Bouwaanvragen:
* De Rosmolen 140, plaatsen dakkapel - Schoolstraat 6, bouw berging
- Zuidelijke Parallelweg 16, uitbreiden woning
Verleende bouwvergunning:
* Springland 13, plaatsen carport - Springland 15, plaatsen carport
3179531
bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college
besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager. Het indienen van een
bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een
bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is
van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing)
aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank,
sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u
griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze
kosten informeren.
Bekendmaking einde inspraakprocedure
Burgemeester en wethouders maken op grond van de artikel 6a van de Wet
op de Ruimtelijke Orde-ning en de gemeentelijke inspraakverordening
het volgende bekend.
I. Inleiding.
In de periode van 22 april tot en met 19 mei 2004 heeft een aantal
plannen met betrekking tot het pro-ject "rivierverruiming via
dijkteruglegging in de Hondsbroeksche Pleij" ten behoeve van de
inspraak ter visie gelegen. Op 11 mei 2004 is bovendien een
informatie- annex inspraakbijeenkomst georgani-seerd. Onder meer
betrof dat (ontwerpen van): a. de herziening van twee
bestemmingsplannen; b. het landschapsplan; c. het dijkverleggingsplan;
d. diverse rapporten, achtergronddocumenten en onderzoeken; e. het
Milieueffectrapport. Het project heeft tot doel om meer ruimte voor de
rivier te scheppen teneinde hoge(re) waterstanden in de toekomst op te
kunnen vangen. Daartoe wordt de primaire waterkering (de Pleijdijk)
landinwaarts verlegd. Als gevolg daarvan moet bebouwing worden
verwijderd. Compensatie van woningbouw maakt onderdeel uit van het
project.
II. Inspraakprocedure.
De tervisielegging van de plannen heeft inspraakreacties opgeleverd.
De inspraakprocedure is afge-rond met een verslag/commentaarnota.
Vaststelling heeft plaatsgevonden door zowel het bestuur van het
Waterschap Rijn en IJssel (initiatiefnemer en bevoegd gezag voor wat
betreft het dijkverleg-gingsplan) als het gemeentebestuur van
Westervoort (bevoegd gezag voor wat betreft het bestem-mings- en het
landschapsplan). De reacties leiden er toe dat de ontwerpen op
onderdelen worden aangepast.
III. De tervisielegging van het eindverslag.
Het eindverslag van de inspraak ligt met ingang van de dag nà de datum
van het verschijnen van deze editie voor een ieder ter inzage in het
gemeentehuis, afdeling Ruimte & Samenleving, Dorpsplein 1 te
Westervoort. U kunt inzage krijgen op iedere werkdag van: a. 08.00 -
12.30 uur (zonder afspraak); b. 14.00 - 16.30 uur (nà het maken van
een afspraak) en c. 18.00 - 20.00 uur (op iedere maandagavond tijdens
de avondopenstelling van het gemeentehuis, eveneens nà het maken van
een afspraak). Deze datum is tevens het officiële einde van de
inspraak-procedure. Tegen betaling van de kosten op grond van de
Legesverordening kunt u een kopie van het verslag verkrijgen.
IV. Beklagrecht.
Op grond van de gemeentelijke inspraakverordening is het mogelijk om
een schriftelijke klacht in te dienen omtrent de wijze van inspraak.
Dit moet geschieden binnen veertien dagen na afloop van de
inspraakprocedure. Een klacht kan slechts betrekking hebben op de
wijze van uitvoering van de in-spraakverordening en -procedure; niet
op de inhoud van de inspraak. U moet uw klacht richten tot het college
van burgemeester en wethouders van Westervoort, Postbus 40 te 6930 AA
Westervoort. Reageren per E-mail kan ook: gemeente@westervoort.nl of
info@westervoort.nl. Echter, in verband met de rechtsgeldigheid
daarvan doet u er goed aan om uw klacht toch ook per gewone post in te
dienen. Voor nadere inlichtingen en/of voor het maken van een afspraak
tijdens of buiten de kantooruren, kunt u contact opnemen met de
projectleider, heer E.G.A. van Karnenbeek, van de afd. Ruimte & Samen-
leving van de gemeente Westervoort. Hij is telefonisch bereikbaar
onder doorkiesnummer (026) 31 79 310.
met luiers uitnodigen tot vandalisme.
