Ingezonden persbericht


BEMANNING BOEING 777 KAN OP LANGE AFSTANDSVLUCHTEN UITRUSTEN IN NOK VAN VLIEGTUIG

Overhead rest areas optimaliseren inkomsten uit passagiersstoelen in cabine Seattle, 5 augustus 2004 - Cockpitbemanning en cabinepersoneel van luchtvaartmaatschappijen die met de Boeing 777-200ER/LR of 777-300ER vliegen, kunnen op lange afstandsvluchten gebruikmaken van nieuwe slaap- en rustverblijven in de nok van het vliegtuig. Boeing ontving onlangs de vereiste certificering voor het gebruik van de verblijven tijdens taxiën, opstijgen en landen. Ook bij KLM is men er tevreden over.

Speciale slaapverblijven in de nok van Boeing 777 passagiersvliegtuigen voor de lange afstand zijn onlangs door zowel Amerikaanse als Europese instanties gecertificeerd voor gebruik tijdens taxiën, opstijgen en landen. Het bijzondere aan deze slaapverblijven is dat ze zijn geplaatst bovenin de romp van het vliegtuig, vanaf ongeveer de hoogte waar zich in de passagierscabine de bagagebakken bevinden. De extra cockpitbemanning voor lange afstandsvluchten kan voortaan aan het begin of einde van de vlucht op comfortabele wijze rusten, zonder dure zitplaatsen in de cabine te bezetten. De vrijkomende zitplaatsen kunnen daardoor worden gebruikt voor het genereren van extra inkomsten.

Het optimaliseren van het inkomenspotentieel van passagiersvliegtuigen is een van de prioriteiten van luchtvaartmaatschappijen. Volgens Lars Andersen, manager van het 777 Longer Range programma, is er met luchtvaartmaatschappijen nauw samengewerkt bij het creëren van zowel een bemanningsvriendelijke oplossing voor de slaapverblijven als het optimaal gebruikmaken van de cabine- en vrachtruimten. Het heeft na drie jaar productontwikkeling geresulteerd in een oplossing die alleen bij ons beschikbaar is, stelt Andersen. Boeing becijfert dat toepassing van de zogenoemde overhead rest areas de luchtvaartmaatschappijen over een periode van 20 jaar van US$ 4.9 tot US$ 11.25 miljoen aan extra inkomsten kan opleveren.

KLM is een van de luchtvaartmaatschappijen die in zijn Boeing 777-200ER (Extended Range) passagiersvliegtuigen gebruikmaakt van de overhead rest area voor de bemanning. De slaap- en rustverblijven bevatten twee ruime slaapplaatsen, twee business-class stoelen en een reeks naar keuze samen te stellen voorzieningen, zoals een opbergkast, wastafel en toilet. Onze cockpitbemanning stelt de riante ruimte en de volledige privacy erg op prijs, zegt Michel Coumans, Senior Vice President Fleet Services van KLM. Het bijkomende voordeel is dat we meer zitplaatsen beschikbaar hebben in de cabine voor onze World Business Class passagiers.

Behalve voor de cockpitbemanning zijn er ook overhead rest quarters beschikbaar voor het cabinepersoneel. De Boeing 777-200ER en 777-200LR (Longer Range) kunnen hiervoor worden uitgerust met een slaap- en rustruimte die zes slaapplaatsen en een opbergruimte bevat. Voor de Boeing 777-300ER is er keuze uit een samenstelling met zes, acht of tien slaapplaatsen.

Door maximaal gebruik te maken van de ruimte tussen de bagagebakken en het plafond van de vliegtuigromp kunnen luchtvaartmaatschappijen niet alleen extra inkomsten halen uit méér zitplaatsen in de (Business class) cabine, maar ook uit de additionele capaciteit in de vrachtruimte benedendeks. Het gaat daarbij in het geval van de Boeing 777-200ER en de 777-200LR om maximaal vier passagiersstoelen en vier vrachtcontainers. Bij gebruik van de Boeing 777-300ER is er sprake van maximaal zeven passagiersstoelen en zes vrachtcontainers extra.

# # #



Ingezonden persbericht