Travel Unie International Nederland N.V.
VOORDRACHT STEVEN VA ...
VOORDRACHT STEVEN VAN DER HEIJDEN, CEO TUI NEDERLAND
Persconferentie winterseizoen 2004-2005
Den Haag, Gouden Zaal van het Mauritshuis, dinsdag 10 augustus 2004
TUI Nederland presenteert haar wintervakantie brochures 2004-2005
Dames en heren, een hele goede morgen op deze prachtige locatie. Sorry
dat we u hebben moeten vragen hier wat vroeger te komen dan u wellicht
van ons gewend bent, maar deze uitzonderlijke locatie heeft qua timing
helaas wat beperkingen.
Annemie heeft het zojuist al gemeld, ik richt het woord tot u als
kersverse bestuursvoorzitter van TUI Nederland. Zeer kersvers, mag ik
wel zeggen, want gisteren was mijn eerste werkdag en die bestond
voornamelijk uit het schudden van enige honderden handen van al mijn
collega's in Rijswijk. Ik ga u dan ook niets over TUI Nederland
vertellen, want mijn collega's zijn hiertoe aanzienlijk beter
toegerust. Uiteraard zal ik me hiervoor bij volgende gelegenheden
ruimschoots revancheren.
Wel wil ik u even meevoeren door het spannende landschap van de
reiswereld in het algemeen. Ik zeg spannend omdat de reiswereld zich
in een fase van ongekende veranderingen bevindt. Even een korte
terugblik in de tijd.
De jaren zestig en zeventig waren de pioniersdecennia in onze branche,
toen vele slimme ondernemers al even zovele, uiteindelijk vaak zeer
succesvolle reisbedrijven oprichtten en tot bloei brachten.
De jaren tachtig werden gekenmerkt door een vrijwel ononderbroken
groei. Dwars tegen alle recessies in, kreeg de consument het reisvirus
te pakken en boekte steeds massaler z'n georganiseerde vakantiereis.
Het waren de jaren van tien en soms zelfs twintig procent marktgroei
per jaar, van een tekort aan voldoende reisaanbod en van wachtende
menigtes in de reisbureaus tegen het einde van december en in de loop
van januari. Iedereen die de juiste hoeveelheid bedden wist te
contracteren, verkocht die moeiteloos en vaak kon de ondernemer al
begin maart genoegzaam achterover leunen omdat de buit voor dat jaar
binnen was. Reisbedrijven begonnen elkaar op te kopen en vooral op
nationale schaal ontstonden reisbedrijven van een omvang die eerder
onbekend was. In Nederland was de door KLM geïnitieerde samenvoeging
van een aantal van deze pioniersbedrijven tot Holland International in
1974 en diens expansie later, de voorbode van deze ontwikkeling.
De jaren negentig begonnen wat woelig met de eerste Golfoorlog, maar
dat bleek eerder een rimpeling dan een kentering want in de jaren
daarna groeiden we onverdroten voort, nam de expansie en overname
grootse vormen aan en ontstonden ware multinationale reisconcerns, die
bovendien gingen doen aan wat we 'verticale integratie' noemen. Niet
alleen reisbureaus en touroperators maakten deel uit van de
activiteiten, maar daaraan toegevoegd werden hotels,
luchtvaartmaatschappijen en aanverwante activiteiten, zoals lokale
agentschappen op de bestemmingen en autoverhuurbedrijven. Dit gebeurde
het eerste in Groot-Brittannië, maar vond al snel navolging in
Duitsland; de twee veruit grootste herkomstmarkten voor georganiseerde
reizen in Europa. Zo konden die bedrijven de verschillende onderdelen
van het productieproces optimaal op elkaar afstemmen, een kwalitatief
beter product bieden en kosten besparen. Onze eigen onderneming, TUI,
is daar het grootste voorbeeld van, maar ook bijvoorbeeld het eveneens
Duitse Thomas Cook en het Britse My Travel gingen deze weg.
En toen kwam toch de kentering. En die kentering kwam van vele kanten.
De markt stagneerde als gevolg van verzadiging en economische recessie
na 2000. Het aanbod aan hotels en vakantiereizen ging de vraag
overtreffen, omdat er door werd gebouwd ondanks de stagnatie van de
vraag. En, last but not least, de consument had steeds meer opties om
z'n vakantiereis samen te stellen. De opkomst van het internet, eerst
als informatie en selectiemedium en sinds enige jaren steeds meer als
boekingskanaal, gaf de consument controle over z'n keuzes en zeker in
Nederland hebben de consumenten die keuzevrijheid en controle massaal
aangegrepen om niet langer afhankelijk te zijn van de advisering door
het reisbureau, althans tenminste voor een deel van hun boekingen.