10.00 tot 17.00 uur en zaterdag tot 16.00 uur. De luiercontainers die
bij de kinderdagverblijven van de Kangoeroe staan zijn alléén bedoeld
voor de ouders van de kinderen die hier naar toe gaan.
vanaf dinsdag 27 juli 2004 tot en met maandag 6 september 2004..
Uitkomen met inkomen
Telefonisch spreekuur op het gemeentehuis iedere werkdag tussen 09.00
- 10.00 uur, tel: 31 79 630 Indien gewenst kunt u voor advies ook een
afspraak maken met één van de budgetconsulenten. Tijdens het
telefonisch spreekuur kunt u met alle vragen over geld en vooral het
uitgeven daarvan bij een van de budgetconsulenten terecht. U kunt dan
informatie inwinnen over bijvoorbeeld het volgende onderwerp.
Geld uitgeven doen we allemaal. Of het nu gaat om de dagelijkse
boodschappen of een nieuwe auto, het zak- en kleedgeld van de
kinderen, de huur of de hypotheek en alle mogelijke vaste lasten.
Het Bureau Krediet Registratie (BKR)
Het Bureau Krediet Registratie (BKR) in Tiel houdt gegevens bij van
mensen die een lening hebben. Dat is in het belang van de banken en
andere kredietverstrekkers, maar ook in uw belang. Als u naar de bank
gaat voor een lening, schakelt de bank het BKR in. Dat is de bank
verplicht volgens de wet. Het BKR bekijkt of u al leningen heeft
lopen, en zo ja, voor welk bedrag. Ook bekijkt het BKR hoe u in het
verleden met leningen bent omgegaan. Op basis van de gegevens van het
BKR besluit de bank of u de lening krijgt. Door informatie aan te
vragen bij het BKR, voorkomt de bank dat u te veel of te hoge leningen
aangaat. Het zou alleen maar problemen geven als u te veel leent. U
moet de lening immers ook kunnen terugbetalen.
Wat houdt het BKR bij?
Het BKR houdt uw persoonsgegevens bij in combinatie met uw
kredietgegevens: de soort lening, het bedrag waar het om gaat, de
eerste en de laatste aflossingsmaand en eventuele
betalingsachterstanden van meer dan drie maanden. U kunt inzage
krijgen welke gegevens er van u staan geregistreerd. De
kredietverstrekker heeft hiervoor een speciaal formulier. De kosten
hiervan zijn 4,54.
Als u de lening heeft afbetaald, blijven deze gegevens in ieder geval
nog vijf jaar staan. Zo kunnen kredietverstrekkers over een langere
periode beoordelen hoe u uw afbetalingsverplichtingen nakomt. Als er
na vijf jaar geen kredietgegevens meer over zijn, worden ook de
persoonsgegevens uit het bestand verwijderd. Achterstanden in de
afbetaling worden pas gemeld als iemand meer dan twee maanden te laat
is met betalen.
Tips.
Als de bank u de lening na toetsing bij het BKR aanbiedt, is dat nog
geen garantie dat de afbetaling ook in uw budget past. Daarvoor bent u
altijd zelf verantwoordelijk. · Studieleningen worden (nog) niet
geregistreerd bij het BKR. Hebt u als ex-student zo'n lening, dan moet
u dat zelf bij de bank melden, om te voorkomen dat u een hogere lening
aangaat dan u zich kunt veroorloven.
Snel geld?
Er zijn misschien wel mogelijkheden om snel aan geld te komen. In veel
omroepbladen staan bijvoorbeeld advertenties van bedrijven die u snel
een lening beloven, zonder het BKR in te schakelen. Maar als u een
dergelijke lening aangaat, wil dat zeker niet zeggen dat u die ook kan
aflossen. Al was het alleen maar, omdat dit soort bedrijven een hoge
rente vragen. Stel dat u het niet lukt om deze lening af te betalen,
dan zit u achteraf met grote problemen. En het BKR is er juist om dit
soort problemen te voorkomen.
