locatie, dat een band heeft tussen Nederland
en Brazilië dankzij Maurits van Nassau Siegen, in de 17e eeuw
Gouverneur-Generaal van Brazilië in Recife. Onze samenkomst heeft
plaats om twee belangrijke redenen. Naast het feit dat wij u een en
ander zullen verklappen over onze huidige zomercijfers en opmerkelijke
markttrends, zal u niet alleen kennis kunnen maken met het nieuwe
winteraanbod 2004-2005 van de merken van TUI Nederland, maar tevens
met de gloednieuwe Raad van Bestuur van TUI Nederland en haar
voorzitter, de heer Steven van der Heijden, die sinds 1 augustus de
fakkel van mij heeft overgenomen. Voordat ik hem aan u introduceer,
richt ik mij graag eerst tot u met een terugblik op de afgelopen tijd.
Als grootste reisorganisatie van het land zijn wij actief in bijna
alle segmenten die de toeristische industrie beslaat. Wat er dus bij
ons gebeurt en verschuift is dus vaak bepalend voor de totale
marktcijfers. Afgelopen jaar was marktleider TUI Nederland met haar
merken circa 1,2 miljoen klanten van dienst op het gebied van uitgaand
toerisme. Volgens de huidige prognoses wordt dit jaar dezelfde
klantenkring voorzien van reizen en vakanties met alle merken van TUI
Nederland. En dat is op zijn zachts gezegd opmerkelijk. We hebben
immers het merk Fit uit de handel gehaald dat vorig jaar toch nog een
kleine 10% van onze Middellandse Zee-verkoop binnen haalde. En we
hebben ook ons aanbod heroverwogen; weg van de lage marges genererende
producten, zoals vakantieparken en buspendels. De omzet in 2003 was
circa 1 miljard Euro. Nu, halverwege het boekingsjaar staat een
gelijkwaardige omzetverwachting voor het hele boekjaar 2004 in
beginsel nog steeds. Dit danken we mede gezien de stevige start tot
april - een stijging van + 0,7 % marktaandeel op grond van de
NIPO-meting - en de recentelijk enorm aangetrokken last minute
boekingen. Het is nog te vroeg om een eindbeeld te geven. Hierna geef
ik u graag een tussenstand.
De ontwikkeling van de zomerboekingen 2004
Het verloop van de zomerboekingen laat dit jaar bij de
touroperatormerken van TUI Nederland - dus Arke, Holland
International, KRAS en onze specialistische reismerken - in
tegenstelling tot wat de markt heeft gerealiseerd, een uitermate
positief gepolariseerd beeld zien. Daarbij springen allereerst de
stevige vroegboek-verkopen in het oog. Deze werden begin dit jaar
gerealiseerd dankzij de zeer voordelige vroegboekkortingen van onze
merken. En vervolgens hebben we de sterke lastminute-verkopen
gekregen, vanwege de grote golf late beslissers. In concreto hebben
onze merken Holland International en Arke respectievelijk 17,5 % en
7,5 % meer klanten met het vliegtuig naar de zon vervoerd, in
vergelijking met het voorbije jaar. En dat is stukken beter dan wat de
markt vertoont, die volgens de NIPO-meeting van 11 juli j.l. een groei
van slechts +5 % noteert in de vliegsegmenten.
Die groei denken we bij Arke en Holland International te danken te
hebben aan een scherpe prijsstelling en een prijsgunstiger
assortiment. Ondanks het feit dat de gemiddelde duur ongeveer gelijk
is gebleven, en dat beduidend meer mensen voor een 'maaltijden
inbegrepen'-formule hebben gekozen, is ons gemiddelde Middellandse
Zee-pakket deze zomer immers 7 % goedkoper geworden, en onze
gemiddelde pakket exotische strandvakantie zelfs 15 % goedkoper
geworden.
Wat de golf late boekingen betreft; mede door een betere
inkoopplanning hebben onze merken de kans gekregen onze
restcapaciteiten tegen een aanmerkelijk hogere marge weg te zetten ten
opzichte van de zomer van vorig jaar.
