Travel Unie International Nederland N.V.
VOORDRACHT RENÉ KLAW ...
VOORDRACHT RENÉ KLAWER, DIRECTEUR SPECIALISTEN TUI NEDERLAND
Persconferentie winterseizoen 2004-2005
Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004
TUI Nederland presenteert haar winterbrochures 2004-2005
Hoogtepunten voor winter 2004-2005:
- Marokko nu ook nieuw in het winteraanbod van specialist Isropa
Reizen
- Cruisereizen staan in middelpunt van belangstelling, verjongen en
blijven groeien bij Zeetours Cruises. Nu ook Galapagos eilanden en
Antarctica per cruiseschip
- Kwalitatieve groepsrondreizen naar verre oorden in trek dankzij
groeiende vraag naar 'alles inclusief' bij De Boer & Wendel
- Incentive reizen van bedrijven en organisaties in de lift nu
economische situatie lijkt te verbeteren, Group & Incentive Travel
profiteert
- Holland International rondvaarten scoren als belangrijkste attractie
van Nederland weer hoger dan vorig jaar
Dames en heren! Als laatste spreker vanochtend heet ook ik u van harte
welkom. Ik zal u kort informeren over de stand van zaken en over de
winternieuwtjes van de specialistische merken van marktleider TUI
Nederland.
De specialisten van TUI Nederland laten in zomer 2004 een forse
omzetstijging zien ten opzichte van dezelfde periode in 2003. Per
heden bedraagt deze +21,2 procent. Het moge duidelijk zijn dat het
afgelopen jaar over het algemeen geen goed jaar was, ook al scoorden
onze specialistische merken ook toen positief. Met de huidige cijfers
in de plus ben ik desalniettemin uitermate tevreden.
Opvallend is dat onze klanten voor de specialistische touroperators,
het reisbureau als belangrijkste distributiekanaal kiezen en internet
vooral gebruiken als informatiekanaal. Dit is ook verklaarbaar, omdat
juist bij de kwalitatieve, specialistische reizen de
informatiebehoefte van de klant navenant is en de reisexpert hiervoor
wordt ingeschakeld. Hun kennis en kunde dragen bij aan een goede
voorbereiding van de reis en maximaal voorpret. Gemak en inspiratie
dienen hier onze klanten.
Met een zeer breed en vooral diep kwaliteitsaanbod naar - veelal
'niche'-bestemmingen over de gehele wereld - die om deze expertise
vragen, spelen de specialisten van TUI Nederland in op die concrete
vraag. Ook past het reisaanbod van onze specialisten reeds langer in
de nu gesignaleerde trend naar 'dynamic packaging'. Zo tekent zich een
ontwikkeling af waarbij specialistische reizen een steeds
belangrijkere positie gaan innemen bij reisbureaus die meegaan met de
snelle marktontwikkelingen en hun functie van 'expert' weten waar te
maken.
Midden-Oosten specialist Isropa Reizen uit Zaandam
Isropa Reizen heeft - ondanks de eerdere terugval in, en de sinds kort
weer een heel klein beetje aantrekkende vraag naar Israël - haar zeer
sterke marktpositie uitgebouwd in Cyprus en Egypte. Isropa Reizen
noteert een opvallende stijging naar opkomende landen in het Midden
Oosten, zoals de Emiraten, Oman, Jordanië en Libanon. Het deze zomer
nieuwe Marokko-programma van Isropa Reizen doet het uitstekend! Vooral
het culturele deel van het programma scoort goed en Isropa Reizen
noteert in haar eerste jaar in Marokko al een marktaandeel van maar
liefst 14 procent. Dit boeiende vakantieland wordt nu in de winter
voor het eerst door Isropa Reizen aangeboden. Nieuw voor komende
winter is ook de Golfstaat Qatar. En daarnaast vluchten vanaf
Maastricht naar de Egyptische plaatsen Hurghada en Sharm el Sheik en
een rechtstreekse vlucht naar de plaats Marsa Alam, geliefd bij
duikers. Bij Isropa Reizen gelden vroegboekkortingen voor Cyprus tot 1
november en voor Egypte tot 1 december. Voor Egypte gelden aparte
kortingen die kunnen verschillen per gekozen accommodatie en datum van
boeken. Hoe eerder men boekt, hoe hoger de korting.
Groepsrondreizen specialist De Boer & Wendel uit Amsterdam
De Boer & Wendel heeft zich in de afgelopen jaren van sec Indonesië
specialist gepositioneerd tot kwalitatief specialist in Verre
Groepsrondreizen in het hogere marktsegment. Het merk heeft niet
alleen het hoogste percentage klanttevredenheid, maar ook een ongekend
aantal repeaters. Ik kom daar zo op terug. De in populariteit nog
sterk toenemende 'alles inclusief'-aanbod in de Diamond Collections
van De Boer & Wendel, slaat dankzij het gemak en het wereldwijde
aanbod, sterk aan bij onze klantengroep bestaande uit 50-plussers, die
zowel tijd als middelen hebben. Zo'n 50 procent van de klanten van De
Boer & Wendel is repeater! Daar zijn wij bijzonder trots op. Deze
klanten vragen vanzelfsprekend steeds om nieuwe rondreizen.
En die vraag is de basis van onze innovatieve 'Diamond
Collection'-formule. Voor de komende winter wordt daarin weer ruim
voorzien met vijf nieuwe rondreizen in Australië en Nieuw Zeeland,
drie nieuwe rondreizen in India en Nepal en twee in Indochina. In
Zuid-Amerika met vier nieuwe rondreizen, inclusief een cruise naar
Antarctica. En in zuidelijk Afrika een rondreis langs luxe lodges en
Mozambique als nieuwe bestemming. Voor de details verwijs ik graag
naar het persbericht in uw persmap.
