- St. Zandvoort Promotie
= recent gewijzigd
DTM Zandvoort belooft volop spektakel
DTM Zandvoort belooft volop spektakel 10 August 2004 - De Masters of
Formula 3 2004 is nog maar nauwelijks achter de rug, of er dient zich
alweer een nieuw top-evenement aan op het Circuit Park Zandvoort, dé
autosportaccommodatie in Nederland. Van 3 tot en met 5 september
aanstaande staat het circuit geheel in het teken van de DTM, de
toonaangevende toerwagenserie van Europa. Indrukwekkende bolides van
Audi, Mercedes-Benz en Opel. Twee Nederlandse smaakmakers, Christijan
Albers en Jeroen Bleekemolen. Topcoureurs als Jean Alesi, Heinz-Harald
Frentzen, Bernd Schneider, Tom Kristensen, Mattias Ekström en Laurent
Aiello. En een volgeladen programma dat drie dagen volop actie biedt
voor de fans. De voorverkoop loopt al op volle toeren, er zijn al
20.000 zitplaatsen verkocht! Haast is dus geboden voor wie er nog bij
wil zijn
De DTM is inmiddels niet meer weg te denken uit de jaarlijkse
racekalender van Circuit Park Zandvoort. Het optreden van de
prestigieuze serie is ook voor de racefans uit Nederland (en
daarbuiten) een geliefd evenement. Nergens krijgen fans immers zoveel
geboden als bij de DTM! De paddock is voor bezoekers toegankelijk, er
zijn handtekening- en interviewsessies met de coureurs, er zijn
pitwalks en via de enorme Diamond Vision-beeldschermen op strategische
plaatsen langs het circuit hebben bezoekers de kans om de actie
optimaal te volgen. Speciaal voor de bezoekers is er zelfs DTM-Fan-TV,
een eigen televisieprogramma met reportages, interviews en
achtergronden, en natuurlijk live-beeld van de volledige actie op de
baan.
Strijd in kampioenschap in beslissende fase
De race in Zandvoort is de achtste van in totaal tien DTM-races die
dit seizoen op het programma staan. Dat betekent dat de strijd in het
kampioenschap al in de beslissende fase is aanbeland. Een ding is
zeker: Bernd Schneider wordt dit jaar geen kampioen meer. Wie dat wel
wordt, is dan de grote vraag. De strijd aan kop gaat tussen drie jonge
ambitieuze rijders die elkaar geen duimbreed toegeven. De Zweed
Mattias Ekström, dit seizoen met zijn Audi A4 DTM al winnaar op de
Adria International Raceway en op de EuroSpeedway Lausitz, komt als
leider in de tussenstand van het kampioenschap naar Zandvoort. Zijn
voorsprong op zijn naaste rivaal, de Nederlandse Mercedes-Benz-coureur
Christijan Albers, bedraagt negen punten. Albers won in het Portugese
Estoril en eindigde als tweede op Hockenheim, Adria, Lausitz en de
Norisring. Tijdens de laatste twee races, op de Nürburgring en
Oschersleben, bleef hij buiten de punten, maar natuurlijk wil hij voor
eigen publiek maximaal scoren.
Derde in de strijd is de Brit Gary Paffett, die eveneens voor
Mercedes-Benz uitkomt. Hij won op de Norisring, de Nürburgring en de
DTM-demonstratierace in de Chinese stad Sjanghai.
Indrukwekkende bolides
De auto's waarmee in de DTM wordt gereden, verdienen zonder meer het
predikaat indrukwekkend. Dit jaar komen voor het eerst vierdeurs
sedans in actie, afgeleid van populaire auto's uit de hogere
middenklasse zoals de Audi A4, de Mercedes-Benz C-Klasse en de Opel
Vectra GTS. De auto's zijn voorzien van achterwielaandrijving dankzij
vierliter V8-motoren, die goed zijn voor zo'n 470 pk. In de DTM worden
sequentieel geschakelde zesversnellingsbakken van de merken Hewland of
X-trac gebruikt. Elektronische hulpmiddelen zoals ABS en
tractiecontrole zijn verboden, evenals het gebruik van kostbare
materialen als beryllium en titanium. Dit met het oog op het beperken
van de kosten, een belangrijk aspect sinds de heropleving van de DTM
in het jaar 2000. Zo moet elk team met twee auto's bijvoorbeeld ook
het hele seizoen doen met drie motoren en ook het aantal remschijven
en banden is gelimiteerd. Alle auto's in de DTM rijden op banden van
het merk Dunlop. Het minimum gewicht van auto inclusief rijder
bedraagt 1080 kg.