In de laatste jaren is daarom steeds sterker gespeculeerd op een
veranderende rol en een afname van de hoeveelheid reisbureaus in
Nederland. We zien die ontwikkeling nu ook in de praktijk
plaatsvinden. Maar een ander fenomeen gaf de consument zo mogelijk nog
meer controle over z'n reisbeleid; de opkomst van de low-cost,
low-fare luchtvaartmaatschappijen. Eenvoudig boekbaar via internet,
lage prijzen, hoge frequenties en makkelijk koppelbaar aan allerlei
arrangementen ter plaatse zoals autohuur en verblijfsmogelijkheden. In
combinatie met het al eerder gememoreerde overschot aan hotelbedden,
kon de consument nu makkelijk zelf z'n reis samenstellen en kon er ook
veel langer mee wachten dan vroeger.
Tja, en op deze ontwikkeling is de traditionele touroperator niet
ingesteld. Hij koopt immers z'n vliegtuigstoelen minstens een half
jaar van te voren en z'n hotelbedden vaak zelfs een jaar voordat z'n
gasten die gaan beslapen. Hij moet dan al inschatten wanneer z'n
klanten gaan en waar ze naar toe gaan. Toen er nog te weinig bedden
waren, was dat makkelijk; hij zou immers uiteindelijk al z'n bedden
toch wel verkopen en kon het aantal vliegtuigstoelen eenvoudigweg
afstemmen op het aantal bedden dat hij had gecontracteerd. Maar hoe
anders is die werkelijkheid nu. Te veel bedden, te veel stoelen, te
veel reizen voor te weinig consumenten. Bovendien verwachten z'n
klanten 7 dagen per week, op z'n minst 16 uur per dag
boekingsmogelijkheden via slimme websites en goed bereikbare
callcenters en kan hij er niet langer van uitgaan dat ze allemaal
trouw bij het reisbureau op de hoek de brochures gaan halen die hij
daar presenteert. Hij moet dus grote investeringen doen in al z'n
verkoopkanalen, in de communicatie met z'n klant, in
informatiemanagement, websites en callcenters. Dat is voor velen van
hen nauwelijks op te brengen. Een goede website is immers voor alle
touroperators bijna even duur, of ze nou groot of klein zijn.
Bovendien moet de ondernemer die voorheen uitsluitend goede inkopers
op pad hoefde te sturen en een mooie brochure hoefde te maken, zich nu
verdiepen in allerlei andere disciplines, waar hij tot dan toe niet
eens de naam van kon uitspreken, zoals yield management en customer
relationship management.
U begrijpt het al, dat gaat dus mis! De touroperator kan z'n hogere
kosten niet meer compenseren door even gemakkelijk als vroeger meer
klanten te boeken, want de mark stagneert. Hij kan geen hogere prijzen
vragen, want de concurrentie is moordend omdat de markt zo transparant
is geworden. Hij moet de concurrentie aan met internettouroperators
die lagere verkoopkosten hebben en veel flexibeler kunnen opereren en
ook met slimme ondernemers die op internet voornamelijk vraag en
aanbod bij elkaar brengen en die daardoor geen voorraad, geen risico
en al evenmin brochures hebben, zoals Weekendjeweg of Expedia.
Bovendien profileren veel reisbureauketens zich steeds meer als
touroperator door zelf deals met hotelketens en airlines af te sluiten
en voegen low-cost, low-fare airlines hotels en accommodaties toe aan
hun aanbod. En tot overmaat van ramp gaan steeds meer hotels, lokale
VVV's en bemiddelaars ook zelf hun bedden rechtstreeks aan de
consument verkopen.
Conclusie: iedereen gaat met iedereen concurreren. Waren vroeger de
posities van reisbureau, touroperator, airline en hotelier duidelijk
gescheiden; nu begeeft iedereen zich op het terrein van de ander. En
behalve reisbureau, airline en hotelier is ook de consument zelf een
grote, misschien wel de grootste concurrent van de touroperator aan
het worden. Hij hoeft immers niet meer via de touroperator te boeken;
hij kan het zelf regelen of boeken, bijvoorbeeld rechtstreeks via de
airline en de hotelier. Zoals overal in onze maatschappij is de
consument de grote winnaar; hij kan uit een steeds groter aanbod tegen
een steeds lagere prijs z'n eigen keuzes maken en dat doet hij dan ook
massaal!
