Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

RISICONORMERING GEVAARLIJKE STOFFEN IS ONWERKBAAR

Den Haag 5 augustus Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) pleit voor reële risiconormering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. KNV onderschrijft het belang om de knelpunten in dit vervoer inzichtelijk en veilig te maken, maar vindt dat de overheid doorslaat in de gehanteerde norm voor het plaatsgebonden risico uit de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke stoffen.

De kans dat er per jaar een persoon die onafgebroken en onbeschermd op een plaats langs een transportroute verblijft, komt te overlijden is in de circulaire genormeerd op 10-6. Dit is de kans van 1 dodelijk slachtoffer in een miljoen jaar. KNV vreest dat uitwerking van deze norm zal leiden tot enorme investeringen van voornamelijk regionale en lokale overheden. De druk van deze overheden om de normering te halen, zal ook leiden tot extra investeringen van vervoerders van gevaarlijke stoffen. Geld dat beter gebruikt kan worden om andersoortige risico's te verkleinen.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg gebeurt momenteel op een verantwoorde en veilige manier. Er gebeuren dusdanig weinig ongelukken dat het ontbreekt aan gegevens om een goede inschatting van de veiligheidsrisico's te kunnen maken. Uiteraard moeten risico's op ongelukken zoveel mogelijk worden verkleind, maar deze hoge risiconormering leidt volgens KNV niet tot veiliger situaties. KNV vreest dat deze hoge normering leidt tot een beperking in het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Onnodige regelgeving die tot congestie leidt, is in de ogen van KNV ongewenst.

Een meer realistische risiconormering, waarbij rekening wordt gehouden met de maatschappelijke noodzaak van het vervoer zal er toe leiden dat de mogelijke knelpunten daadkrachtig kunnen worden aangepakt, zonder dat dit ten koste gaat van de veiligheid, de vervoerders en de budgetten van de overheden.

KNV Goederenvervoer is de werkgeversorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland.
---

Noot voor de redactie (

Ingezonden persbericht