Scharrel-eis voor ben en jerrys ijs
Persbericht - 06 augustus 2004
Stichting Wakker Dier gaat morgen 30.000 Ben en Jerry fans vragen te
pleiten voor diervriendelijkere eieren in Ben en Jerrys ijs. Wakker
Dier vindt het onbegrijpelijk dat Ben en Jerrys nog steeds
legbatterij-eieren in haar ijsjes stopt terwijl de Europese
landbouwministers in 1999 al aangaven dat de legbatterij niet langer
acceptabel is vanwege het slechte dierenwelzijn. Om die reden
schakelden ook alle supermarkten dit jaar over op een volledig
scharrelschap.
Ben en Jerry benadrukken steeds dat ze zijn ontstaan in een klein
ijsfabriekje in Vermont (USA), met een groot sociaal gevoel als
basisfilosofie. Toch blijft het opmerkelijk dat tijdens de 26 jaar dat
Ben & Jerry actief is, er weliswaar van alles veranderde (overname
door Unilever, smaakontwikkelingen, scoopshops) maar dat het bedrijf
ondanks herhaalde aansporingen nog steeds geen scharreleieren in haar
finest all natural ijs verwerkt. Ben & Jerry heeft om die reden een
dieronvriendelijke bijsmaak die haaks staat op het opgeroepen sociale
gezicht van de onderneming. Daarom vindt Wakker Dier het nu tijd voor
een publieke discussie over een zich maatschappelijk verantwoord
noemend ijsmerk in relatie tot haar verantwoordelijkheid voor
dierenwelzijn.
Wakker Dier zal aktie voeren tijdens de Nationale Buitendag die Ben &
Jerrys a.s. zaterdag organiseert, en die het grootste eendaagse
openluchtevenement zou zijn van Nederland. 30.000 ijseters worden
verwacht: zie www.buitendag.nl.
DE AKTIE
Aktievoerders van Wakker Dier zullen het publiek oproepen naar Ben &
Jerrys te schrijven met de eis om diervriendelijke eieren te verwerken
in hun producten. Saillant detail: Unilever bedrijf Calvé (dat niet te
koop loopt met haar maatschappelijke missie) gebruikt voor haar
mayonaises wél scharrelei. Er is geen enkele reden te bedenken waarom
Ben & Jerrys dat niet zou doen. De aktie tijdens de Ben&Jerry
Buitendag zal een vervolg krijgen in de vorm van een e-mail aktie
waarin dierenbeschermers hun verontrusting aan de directie van Ben&
Jerrys kunnen tonen.
LEGBATTERIJCAMPAGNE
De actie van Wakker Dier past in een legbatterijcampagne die gericht
is op producenten die eieren in hun producten verwerken zoals koekjes,
cake, salades en mayonaise waarin nog steeds honderden miljoenen
batterij-eieren per jaar worden verwerkt. Alle Nederlandse
supermarkten zegden vorig jaar Wakker Dier al toe om over te schakelen
op een volledig scharrelschap. Dat scheelt meer dan een miljard
batterij-eieren per jaar en bezorgt 5 miljoen kippen een beter leven
met legnesten, zitstokken en stro om in te scharrelen. Daarna zegden
horecagroothandels als Makro, Lucas Klamer, Sligro, Sodexho en Deli XL
toe te stoppen met het batterij-ei. Dit jaar zegden ook diverse
koekjesbedrijven en andere grootverbruikers toe om te schakelen naar
scharreleieren: Bakkersland van het bekende Omas Cake en Multivlaai,
Maître Paul, Supervlaai, Quorn, Zwarte Kip Advocaat en Bakker Bart.
Stichting Wakker Dier