06-08-2004
Veel belangstelling voor rijden op aardgas
Recentelijk heeft de gemeente Haarlem een informatiedag georganiseerd
over het rijden op aardgas. Haarlem is als gemeente een van de
koplopers op het gebied van rijden op aardgas. Hier is een beleid
ontwikkeld waarin het promoten en realiseren van duurzame mobiliteit
een belangrijke plaats inneemt. Het rijden op aardgas is een speerpunt
in deze visie.
DaimlerChrysler Nederland steunt dit beleid en verschillende
specialisten hebben tijdens deze informatiedag informatie verstrekt en
voertuigen gepresenteerd aan honderden geïnteresseerden en aan de
pers. DaimlerChrysler Nederland is onder andere importeur van
Mercedes-Benz personen- en bedrijfswagens. Dit merk levert af-fabriek
verschillende voertuigen die op aardgas rijden, zoals de Mercedes-Benz
E-Klasse, de Sprinter en de Econic.
De ontwikkelingen op het gebied van alternatieve brandstoffen en lage
emissie hebben een hoge prioriteit binnen het DaimlerChrysler concern.
Inmiddels is de techniek zo uitvoerig getest, doorontwikkeld en
bedrijfszeker gemaakt dat de prestaties van de aardgasmotoren gelijk
of hoger liggen dan de vergelijkbare modellen op benzine of LPG.
Bovendien wordt de uitstoot van kooldioxide hiermee teruggedrongen, er
is geen uitstoot van roetdeeltjes, wordt het motorgeluid gereduceerd
en ligt de uitstoot van stikstofoxide en koolwaterstof meer dan
tachtig procent lager dan de emissie-eisen die gelden voor Euro3.
Aardgas is als brandstof een stuk goedkoper dan benzine, diesel of
LPG. Voor veel toepassingen is aardgas dan ook de voordeligste optie,
ook wanneer alle andere vaste en variabele kosten worden meegerekend.
De veilige, lichtgewicht aardgastanks zijn door de ingenieurs van
Mercedes-Benz plaatssparend ingebouwd. De bi-fuel motoren van de
Mercedes-Benz E-Klasse kunnen zowel op aardgas als benzine rijden voor
het geval er geen aardgastankstation aanwezig is.
Momenteel rijden in Nederland circa 300 voertuigen op het schone en
veilige aardgas. Dat dit cijfer in de toekomst verhoogd kan worden
bewijzen andere landen. In Duitsland rijden er momenteel 20.000
voertuigen op aardgas, in Italië zon 400.000 en in Argentinië zelfs
een miljoen. In een EU-convenant is afgesproken dat in het jaar 2020
10% van alle vloeibare brandstoffen vervangen moet worden door
aardgas. Dat komt in Nederland neer op 600.000 voertuigen en zon 1.200
tankstations.
BedrijfsautoRAI