06-08-2004
Volvo Trucks introduceert navigatiesysteem
Volvo Trucks introduceert een navigatiesysteem als extra optie voor
haar trucks. Gedetailleerde elektronische kaarten en GPS zorgen dat de
chauffeur snel de beste route naar zijn bestemming vindt, in een
minder stressvolle omgeving.
Tegelijk bespaart de vervoerder tijd en brandstof. Het
navigatiesysteem is los leverbaar of geïntegreerd met het Volvo
transportinformatiesysteem Dynafleet.
Volvo voldoet met het in Dynafleet geïntegreerde navigatiesysteem aan
een langgekoesterde wens van klanten. Chauffeurs beschikken voortaan
over meer mogelijkheden om alternatieve routes te kiezen en obstakels
als ongevallen en werkzaamheden te omzeilen, dankzij het eenvoudig te
bedienen, nauwkeurige navigatiesysteem met kleurendisplay. "De
werkomgeving van de chauffeur wordt minder stressvol, zodat hij
veiliger aan het verkeer kan deelnemen", zegt Per-Anders Grösfjeld,
marketing manager Dynafleet bij Volvo Trucks. "Ook voorkomt hij dat
hij verkeerd rijdt en bespaart zo tijd en brandstof."
Het navigatiesysteem is beschikbaar in twee varianten: geïntegreerd
met Dynafleet of stand-alone. De geïntegreerde versie is compleet
uitgerust met componenten als een GPS antenne en het geïntegreerde
pop-up navigatiescherm; bij de losse versie zijn deze separaat.
Het Volvo navigatiesysteem heeft een open systeemarchitectuur. Het kan
dus, om de functionaliteit te vergroten, worden gekoppeld aan
Dynafleet. Verder zijn al haar systeemcomponenten speciaal ontworpen
voor inbouw in Volvo trucks, wat de installatie vereenvoudigt en
uiterst betrouwbaar maakt.
Het laden van de digitale kaarten voor het navigatiesysteem gebeurt
met een dvd of cd, afhankelijk van de reikwijdte van het gebied. De
kaarten worden continu geüpdatet. Verder zijn op alle kaarten
specifieke bestemmingen gemarkeerd die tijdens een rit van belang
kunnen zijn. Ook staan er werkplaatsen met contactgegevens,
tankstations, restaurants en hotels op.
Het navigatiesysteem maakt gebruik van GPS-technologie. Verder
detecteert een gyroscoop zijwaartse bewegingen en snelheidsgegevens om
de positie van het voertuig te berekenen. Zodoende beschikt de
chauffeur ook buiten het bereik van de GPS-satellieten, bijvoorbeeld
in tunnels, over exacte navigatie. "De beschikbaarheid van een
navigatiesysteem is essentieel. De chauffeur moet erop kunnen
vertrouwen dat het systeem altijd de juiste richting aangeeft,
ongeacht een blinde vlek van de satelliet", zegt Per-Anders.
Naast de navigatiefuncties kan het systeem ook RDS-TMS
verkeersinformatie doorgeven. Door dit te gebruiken, wordt de
chauffeur gewaarschuwd voor files en wegwerkzaamheden en ontvangt hij
alternatieve routes.
BedrijfsautoRAI