Vandaar dat het landschap van onze branchegenoten in de komende jaren
sterk gaat veranderen. Werd eerder al de ondergang van een fors deel
van de reisbureau's voorspeld, nu mag daar de voorspelling aan worden
toegevoegd dat in de komende jaren een aanzienlijk deel van de
touroperators in onze bedrijfstak gaat verdwijnen. Ik durf de
voorspelling aan dat binnen drie tot vijf jaar tenminste de helft van
de huidige touroperators ophoudt te bestaan. En dat zal een
grotendeels koude sanering zijn en dus faillissementen met zich
meebrengen. Er zijn immers nauwelijks kopers op de markt. Was vroeger
een touroperator een interessante overnamekandidaat vanwege z'n
moeizaam bijeen gegaarde hotelbeddenportfolio, nu is datzelfde
beddenportfolio een vrijwel waardeloos bezit; bedden genoeg immers.
Een interessant klantenportfolio dan? Nee, want het zullen juist die
touroperators zijn die er niet in geslaagd zijn om een sterke band met
hun klanten op te bouwen, die gaan verdwijnen. Gelukkig - en dat wil
ik benadrukken - zal de consument geen nadeel ondervinden van deze
ontwikkeling. We hebben in onze branche immers het onvolprezen
Garantiefonds Reisgelden met een welgevulde portemonnee, die klanten
schadeloos zal stellen. In de meeste gevallen zal de consument er
trouwens helemaal niets van merken omdat z'n reis naadloos zal worden
overgenomen door een sterkere branchegenoot.
Is deze ontwikkeling slecht? Nee, integendeel zelfs. Reisbedrijven
worden nu steeds meer afgerekend op hun kwaliteit, op hun vermogen
klanten een geslaagde vakantie te bezorgen en voor de scherpste prijs
de beste reizen te organiseren. De zwakke broeders verdwijnen en de
sterke partijen blijven over. Wie blijven er dan over? Dat zullen op
de eerste plaats de sterke, internationale verticaal geïntegreerde
bedrijven zijn, zoals TUI. Zij zijn immers kapitaalkrachtig genoeg om
de veranderingen in het klantgedrag te pareren. Misschien niet altijd
als eerste omdat ze daarvoor een tikkeltje te groot en te weinig
wendbaar zijn, maar uiteindelijk wel vol overtuiging, krachtig en
succesvol. Daarnaast de superspecialisten, die zoveel weten van een
bepaald type reizen of een bepaalde bestemming dat de klant alleen al
daarom voor hen zal blijven kiezen. En op de derde plaats de slimme
internetverkopers die met lage kosten en een flexibel aanbod de
consument blijvend aan zich zullen weten te binden. De rest zal
onverbiddelijk verdwijnen. Servet noch tafellaken, grijze middenmoot
en middelmaat. De tijd dat iedereen moeiteloos kon meeliften op de
groei in onze branche en de schaarste in het aanbod is voorbij.
Definitief. Als je niet groot en rijk of klein en slim bent, zal de
consument aan je deur voorbijgaan. Sneller dan velen zich wellicht
realiseren.
Ik zal u ter illustratie één voorbeeld geven van de ongekende snelheid
waarin de veranderingen in onze branche zich voltrekken. En wat er
gebeurt als de consument écht kan kiezen. Ik doel dan op Turkije.
Jarenlang was de bestemming Turkije de high potential onder de
bestemmingen, maar ieder jaar was er wel iets dat de ontwikkeling in
dat land remde. De eerste en vorig jaar nog de tweede golfoorlog, de
Koerdenproblematiek, het proces Ocalan, aardbevingen en ga zo maar
door. Maar ze hebben daar niet stilgestaan en dit jaar zien we daarvan
het resultaat. Turkije gaat met stip naar de nummer één positie onder
de Middellandse Zeebestemmingen en laat Spanje ver achter zich.
Waarom? De consument kiest voor Turkije vanwege een zeer modern
hotelaanbod, bijna allemaal splinternieuwe 4 en vooral 5-sterren all
inclusive accommodaties. En vanwege de scherpe prijs, die met name
mogelijk wordt gemaakt door de lage loonkosten. Bovendien investeert
Turkije enorm in een betere infrastructuur qua wegen en vliegvelden.
En omdat de consument de keus heeft - er zijn immers bedden genoeg -
zal de groei van Turkije voorlopig nog geen einde kennen. Ik durf de
voorspelling aan dat binnen drie jaar de helft van de Nederlandse
consumenten die voor een strandvakantie in groot Europa kiest, z'n
badhanddoek uiteindelijk ergens in Turkije zal neerleggen. Nu is dat
zo ongeveer eenderde. Van vijftien naar vijftig procent in zes jaar,
zo snel kan het gaan in het hedendaagse toerisme. En wie die
ontwikkeling niet kan bijhouden, zal onverbiddelijk het loodje
leggen.....
Dank voor uw aandacht!