Dames en heren! Ik vervolg met onze kwalitatieve stedenreizen.
Stedenreizen specialist Panta Reizen uit Rotterdam
Panta Reizen heeft zich gepositioneerd als de
kwaliteitsstedenspecialist, met een aanbod van vooral vier- en
vijfsterren hotels. Vernieuwd zijn de appartementen die wij gaan
aanbieden, met name in Barcelona, speciaal voor families, gezinnen of
groepen kennissen. De meeste hotels worden op basis van exclusiviteit
op de Nederlandse markt aangeboden door Panta Reizen. Het stedenreizen
programma biedt vele extra's, zoals VIP-arrangementen, speciale
excursies en theater tickets. Bij Panta Reizen wordt met KLM gevlogen,
ook in verband met de gunstige vluchttijden. Nieuw voor komende winter
zijn de Baltische hoofdsteden.
Cruise specialist Zeetours Cruises uit Rotterdam
Zeetours Cruises breidt haar sterke positie als marktleider in cruises
verder uit. Met het generaal agentschap voor de Holland America Line,
biedt Zeetours Cruises dit premium product in de cruise markt. Een
cruiseproduct dat perfect in onze markt past, mede door de nauwe en
historische banden van de HAL met Nederland. Die band komt op haar
Dam-schepen tot uitdrukking in de sfeer, het interieur én de veelal
Nederlandse bemanningen aan boord van de prachtige cruiseschepen. Alle
publiciteit van afgelopen weken toont hoe sprankelend het
cruiseproduct is. En wij zijn er trots op dat Rotterdam zich zo
profileert als vernieuwende cruisehaven, en hiermee weet te scoren.
Voor de komende winter wordt de cruisemarkt bepaald door het aanbod in
de Caribbean; zo'n 85 procent van de passagiers van Zeetours Cruises
reist hierheen. Deze winter biedt Zeetours Cruises als nieuwe
aanvlieghavens (naast Miami) ook Aruba en Punta Cana op de
Dominicaanse Republiek. De laatste is een combinatie met de
HollandExel charter van Arke en Holland International. Als bijzonder
in het nieuwe aanbod kenmerk ik graag de cruises naar de Galapagos
eilanden en naar Antarctica. Dit in lijn met de zeer succesvolle
cruises naar Alaska van deze zomer. Het is duidelijk: de
indrukwekkende natuur boeit! De algehele prijzen bij Zeetours Cruises
dalen fors met gemiddeld 10 procent, mede door de gunstige
koersontwikkeling van de Dollar ten opzichte van de Euro.
Geachte aanwezigen! De twee activiteiten Group & Incentive Travel en
het inkomende toerisme bij Holland International Destination
Management, maken na het moeilijke jaar 2003 een opvallend herstel
mee.
Specialist Group & Incentive Travel uit Rotterdam
Group & Incentive Travel, marktleider in Nederland, ziet een stevige
groei in het aantal klanten met één opvallende trend: een iets lagere
gemiddelde reissom, door verschuiving naar een iets kortere
reisafstand en ook een iets kortere reisduur. Veel vaste klanten van
Group & Incentive Travel die hun budgetten bevroren hadden, geven deze
nu weer vrij. In navolging van de positieve berichten uit de
uitzendbranche, opnieuw een signaal dat de economie weer lijkt aan te
trekken.
Inkomend agent Holland International Destination Management uit
Amsterdam
Holland International Destination Management, marktleider in de sector
van het inkomend toerisme, ziet bij buitenlandse groepen en incentives
een verdere terugval in de markt. Amsterdam is in vergelijking met
alternatieve steden toch te duur. Deze terugval wordt bij HIDM
opgevangen met 'foreign individual travellers', sportreizen en nieuwe
markten, waaronder China. Daarbij worden klanten vaak buiten onze
hoofdstad geaccommodeerd, alwaar nog wel concurrerende prijzen zijn te
verkrijgen.
Rondvaartbedrijf Holland International Rondvaart en Excursies
Tegen de marktontwikkeling in doet ons rondvaartbedrijf Holland
International Rondvaart en Excursies in Amsterdam het uitstekend, met
een forse groei in onze gezellige dinner-cruises, onze thema-cruises,
zoals de nieuwe architectuur-cruise door de Amsterdamse grachten. Maar
ook familie arrangementen blijven in trek. Door onze geïntensiveerde
sales-inspanningen en dankzij onze samenwerking met partners zoals NS
en ANWB, zullen dit jaar zo'n 600.000 klanten met Holland
International een rondvaart maken, een stijging van 24 procent ten
opzichte van 2003.
Met kwaliteitsimpulsen en productvernieuwing, - naar verwachting wordt
dit najaar een nieuwe rondvaartboot opgeleverd, passend binnen ons
vlootvernieuwingsplan - wordt de rondvaart verder versterkt. Deze na
de Efteling voor Nederlanders belangrijkste attractie, en voor
buitenlanders allerbelangrijkste attractie in ons land, is een
speerpunt voor Holland International Rondvaart en Excursies. Zo'n 2
miljoen buitenlanders maken een rondvaart door de Amsterdamse
grachten.
Dames en heren! Ik kom tot een afronding. Mijn overtuiging als
directeur Specialisten van TUI Nederland is, dat binnen de dynamische
marktontwikkelingen, de kwaliteitsreizen van échte specialisten een
sterke toekomst in de reismarkt hebben. Met de zes specialisten van
TUI Nederland nemen we in dit segment reeds een sterke en leidende
positie in. Ik dank u voor uw aandacht!