AutoRai

10-8-2004

WRC-Lancers tonen ontwikkelingspotentieel in Rally van Finland

Kristian Sohlberg liet op de extreem snelle gravelproeven in de Finse bossen zien hoe snel hij is en hoe snel de Mitsubishi Lancer WRC04 kan zijn. De jonge, maar talenvolle Kristian Sohlberg crashte uiteindelijk op een van de beruchte jumps, maar Gilles Panizzi pakte weer een paar WK-punten.

Diezelfde Panizzi benutte de Rally van Finland voor de verdere ontwikkeling van de auto. Daarom begon hij in een relatief rustig tempo aan de rally die erom bekend staat dat hij om een heel specifieke aanpak vraagt; een aanpak die de Finnen in de genen hebben zitten. De snelheden op de gravelwegen die zich als een slang door de donkere Finse wouden kronkelen, lopen op tot tegen de 200 kilometer per uur en er worden sprongen gemaakt van tientallen meters. Dat betekent dat de autos zeer stabiel moeten zijn en dat de afstemming van vering en demping zeer nauw luistert. Aanvankelijk was Panizzi niet tevreden met de set-up die tijdens de shake-down prima leek te functioneren. Maar gaandeweg werd het beter, bleken diverse aanpassingen daadwerkelijk resultaat op te leveren en kwam Panizzi beter in het ritme. Onderwijl was de jonge, gretige Sohlberg voortdurend zeer snel onderweg en hij toonde daarmee aan welk ontwikkelingspotentieel er in de Lancer WRC04 schuilt. Technisch directeur Mario Fornaris was dan ook zeer te spreken over het optreden van de Fin: Die jonge jongens staan onder grote druk om te laten zien wat ze waard zijn en moeten af en toe grenzen overschrijden om te weten waar ze liggen. Voorts was Fornaris bijzonder ingenomen met het feit dat de autos zeer betrouwbaar bleken, wat aangeeft dat Mitsubishi Motors Motor Sport (MMSP) de zaken na een moeizame aanloopfase in de greep blijkt te krijgen.

Mitsubishi geeft verdere ontwikkeling prioriteit Vlak voor de Rally van Finland kondigde Sven Quandt, president van MMSP GmbH, een strategie-aanpassing aan inzake het WRC-programma. Het houdt in dat de WRC-Lancers na de rally van Duitsland worden teruggetrokken, omdat de overvolle kalender een snelle verdere ontwikkeling van de auto in de weg staat. MMSP concentreert zich volledig op het WRC-2005 en heeft daartoe in de loop van dit seizoen ruim voldoende data verzameld. De rallysport in het algemeen (Groep N, FIA Cross Country) blijft een speerpunt in de Mitsubishi-strategie.