Eén en ander betekent dat, dankzij die sterke start, TUI Nederland
haar marktaandeel op Europese vliegbestemmingen in april reeds 0,8
procent verhoogd had. En dat méér dan 1 van elke 5 Nederlanders zijn
Middellandse Zee en/of Rode Zee zonbestemming toen reeds bij één van
de merken van TUI Nederland geboekt had. Grote uitschieters bij onze
merken waren verrassend naast de veelgenoemde nieuwe stijgers,
Tunesië, Turkije, Marokko en Egypte, ook Spanje met de Canarische
eilanden op kop (+6,2 % marktaandeel) en Griekenland (+0,9 %) met als
paradepaardje Corfu. Op de long haul bestemmingen ging het helemaal
goed. Ook hier konden de merken van TUI Nederland dankzij de juiste
productmix hun marktaandeel met maar liefst 2,6 procent aandikken. En
ook hier boekten in volle vertrouwen 1 op de 5 Nederlandse
reislustigen hun droomvakantie bij ons. Op Mexico en voor de
Dominicaanse boekten we een stijging van meer dan 100%, dat neerkwam
op het feit dat 1 van elke drie Nederlanders met Arke of Holland
International voor deze bestemmingen geboekt had. Hier zijn we spijtig
naderhand vast komen te zitten met capaciteiten en hebben we een stuk
van onze natuurlijke vraag niet kunnen bedienen; dat pakken we op deze
winter.
Met onze autovakanties doen we het cumulatief half juli bij TUI
Nederland 1% beter dan de markt. Die doet het met zijn -10% niet goed.
Duidelijk is dat de klant de dure prijzen aan de benzinepomp niet lust
en liever voor budgettaire zekerheid kiest. TUI Nederland heeft
bovendien haar productportefeuille in dit segment heringericht; geen
dichtbij, geen vakantieparken meer, en ook onze buspendels hebben we
gerationaliseerd.
In het City Trips-segment mogen we helemaal niet klagen; met onze drie
merken samen Arke, Holland International en Panta Reizen scoren we
hier +12% in een markt die - 4% noteert. Dus genoeg redenen om
tevreden te zijn. Onze directe verkoper KRAS, zet zijn succesvolle weg
verder; met haar dubbel digit groeipercentage onderscheid ze zich
zowel op Turkije als in het auto-segment als in het segment van de
verzorgde groepsreizen.
Geachte aanwezigen! Bij de specialisten uiteindelijk, noteren we een
sterke comeback. De strategie om door te gaan met meer persoonlijke
dienstlevering, verdere specialisatie, en hogere kwaliteitseisen tegen
betaalbare prijzen, werpt hier duidelijk vruchten af. Bij Zeetours
Cruises noteren we een uitstekend jaar, maar ook bij de Boer & Wendel
en Isropa Reizen, groeien we opmerkelijk en verbeteren we onze marge.
Straks hoort u de details van de kant van mijn collega René Klawer.
Bij ons eerste klasse clubproduct ROBINSON noteren we zeer verrassend
56 % meer klanten. De tevredenheidsgraad van deze klanten ligt zeer
hoog, en meteen ook de repeaters-score.
Als we de volledige balans van juli op juli opmaken, dan merken we
nog de volgende spectaculaire verschuivingen voor zon en verre
vakanties:
- Op long haul noteren we slechts 4 % reductieklanten; een bewijs dat
onze brochureprijzen hier uitstekend zijn; geen overstock dus op dit
segment en eerder schaarste;
- De bestemmingen met de hoogste cateringpercentages zijn de long haul
charterbestemmingen, met gemiddeld 97 procent. Maar ook Egypte en
Bulgarije scoren gelijkaardig. Voor het eerst kiezen overall meer
Nederlanders bij de merken van TUI Nederland voor een formule half
board of all inclusive (56%), dan voor een appartement of hotel
arrangement logies of met ontbijt.
- Overall dikt de all inclusive verkoop aan van 13 procent naar 25
procent in 2004 op short haul en van 27 % naar 44 % op long haul. Met
als positieve uitschieters Mexico, Dominicaanse Republiek en Aruba,
maar ook Egypte, Bulgarije, Tunesië en Turkije (tot 95 %).
Opvallendste stijger is Spanje, dat deze zomer reeds 16 % all
inclusive verkoopt. Opvallendste trendbreker is Portugal, waar minder
klanten all inclusive boeken deze zomer en dat gekkensluiter is met
slecht 1,7% 'all in' verkoop.
- De gemiddelde verblijfsduur was maar iets lager en zit nu op 12,5
dagen voor vliegvakanties.
