Ingezonden persbericht
06.08.2004 / 135 NL
Offensieve strategie Austrian leidt tot groei
EBIT verbeterd en kosten verminderd
Het uitbreidingsoffensief van de Austrian Airlines Group naar Centraal- en Oost-Europa en op de lange afstanden naar Azië en Australië, heeft in combinatie met het marketingoffensief vrucht afgeworpen. De groep boekte een groei van 15% in het passagiervolume in het eerste halfjaar van 2004 en een bezettingsgraad van 71,2%. Austrian wist bovendien de kosten verder terug te dringen door de gemiddelde kostprijs opnieuw te verlagen. Dankzij deze strategie zijn de resultaten flink verbeterd in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De lagere opbrengsten van de Europese middellange afstanden worden zo enigszins gecompenseerd.
Vagn Soerensen, Chief Executive Officer van Austrian Airlines Group, zegt over de halfjaarcijfers: "Onze specialisatie en ons uitbreidingsoffensief zijn succesvol. De introductie van 112 extra vluchten naar Centraal en Oost Europa betekent dat we nu elke week in totaal 471 vluchten naar deze regio uitvoeren. Daarnaast zijn we gestart met vluchten naar Shanghai en Singapore. We hebben niet alleen de gedaalde opbrengsten weten te compenseren met een betere bezettingsgraad en lagere kosten. We zijn er ook in geslaagd ons marktaandeel uit te breiden, zowel in het traditionele segment als in het low-cost segment met de 'Redtickets - retour inbegrepen'. Nu breekt de tweede fase aan. Op basis van onze positie als marktleider in Centraal- en Oost-Europa willen we ons in deze regio nog steviger vestigen door onze programma's uit te breiden en door verdergaande samenwerkingsovereenkomsten te sluiten. Het offensief elan laat zich niet bedwingen. Hetzelfde geldt voor de wil om Wenen op basis van geopolitieke voordelen te ontwikkelen tot één van de belangrijkste Europese hubs. De herstructurering en marktspecialisatie van de Austrian Airlines Group zijn nog niet voltooid, maar schieten wel al flink op!"
Flinke groei in tweede kwartaal
In vergelijking met vorig jaar is de EBIT verbeterd met 4,4 miljoen euro naar -18,9 miljoen euro. De aangepaste EBIT is zelfs gestegen van -52,5 miljoen euro naar -8,5 miljoen euro. De winst vóór belastingen bedroeg -27,5 miljoen euro ten opzichte van -28,6 miljoen euro in de vergelijkbare periode in 2003 (aangepast: -18,3 miljoen euro ten opzichte van -60,0 miljoen euro het voorgaande jaar).
In het tweede kwartaal van 2004 bedroeg de EBIT 21,9 miljoen euro (-40,8 miljoen euro in het eerste kwartaal), een flinke verbetering. De aangepaste EBIT voor de periode april - juni 2004 bedroeg 19,3 miljoen euro tegenover -27,8 miljoen euro in de eerste drie maanden. De winst vóór belastingen verbeterde in het tweede kwartaal naar 20,1 miljoen euro ten opzichte van -47,6 miljoen euro in het eerste kwartaal.
Austrian Airlines Groep bestaat uit Austrian, Austrian arrows en Lauda Air en maakt deel uit van de Star Alliance.