Veiligheid is eveneens een belangrijk aandachtspunt in de DTM. De
rijders zitten in een veiligheidscel van CFK-koolstofvezel en de
auto's hebben bovendien een geprogrammeerde kreukelzone voor en
achter. Natuurlijk is ook een rolkooi voorgeschreven. Sinds het
seizoen 2002 is in de DTM bovendien het HANS-systeem (Head And Neck
Support) verplicht. Deze voorziening, bevestigd aan de helm, verkleint
de kans op hoofd- en nekletsel bij een aanrijding.
Nederlandse inbreng met Albers en Bleekemolen
Met Christijan Albers en Jeroen Bleekemolen maken maar liefst twee
Nederlandse rijders deel uit van het keurkorps van DTM-coureurs.
Christijan Albers is aan zijn vierde DTM-seizoen voor Mercedes-Benz
bezig. Hij maakte vorig jaar de overstap naar het fabrieksteam HWA,
waar hij voor het eerst de beschikking kreeg over nieuw materiaal. Het
afgelopen seizoen won Albers vier races, meer dan welke andere coureur
in de DTM ook, en hij streed tot het laatst toe mee om de
kampioenstitel, die hij in de finale door een klapband verloor aan
zijn merk- en teamgenoot Bernd Schneider. Albers won vorig jaar op
Zandvoort en rekent die overwinning tot de mooiste successen in zijn
loopbaan. Hij zegt: "Voor eigen publiek rijden is al mooi, en dan nog
winnen is helemaal fantastisch! Dit jaar hoop ik dit succes natuurlijk
te kunnen herhalen. Misschien dat de aanwezigheid en de steun van de
fans net dat kleine beetje extra geeft dat bepalend is."
Jeroen Bleekemolen, telg uit de bekende Aerdenhoutse racefamilie,
groeide op een steenworp afstand van het circuit op en heeft
letterlijk een thuisrace: hij kan tijdens het DTM-weekend gewoon in
zijn eigen bed slapen. Bleekemolen rijdt sinds vorig jaar voor Opel in
de DTM en reed zich afgelopen seizoen op Zandvoort al in de kijker
door er zijn eerste kampioenschapspunten te scoren. Dit jaar kwam hij
tot nu toe in actie met de Opel Astra V8 Coupé van het afgelopen
seizoen, hetgeen voor hem geen gemakkelijke opgave was. Er wordt aan
gewerkt om Bleekemolen vanaf de DTM-race in Zandvoort met een actuele
Opel Vectra GTS V8 te laten rijden. "Dat zou natuurlijk super zijn, en
ik ga er eerlijk gezegd van uit dat het lukt", zegt hij zelf. "Op
Zandvoort ken ik iedere millimeter, maar dat geldt inmiddels ook voor
de meeste andere coureurs, die er al eerder met de DTM hebben gereden.
Racen voor eigen publiek is toch altijd heel speciaal, ik verheug me
er erg op!"
Grote namen: Alesi, Frentzen, Kristensen en co.
Naast de beide Nederlandse coureurs telt de DTM nog heel wat grote
namen. Niet voor niets geldt de klasse immers als de toonaangevende
toerwagenserie van Europa. Bij Audi, dit jaar voor het eerst met eigen
fabrieksteams actief in de serie, rijden Le Mans-winnaars Frank Biela,
Emanuele Pirro en Tom Kristensen. De Deen wist de klassieke
lange-afstandsrace zelfs al zes keer op zijn naam te schrijven. Ook
Mattias Ekström, Martin Tomczyk en Christian Abt komen met een Audi A4
DTM in actie. Bij Mercedes-Benz rijden er vier coureurs met een
actuele Mercedes-Benz C-Klasse. Naast Christijan Albers zijn dat
oud-Formule 1-coureur Jean Alesi, meervoudig DTM-kampioen Bernd
Schneider en de jonge Brit Gary Paffett. De Tsjech Jarek Janis en de
Duitsers Bernd Mayländer, Stefan Mücke en Markus Winkelhock rijden met
een Mercedes-Benz CLK van het afgelopen seizoen. Bij Opel rijden,
naast de al genoemde Jeroen Bleekemolen, oud F1-rijder Heinz-Harald
Frentzen alsmede Laurent Aiello, Marcel Fässler, Peter Dumbreck,
Manuel Reuter en Timo Scheider met een Vectra GTS V8.