"Westervoort, zo slecht nog niet"
Van maandag 30 augustus tot en met donderdag 2 september kunnen alle
inwoners van Westervoort bij de Retourette in winkelcentrum De Wyborgh
reageren op de stelling "Westervoort, zo slecht nog niet". Op die
dagen staat daar namelijk een babbelbox, oftewel een kast met
ingebouwde camera waar men vrijuit zijn of haar mening kan geven.
De stelling is uiteraard gebaseerd op het onlangs gehouden onderzoek
van Elsevier waarbij Westervoort van alle gemeenten in Nederland als
slechtste uit de bus kwam. Dit heeft de gemoederen in Westervoort
behoorlijk bezig gehouden en nog steeds. De gemeentelijke organisatie
en het gemeentebestuur hebben verbaasd gereageerd op deze uitslag.
Inwoners reageerden ook verontwaardigd en vinden het maar vreemd. Over
het algemeen wonen mensen hier naar tevredenheid. De gemeente is dan
ook van mening dat het onderzoek geen antwoord geeft op de vraag "waar
is het goed wonen?" . Dit is namelijk een subjectieve beleving die
voor iedereen anders is. Dit onderzoek zegt veel over kwantiteit, maar
weinig over de kwaliteit van het wonen. Het onderzoek maakt wel
duidelijk wat de gevolgen zijn van het destijds aanwijzen van
Westervoort als groeikern en de keuzes die daarbij zijn gemaakt. Vele
voorzieningen liggen niet binnen onze gemeentegrenzen, maar zijn voor
inwoners van Westervoort wel binnen handbereik: het groen, de stad,
het voortgezet onderwijs etc.
De gemeente is blij te merken dat inwoners naar aanleiding van het
onderzoek terecht opkomen voor hun dorp. Er zullen maar weinig andere
gemeenten zijn die twee mooie rivieren hebben en er zal er geen één te
vinden zijn waar het Westervoort-gevuul heerst: daarin is Westervoort
de beste!
Iedereen die het eens of juist oneens is met deze stelling,
"Westervoort, zo slecht nog niet", kan dit laten blijken door zijn of
haar mening te geven tegen de camera bij de Retourette. De filmpjes
worden vertoond tijdens Westervoort in Beweging op 3 september a.s. op
het Gemeenteplein.
Nooit meer van het kastje naar de muur
Op 3 september a.s. tijdens het jaarlijks terugkerende evenement
Westervoort in Beweging kunnen burgers alvast met een knipoog een
kijkje komen nemen in de nieuwe publieksruimte van het gemeentehuis.
De "echte" nieuwe publieksbalie wordt naar verwachting in januari 2005
geopend. Hopelijk ervaren de bezoekers bij zowel de virtuele als de
echte publieksbalie hetzelfde gevoel, namelijk dat het er om hèn
draait.
In juni 2003 is bij de gemeente Westervoort een nieuwe
organisatie-indeling doorgevoerd. Dit houdt in een directie met
daaronder 6 lijnafdelingen. Eén van de afdelingen draagt de naam
Publiekszaken waaronder op dit moment nog het oude Burgerzaken draait.
Als laatste onderdeel van de organisatieontwikkeling zullen de huidige
loketten plaatsmaken voor een open publieksbalie. De begane grond van
het gemeentehuis zal daartoe verbouwd worden. Bij de publieksbalie
wordt het werk zo ingericht dat de klant centraal staat. Alle diensten
worden vanuit de publieksbalie geleverd. Er worden aanvragen voor
bijvoorbeeld leerlingenvervoer in behandeling genomen, informatie
gegeven over bijvoorbeeld bouwvergunningen en producten verstrekt
(zoals bijvoorbeeld reisdocumenten) verstrekt. Voor de
klaar-terwijl-u-wacht producten hoeft de klant nooit lang te wachten
en ook het "dwalen" door het gemeentehuis op zoek naar andere loketten
is straks verleden tijd.
Na de zomervakantie wordt begonnen met de verbouwing van het
gemeentehuis.
Gemeente Westervoort