06-08-2004
Mercedes-Benz Sprinter met hybride-aandrijving
Al tientallen jaren loopt Mercedes-Benz voorop in de zoektocht naar
alternatieve aandrijvingsvormen, alternatieven die het milieu zoveel
mogelijk ontzien. Met het gebruik van aardgas, LPG, stroom en het
veelbelovende waterstof heeft Mercedes-Benz al veel ervaring opgedaan.
Op de IAA voor bedrijfswagens is daarvan een resultaat te zien: een
Sprinter met Plug-In hybride-aandrijving.
Met Plug-In wordt bedoeld dat de accus van de auto ook via het
stopcontact opgeladen kunnen worden, bijvoorbeeld s nachts als de auto
stilstaat. Daarnaast is ook een hybride Sprinter gepland die niet via
het stroomnet energie kan opdoen.
De twee hybrideversies van de Sprinter zijn voorzien van een tussen de
versnellingsbak en de koppeling geïntegreerde elektromotor.
Nikkel-metaalhydride accus leveren de stroom. Het zijn regeneratieve
accus, wat inhoudt dat deze tijdens het rijden als generator werken:
energie die vrijkomt tijdens remmen en bergaf rijden wordt opgeslagen.
De hybride Sprinters zijn gebaseerd op de Sprinter 311 CDI (3,5 ton
toelaatbaar totaalgewicht, leeggewicht 1960 kg) met automatische
versnellingsbak.
Stil en schoon rijden in de stad
In binnensteden en andere plekken waar uitlaatgassen niet gewenst
zijn, is het mogelijk om alleen op de elektromotor te rijden. De
Sprinter rijdt dan stil en emissievrij. Bij rustig rijden, dus met
lagere snelheden en zonder felle acceleraties, ondersteunt de
elektromotor de dieselmotor. Dat is gunstig voor het verbruik. Als het
gaspedaal dieper wordt ingetrapt, werken beide motoren tegelijk. Deze
boost-functie komt van pas als veel vermogen wordt gevraagd,
bijvoorbeeld tijdens accelereren of bergop rijden.
Rijden met de hybride Sprinters heeft dus vele voordelen. De bediening
van deze Sprinter wijkt niet af van die van andere Sprinters. De
bestuurder kan met een druk op de knop voor een aandrijfvorm kiezen.
Andere voordelen zijn de hoge betrouwbaarheid en een bijzonder laag
verbruik. Afhankelijk van het gebruik bedraagt de besparing op
dieselbrandstof tien tot wel vijftig procent.
Plug-in-hybride met 70 kW elektromotor
De Plug-In Sprinter Hybride beschikt over een elektromotor van 70
kW/95 pk. Deze krijgt stroom van nikkel-metaalhydride (NiMH) accus met
een capaciteit van 14 kWh. Hiermee is het mogelijk om maximaal 30
kilometer op alleen de elektromotor te rijden. De accus worden van
buitenaf opgeladen, bijvoorbeeld s nachts in de garage. Het opladen
van de lege accus duurt zes uur. De accus worden ook bijgeladen
tijdens remmen.
De elektromotor van de Mercedes-Benz Sprinter met Plug-In
hybride-aandrijving kan ook als generator voor gereedschap en
aggregaten dienen. De motor levert dan maximaal 40 kW/54 pk. Deze
toepassing is handig voor bijvoorbeeld nutsbedrijven, technische
diensten en de brandweer.
Het meergewicht voor de Plug-In-versie is zon 350 kg. Als in plaats
van de NiMH-accus lithium-ion-accus worden besteld, bedraagt het
meergewicht 160 kg.
Hybride met 30 kW elektromotor
De hybride Sprinter die niet via het stopcontact is op te laden,
beschikt over een kleinere elektromotor van 30 kW/41 pk en kleinere
accus met een capaciteit van 3 kWh. Hiermee kan drie tot vier
kilometer puur op de elektromotor worden gereden, hetgeen vaak
voldoende is om een voetgangerszone te doorkruisen. Het meergewicht
van deze versie is zon 100 kg.
Overwegingen bij aanschaf van een hybride bestelwagen
Een auto met hybride-aandrijving beschikt over meer techniek. Dit
maakt zon auto duurder en zwaarder, wat weer ten koste gaat van het
laadvermogen. Dat is één kant van het verhaal. De andere is dat steeds
meer landen ertoe overgaan om voertuigen met hybride-aandrijving
fiscaal te ontzien. Al negen EU-landen hebben hiervoor een vorm van
subsidie bedacht, waarbij bijvoorbeeld de aanschaf wordt beloond of
juist het gebruik. Zo zijn voertuigen die rijden op LPG of
hybride-aandrijving vrijgesteld van de Congestion Charge (tol) die
wordt geheven bij het binnenrijden van het centrum van Londen.
Op grond van toekomstverwachtingen, zoals strengere emissienormen,
inrijverboden in stedelijke gebieden, tolheffingen en het streven naar
een lager verbruik, is de verwachting dat het belang van
hybride-aandrijvingen flink zal toenemen. Een groot voordeel van de
hybride-aandrijving is dat de kwaliteit van de twee belangrijkste
componenten (verbrandings- en elektromotor) zich reeds in de praktijk
hebben bewezen. Dit biedt de mogelijkheid om hybride-aandrijving als
tussenoplossing te gebruiken tot aan de introductie van autos die op
waterstof rijden.
De Mercedes-Benz Sprinter met Plug-In hybride-aandrijving maakt zijn
opwachting op de IAA 2004. Reeds voor het komende jaar is een
praktijktest met klanten gepland.
BedrijfsautoRAI