EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

Persbericht

6 augustus 2004

EVO ongelukkig met V&W circulaire RISICONORMERING VERVOER GEVAARLIJKE STOFFEN

EVO, de nationale organisatie van verzenders en ontvangers van lading, is erg ongelukkig met de circulaire risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen. Met inspanningen van het bedrijfsleven om gevaarlijke stoffen zo veilig mogelijk te vervoeren wordt nauwelijks rekening gehouden. De methode van berekenen geeft voldoende ruimte tot verkeerde interpretaties en de gehanteerde norm is nog steeds erg hoog.

Eerder dit jaar scheef de Minister van Verkeer en Waterstaat nog aan de Tweede Kamer dat de internationale regels voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, die ook in Nederland gelden, ervoor hebben gezorgd dat zich al tientallen jaren geen ernstig ongeval met het vervoer van gevaarlijke stoffen heeft voorgedaan. 'Aan die constatering en aan de inspanningen die het bedrijfsleven heeft geleverd, wordt geheel voorbijgegaan. Sterker nog, die internationale regels worden nu ten tonele gevoerd als een hinderpaal tot het treffen van aanvullende maatregelen op nationaal niveau', aldus Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur EVO.

De methode voor het maken van een berekening over de omvang van een risico is voor een groot gedeelte 'natte vingerwerk'. Afhankelijk van de invalshoek van de belanghebbende kunnen kansen op ongevallen, omvang van het vervoer en dergelijke factoren sterk variëren. Verkeer en Waterstaat gaat er ook totaal aan voorbij dat dit jaar een start is gemaakt met het internationaal harmoniseren van de wijze van risicoberekening. Iets waar een internationale activiteit als goederenvervoer veel behoefte aan heeft.

Tenslotte wordt in de circulaire weer gebruik gemaakt van de torenhoge risiconorm. Een mogelijkheid dat eens in de miljoen jaar iemand, die in de nabijheid van vervoers-infrastructuur woont, door een ongeval met gevaarlijke stoffen komt te overlijden, is eigenlijk niet uit te sluiten. Wanneer deze risiconorm wordt overschreden, wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen op die locatie als te gevaarlijk gezien.

EVO ziet dit soort overheidsuitlatingen met verbazing aan. Al tientallen jaren vindt zonder ernstige ongevallen het vervoer van gevaarlijke stoffen plaats, juist door de vele inspanningen en financiële middelen van het bedrijfsleven. Wil de overheid de Nederlandse concurrentiepositie nog meer verslechteren? Dit najaar komt EVO met een uitgave, waarin zij de politiek informeert over de inspanningen en zienswijze van het bedrijfsleven rond risicovolle activiteiten.