Volop actie in het bijprogramma met formulewagens en toerwagens
Ook het bijprogramma tijdens het DTM-weekend biedt volop actie. Zo
zijn er twee races van de Formule 3 Euroserie, die als een soort
"revanche" voor de afgelopen Masters of Formula 3 kunnen worden
beschouwd. In dit kampioenschap staat momenteel de Brit Jamie Green
(Team ASM/Mercedes-Dallara) aan de leiding voor Nico Rosberg (Team
Rosberg/Opel-Dallara). De Nederlandse inbreng in het veld bestaat uit
Giedo van der Garde (Opel Team Signature Plus/Opel-Dallara) en Charles
Zwolsman (Manor Motorsport/Mercedes-Dallara). Ook zijn er twee races
voor het Duitse Formule BMW ADAC-kampioenschap, waarin de Duitser
Sebastian Vettel de te kloppen man is. Ook in deze klasse rijdt een
Nederlander, hoewel met paspoort uit Nieuw-Zeeland: Chris van der
Drift, die woont in het Gelderse Hummelo. In de ADAC Volkswagen Polo
Cup is Matthias Meyer de leider in het kampioenschap. Deze klasse
biedt jonge rijders de kans om toerwagenervaring op te doen. De
Porsche Carrara Cup tenslotte is altijd goed voor spektakel. Hier
leidt Mike Rockenfeller, die de afgelopen drie races won, voor Wolf
Henzler, de dominerende man in de Porsche Supercup. Vader en zoon
Michael en Sebastiaan Bleekemolen rijden op Zandvoort een gastrace in
de Duitse Porsche Carrera Cup.
Nog maar 1000 zitplaatsen beschikbaar - vrijdag gratis toegang
Met nog minder dan vier weken te gaan voor de DTM-race in Zandvoort
zijn 20.000 van de beschikbare 21.000 zitplaatsen op de hoofdtribune
en de extra tribunes uitverkocht. Wie er nog bij wil zijn, moet dus
haast maken! Overigens zijn er voldoende kaarten voor het duinterrein
met haar natuurlijke tribunes beschikbaar. Toegangskaarten voor het
evenement zijn verkrijgbaar bij de ruim 1000 voorverkoopadressen van
Ticketbox (kijk op www.ticketbox.nl of bel 0900-9393 (45 cent/min.)
voor het dichtstbijzijnde verkooppunt). Op vrijdag 3 september is het
Open Huis bij de DTM. Vrije toegang voor iedereen, zelfs tot in de
paddocks van Circuit Park Zandvoort. Een kaart die toegang geeft tot
de duinen op zaterdag 4 september kost 10 in de voorverkoop en 15 op
de dag zelf aan de kassa's. Voor zondag 5 september zijn die prijzen
respectievelijk 15 en 20. Een kaart voor zaterdag èn zondag kost in de
voorverkoop 20 en aan de kassa's 25. Tribuneplaatsen zijn er vanaf 33
(zaterdag) en 50 (zondag). Kinderen tot en met 14 jaar krijgen op
genoemde prijzen een korting van 50%.
Foto: Marco Miltenburg / RACEPICTURES.COM
DTM Zandvoort belooft volop spektakel
Zandvoort bouwt extra tribune voor DTM
Rob Slotemaker memorial
Autovisie Drift Challenge start 28 juli
Zondag 11 juli: testdag voor licentiehouders
© Copyright 2004, Circuit Park Zandvoort
Circuit Park Zandvoort