Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
RISICONORMERING GEVAARLIJKE STOFFEN IS ONWERKBAAR
Den Haag 5 augustus Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) pleit voor reële
risiconormering voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. KNV onderschrijft
het belang om de knelpunten in dit vervoer inzichtelijk en veilig te maken,
maar vindt dat de overheid doorslaat in de gehanteerde norm voor het
plaatsgebonden risico uit de Circulaire Risiconormering vervoer gevaarlijke
stoffen.
De kans dat er per jaar een persoon die onafgebroken en onbeschermd op een
plaats langs een transportroute verblijft, komt te overlijden is in de
circulaire genormeerd op 10-6. Dit is de kans van 1 dodelijk slachtoffer in
een miljoen jaar. KNV vreest dat uitwerking van deze norm zal leiden tot
enorme investeringen van voornamelijk regionale en lokale overheden. De
druk van deze overheden om de normering te halen, zal ook leiden tot extra
investeringen van vervoerders van gevaarlijke stoffen. Geld dat beter
gebruikt kan worden om andersoortige risico's te verkleinen.
Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg gebeurt momenteel op een
verantwoorde en veilige manier. Er gebeuren dusdanig weinig ongelukken dat
het ontbreekt aan gegevens om een goede inschatting van de
veiligheidsrisico's te kunnen maken. Uiteraard moeten risico's op
ongelukken zoveel mogelijk worden verkleind, maar deze hoge risiconormering
leidt volgens KNV niet tot veiliger situaties. KNV vreest dat deze hoge
normering leidt tot een beperking in het vervoer van gevaarlijke stoffen
over de weg. Onnodige regelgeving die tot congestie leidt, is in de ogen
van KNV ongewenst.
Een meer realistische risiconormering, waarbij rekening wordt gehouden met
de maatschappelijke noodzaak van het vervoer zal er toe leiden dat de
mogelijke knelpunten daadkrachtig kunnen worden aangepakt, zonder dat dit
ten koste gaat van de veiligheid, de vervoerders en de budgetten van de
overheden.
KNV Goederenvervoer is de werkgeversorganisatie van de grote toonaangevende
logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland.
---
Noot voor de redactie (
Ingezonden persbericht