HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL
Speciaalzaak favoriet bij aankoop televisie
Nederlanders kopen hun televisie en andere apparatuur (audio, video en
witgoed) veelal bij de speciaalzaak in wit- & bruingoed. Van de totale
bestedingen aan audio- en videoapparatuur wordt 79% uitgegeven in de
speciaalzaak. Van de totale bestedingen aan grote huishoudelijke
apparaten (zoals wasmachines en koelkasten) gaat 72% naar de
gespecialiseerde winkels. Andere aankoopkanalen zijn overige winkels
en branchevreemde aanbieders. Slechts 2% gaat via de ambulante handel
en postorderbedrijven. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail
Wit-, bruin- en grijsgoedzaken' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel
(HBD).
In 2003 is er aan wit-, bruin- en grijsgoed ongeveer 5,4 miljard euro
(incl. BTW) besteed. Het meeste werd besteed aan audio- en
videoapparatuur. De dvd-speler was de verkooptopper van het afgelopen
jaar. Nederlanders schaften in 2003 1,6 miljoen dvd-spelers aan, goed
voor een omzet van 517 miljoen euro. Aan grote huishoudelijke
apparaten (witgoed) werd bijna 1,6 miljard euro besteed. Kleine
huishoudelijke apparaten hadden met 700 miljoen euro een kleinere
marktomvang en werden bovendien bij meerdere kanalen verkocht. Ruim de
helft van de computers en software wordt via computershops verkocht en
9% gaat via de gecombineerde speciaalzaken over de toonbank.
In 2003 waren ruim 1.500 ondernemingen actief in de wit- en
bruingoedbranche. Samen exploiteerden zij 2.400 winkels. Daarnaast
waren er circa 1.000 computershops en ruim 900 telecomwinkels. Het
aantal winkels in de wit- en bruingoedbranche is in de periode
2000-2003 stabiel gebleven. Het aantal computershops en telecomwinkels
is sterk toegenomen.
Het rapport 'Branches in Detail Wit-, bruin- en grijsgoedzaken' is
gratis beschikbaar als download op www.hbd.nl. Een printversie is
verkrijgbaar via de Infodesk van het HBD, telefoon (070) 338 56 66,
e-mail: bestel@hbd.nl.
Noot voor de redactie/