Travel Unie International Nederland N.V.
MARKTLEIDER TUI NEDE ...
MARKTLEIDER TUI NEDERLAND VERSTERKT MARKTPOSITIE. POSITIEF OVER
KOMENDE WINTER
Charters Arke en Holland International op verre bestemmingen zeer
succesvol en scherp geprijsd
All inclusive gewild in economisch onzekere tijden, winterzonaanbod
verder uitgebreid
Specialistische kwaliteitsmerken profiteren van nichepositie en
synergie binnen reisconcern
World of TUI Reisbureaus scoren met nieuwe commerciële aanpak en
herwinnen marktaandeel
Den Haag, dinsdag 10 augustus 2004 - Marktleider TUI Nederland is
positief gestemd over het uiteindelijke verloop van de zomerboekingen,
en verwachtingsvol voor komende winter. Op diverse onderdelen in het
organiseren en verkopen van reizen en vakanties wordt door de merken
van TUI Nederland marktaandeel gewonnen of heroverd. De verre charters
met HollandExel op Brazilië, Mexico, Dominicaanse Republiek, India en
Sri Lanka voorzien in de stijgende vraag naar populaire, authentieke
verre (winter) zonbestemmingen. Het eerder gelanceerde all inclusive
aanbod wordt bij vele merken van TUI Nederland verder uitgebreid. En
de steeds nieuwe acties op de World of TUI Reisbureaus - de grootste
reiswinkelketen van Nederland - staan garant voor diversiteit en
prijsbewust kwaliteitsaanbod. Het bijkomende succes van Lastminute.nl
is de basis voor de groei van marktaandeel van de Retailgroep van TUI
Nederland.
Arke, Holland International en KRAS
De touroperator-hoofdmerken Arke en Holland International bieden
komende winter uitbreiding van hun succesvolle verre charters met
HollandExel naar Jamaica, Cuba en naar Recife in Brazilië. Dit alles
naast het overige aanbod op diverse verre bestemmingen, die zeer
gewild zijn. De populariteit van 'all inclusive' vakanties blijft
sterk stijgen. Dat is niet alleen verklaarbaar uit de onzekere
economische tijden, maar ook uit de groeiende gemak- en
comfortbehoefte van vakantiegangers. Naast Arke profiteert ook het
kwalitatieve clubvakantiemerk ROBINSON volop van de 'all inclusive'
groeimarkt. En Egypte wordt gezien als nieuwe hotspot voor winterzon,
concurrerend met de Spaanse Canarische eilanden.
Holland International komt komende winter voor het eerst met een
aparte hotelbrochure met 71 RIU Hotels & Resorts over de hele wereld.
Enkele daarvan worden overigens ook door Arke aangeboden. Beide merken
kunnen op de Nederlandse markt exclusief over dit aanbod beschikken,
waartoe ook enkele all inclusive accommodaties behoren. Stedenreizen
laten een grote zomergroei zien bij Arke en Holland International.
Beide merken hebben een stabiele verwachting voor komende winter. De
zogenaamde 'overland' vakanties maken een moeilijke periode door.
Direct Seller KRAS introduceert voor komende winter een aparte
Thailand-brochure, de bestemming 'met de eeuwige lach', die sterk
groeit in populariteit. Met negen winterbrochures brengt KRAS een
breed winteraanbod op de markt, zowel voor winterzon- als wintersport
vakanties. Nieuw zijn de wintersportbestemmingen Turkije, Bulgarije en
Spanje. En op Frankrijk biedt KRAS de 'allerlaagste prijsgarantie'.
Speciaal voor de feestdagen komt KRAS met kerst- en nieuwjaars reizen.
Ook kan met KRAS worden overwinterd, nu onder meer ook op Tenerife.
Specialistische merken
De specialisten van TUI Nederland laten in zomer 2004 een forse
omzetstijging zien tegenover de zelfde periode in 2003, dat een
moeilijk jaar was voor de hele reisindustrie. Opvallend is dat klanten
van de specialistische touroperators het reisbureau als belangrijkste
distributiekanaal kiezen en internet vooral gebruiken als
informatiebron. Dit is verklaarbaar, omdat juist bij de kwalitatieve,
specialistische reizen de informatiewens van de klant navenant is en
de reisexpert wordt ingeschakeld.
Midden-Oosten specialist Isropa Reizen heeft na de eerdere succesvolle
lancering deze zomer, de bestemming Marokko ook nieuw in het
winteraanbod. Cruises genieten nog steeds een sterk stijgende
belangstelling, en de klantenkring blijft zich verder verjongen. Voor
cruisespecialist Zeetours Cruises zijn komende winter nieuw in het
aanbod de Galapagos eilanden en Antarctica per cruiseschip, in
navolging van het grote succes van Alaska als trendy zomerse
cruisebestemming. De kwalitatieve groepsrondreizen naar verre oorden
zijn extra in trek dankzij een groeiende vraag naar 'alles inclusief'
bij De Boer & Wendel. En klanten van kwaliteitsspecialist in
stedentrips, Panta Reizen, kunnen komende winter op verre steden
profiteren van de scherpe Dollar-koers. Incentive reizen van bedrijven
en organisaties zitten weer in de lift nu de economische situatie
enigszins lijkt te verbeteren. Organisator Group & Incentive Travel
profiteert hier meer en meer van. Wel is de verblijfsduur van
incentives dit jaar korter. Holland International rondvaarten scoren
als belangrijkste attractie van Nederland weer hoger dan vorig jaar,
dat een moeilijker jaar was.
Retailactiviteiten door World of TUI Reisbureaus
De Retailgroep van TUI Nederland presteert beter dan de markt en heeft
in het afgelopen jaar - dankzij een nieuwe strategie en klantgefocuste
aanpak - marktaandeel weten terug te winnen. Eén van de middelen
hierbij is de 'aanbiedingenbank', waarmee reisadviseurs op de 217
World of TUI Reisbureaus via één systeem direct toegang hebben tot
alle aanbiedingen van ANVR-touroperators. Dit systeem is in april dit
jaar geïntroduceerd, en daarvan worden nu de vruchten geplukt. Verder
kunnen klanten van World of TUI Reisbureaus profiteren van
voorselecties in de TUI Tip 10, waarbij vakanties en reizen op thema,
op soort of op andere vormen kunnen worden geselecteerd. De
retailactiviteiten profiteren ook volop van de inzet van internet als
communicatiekanaal, aanvullend op de kwalitatieve dienstverlening in
de World of TUI Reisbureaus. Zo lanceerde Lastminute.nl recentelijk de
mogelijkheid om zelfs één dag vóór vertrek te kunnen boeken. Overigens
is dit daarmee ook mogelijk geworden via de World of TUI Reisbureaus,
speciaal voor klanten die snel weg willen, maar tóch een persoonlijk
advies wensen. De vraag naar speciale leisure-producten, zoals
theater- en musicalarrangementen en voetbal-arrangementen blijft
toenemen. De reisadviseurs van de World of TUI Reisbureaus worden
sinds april dit jaar continu getraind door middel van E-learning,
waarmee hun productkennis optimaal en kwalitatief kan worden gehouden.
De commerciële thema's van de World of TUI Reisbureaus zijn een
succes. Deze themaweken - zoals de 'Zotte Zomer Weken' en de nieuwe
'1001-nacht'-campagne die woensdag 11 augustus 2004 start - zijn een
succes en worden uitgebouwd.