- Meer families hebben hun weg gevonden naar onze touroperator-merken
vlieg; 10,5 % van onze klanten zijn deze zomer kinderen, tegenover 8,6
% vorig jaar. En dat danken we gegarandeerd aan onze kindvriendelijke
formules met gratis verblijf. De meest populaire vlieg
familiebestemmingen zijn deze zomer Turkije met Izmir en Antalya en op
de Spaanse Canarische eilanden Fuerteventura en Lanzarote (tot 18%).
De lastminute vraag deze zomer
Als tweede belangrijke punt was er ook dit jaar ook een sterke
lastminute vraag. De merken van TUI Nederland hebben hier handig
gebruik van kunnen maken. Aangezien zij kunnen putten uit een brede
beddenvoorraad met welbekende kwaliteitsbedden, waren er reizen
beschikbaar tot zolang de voorraad vliegtuigstoelen strekte. Naast de
klassieke Middellandse Zee-bestemmingen, hebben we in het bijzonder op
onze producten voor stedenreizen nog grote aantallen klanten kunnen
bedienen met een last minute aanbod. TUI Nederland heeft de maand juli
afgesloten met historisch hoge bezettingscijfers van 93,8 procent op
long haul bestemmingen en met 96,8 procent op medium haul
bestemmingen. Na een aantal moeilijke seizoenen is dit een meer dan
welkome afwisseling. Mijn collega Ruud de Meer zal u hier zodirect
meer in detail over vertellen.
Dames en heren! TUI Nederland bespeelt deze markt via onze
traditionele hoofdmerken Arke en Holland International, maar
voornamelijk ook via onze direct seller KRAS. Onze retail heeft op dit
punt het merk Lastminute.nl in portefeuille, een uitstekende merknaam
voor dit segment.
Alles overziend staat TUI Nederland na een vliegende start aan het
begin van het jaar en een goede verkoop tijdens de afgelopen weken, er
nu met zijn twee hoofdmerken, Arke en Holland International boven de
boekingen van de zomer van vorig jaar. En zowel KRAS als onze
specialisten hebben een heel goeie prestatie neergezet en staan meer
dan 10 procent boven afgelopen jaar. Al met al genoeg redenen dus voor
mij om uitermate tevreden te zijn.
Vooruitzichten voor het winterseizoen
Dames en heren! Voordat mijn collega's u inlichten over het komende
winterseizoen en over de troeven die we nu nieuw te bieden hebben aan
onze klanten, wil ik U nog vlug de cijfers van de voorbije winter in
herinnering brengen. Afgelopen winter heeft TUI Nederland in zijn
geheel meer dan 2 procent geplust bij het aantal paxen, en heeft
daarmee op niveau van de Nederlandse markt gepresteerd. Ook hier
hebben wij een sterke stijging bij long haul vakanties (+47 %) en bij
KRAS (+42 %) kunnen neerzetten. U zult merken bij het voorstellen van
onze winterprogramma's dat wij verder spinnen op de positieve lessen
uit de voorbije winter en huidige zomer verkoop.
Concluderend kijken wij vol vertrouwen op een groeiende markt naar de
komende winter. Wij zijn positief en hebben hard gewerkt aan de
verdere verbetering van onze producten teneinde voor onze klanten de
juiste keuze beschikbaar te hebben.
Introductie aantredend CEO Steven van der Heijden
Geachte aanwezigen! Zoals u weet loopt mijn tijd bij TUI Nederland ten
einde. Ik maak nu graag van de gelegenheid gebruik, om mijn oprechte
dank uit te spreken aan alle medewerkers van TUI Nederland voor hun
actieve medewerking en inzet tijdens mijn tijd bij deze onderneming.
Ik heb altijd de volle steun van iedereen ontvangen en samen hebben we
een aardig resultaat neergezet en onze doelstellingen bereikt.
Hiervoor een hartelijk dank.
Als CEO van TUI Nederland gaat mij de heer Steven van der Heijden
opvolgen. Ik ben bijzonder blij om hem vandaag aan u te kunnen
introduceren als de nieuwe bestuurder van ons Nederlandse reisconcern.
Hij is een 'toeristiker' die deze branche kent als geen ander en die
TUI Nederland N.V. succesvol zal weten te besturen.
Dames en heren, ik dank u voor uw aandacht! Graag een hartelijk welkom
voor Steven van der Heijden.