06-08-2004
Wereldpremière IAA 2004: nieuwe Mercedes Atego en Axor
Na de succesvolle vernieuwing van de Mercedes-Benz Actros krijgt het
productoffensief van DaimlerChrysler een vervolg op de IAA voor
Bedrijfswagens die in september 2004 in Hannover plaatsvindt. Daar
beleven de nieuwe Mercedes-Benz Atego en de nieuwe Mercedes-Benz Axor
hun wereldpremière.
Met nieuwe techniek van het chassis tot aan vele praktische details en
langere onderhoudsintervallen voldoen beide modellen nog beter aan de
hoge eisen die de hedendaagse transportsector stelt.
De cabines hebben een nieuwe vormgeving, waarbij de markante grille de
familieband duidelijk maakt met de andere Mercedes-Benz
bedrijfswagens. Een van de opvallende kenmerken van de nieuwe Atego en
Axor is het volledig nieuwe interieur. Stoelen, interieuraankleding,
verwarming en ventilatie alsmede comfortabele bedden in de
slaapcabines zorgen voor een chauffeursvriendelijke werkplek met hoog
rijcomfort.
Uniek is de keuzemogelijkheid uit drie gebruiksspecifieke
cockpitvarianten. De Delivery Cockpit-versie heeft een gemakkelijke
doorsteek naar de bijrijderszijde, de Semi Distance Cockpit valt op
door nog meer opbergruimte en er is nog de Long Distance Cockpit, een
extra comfortabel interieur voor de langere afstanden. Het omvangrijke
cabine-aanbod sluit aan op het brede inzetgebied. Leverbaar zijn een
korte cabine, een korte cabine met een 180 millimeter verlengde
achterwand, een slaapcabine en een slaapcabine met hoog dak.
Nieuwe koplampen, nieuwe spiegels die aan de rechterzijde de dode hoek
drastisch verkleinen, een innovatieve manoeuvreerverlichting en andere
technische oplossingen zorgen voor extra veiligheid.
Nieuwe Mercedes-Benz Atego
DaimlerChrysler maakt gebruik van de introductie van de nieuwe trucks
om een heroriëntatie binnen het bedrijfswagenprogramma door te voeren.
De nieuwe Mercedes-Benz Atego concentreert zich nu op het segment tot
16 ton en positioneert zich daarmee nog duidelijker dan voorheen als
de truck voor het distributietransport. Het aanbod bestaat uit
tweeassige bakwagens en trekkers in de klasse van 6,5 tot 16 ton
toelaatbaar totaalgewicht. Deze worden aangedreven door vier- en
zescilinder lijnmotoren uit de 900-serie met een inhoud van 4,25
liter, 4,8 liter en 6,4 liter. Deze leveren 90 kW (122 pk) tot 205 kW
(279 pk). Wat transmissies betreft is er keuze uit handgeschakelde
Mercedes-Benz versnellingsbakken met zes of negen versnellingen.
Uniek in de klasse van de lichte distributietrucks is de optionele
Telligent-Automaat, die het werk van de chauffeur aanzienlijk
vergemakkelijkt, bijdraagt aan een brandstofsparende rijstijl en
bovendien de veiligheid verhoogt, met name in het drukke
distributieverkeer.
Speciaal voor gebruik als distributietruck in de klasse met een
toelaatbaar totaalgewicht van 11,99 ton is de Atego 1222
geconstrueerd. Deze is voorzien van een laag chassisraam, heeft een
hoog laadvermogen door een zeer laag eigengewicht en levert hoge
rijprestaties. Daarnaast biedt hij het voordeel dat men ook in de
toekomst in Duitsland geen tol hoeft te betalen.
Nieuwe Mercedes-Benz Axor
Het leveringsprogramma van de nieuwe Mercedes-Benz Axor is aanzienlijk
uitgebreider dan dat van de voorganger, die alleen als trekker
verkrijgbaar was. De nieuwe bakwagens en trekkers zijn bestemd voor
het zware distributievervoer en het transport op de middellange
afstand alsmede het bouwverkeer. Daarmee past deze reeks precies
tussen de nieuwe Atego en de nieuwe Actros. Behalve tweeassige
trekkers zijn er nu ook bakwagens met twee assen en een toelaatbaar
totaalgewicht van 18 ton. Daarnaast zijn er nu versies met drie assen
(6x2) en 25 ton toelaatbaar totaalgewicht en 26 ton toelaatbaar
totaalgewicht (6x4) verkrijgbaar. Deze worden aangedreven door
zescilinder lijnmotoren uit de OM 900-serie met een inhoud van 6,4 of
7,2 liter of de OM 457 LA van 12,0 liter. Deze leveren 170 kW (231 pk)
tot 315 kW (428 pk). Wat transmissies betreft is er keuze uit
handgeschakelde Mercedes-Benz versnellingsbakken met zes, negen of
zestien versnellingen.
Optioneel is voor de nieuwe Axor met 16-traps versnellingsbak de
Telligent-schakeling leverbaar. Deze ontlast de chauffeur, beperkt de
slijtage en verhoogt bovendien de veiligheid.
Marktintroductie
Na de wereldpremière tijdens de IAA voor Bedrijfswagens maken de
nieuwe Mercedes-Benz Atego en de nieuwe Mercedes-Benz Axor eind 2004
hun opwachting bij de Mercedes-Benz dealers. De trucks voldoen aan de
Euro 3-emissienorm. Vanaf medio 2005 is de Axor als optie ook
verkrijgbaar met de BlueTec 4- of BlueTec 5technologie. Hiermee
voldoen de trucks respectievelijk aan de Euro 4-norm (die najaar 2006
ingaat) of de Euro 5-norm (najaar 2009). De nieuwe Atego is vanaf de
herfst van 2005 leverbaar met BlueTectechnologie voor de Euro 4-norm.
Dankzij de vele pluspunten die de nieuwe Atego en Axor bieden verwacht
Mercedes-Benz haar sterke positie in dit marktsegment verder te kunnen
uitbouwen.
BedrijfsautoRAI