Productschap Margarine
05.08.2004
Deelname campagne Verantwoord frituren 15%
De campagne Verantwoord Frituren van Koninklijk Horeca Nederland en
het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën is voortvarend van
start gegaan. In krap vier maanden hebben zich 800 fastfoodrestaurants
en cafetarias als deelnemer aangemeld, waarmee het bereik al op 15
procent is gekomen.
Provincies waar relatief veel ondernemers (18 à 20 procent) reeds
hebben besloten op de campagne in te haken, zijn Friesland, Limburg,
Flevoland en Zuid-Holland. Lage scores (7 à 12 procent) zijn voorlopig
te noteren in Zeeland, Gelderland en Noord-Brabant. Deelnemers aan de
campagne geven hun bereidheid aan te frituren volgens de Spelregels
Verantwoord Frituren, met andere woorden: in frituuroliën en vetten
van plantaardige oorsprong die maximaal 5 procent transvet en minimaal
55 procent onverzadigde vetzuren bevatten.
In vloeibaar frituurvet zitten in vergelijking met vast frituurvet
veel gezonde, onverzadigde vetten die het gehalte slecht cholesterol
helpen verlagen. In de fastfoodsector raken steeds meer ondernemers op
de hoogte van deze gezondheidsaspecten. De keuze van het vet wordt
echter vaak nog door gewoonte of door economische motieven gedicteerd.
Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau MVO roepen de
ondernemers op ook in dezen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid
te nemen en vloeibaar te frituren.
Een actuele lijst deelnemers vindt u op www.friturenindehoreca.nl.
Verdere campagneactiviteiten
In het najaar staan diverse campagneactiviteiten op het programma. Zo
staat voorafgaand aan de opening van diverse grote horecabeurzen dit
najaar een mini-symposium door een spreker van onderzoeksbureau
Foodstep over verantwoord frituren op het programma, met als eerste de
Horeca Relatiedagen Hardenberg op 28 september.
Ook zullen diverse ondersteuners van de campagne een bijeenkomst
organiseren voor hun klanten om verantwoord frituren onder de aandacht
te brengen. Op 4 oktober is er bijvoorbeeld zon bijeenkomst bij Remia
in Den Dolder, maar ook Kiremko Duurland BV, Romi Smilfood, LEVO en
Van Dijk Food Products hebben dit najaar bijeenkomsten in petto.
Speciaal voor de ondernemer die reeds verantwoord frituurt, wordt
thans een handleiding ontwikkeld met relevante achtergrondinformatie.
Deze handleiding bevat onder meer een perskit, een opleidingspakket
voor het personeel, tips en informatie over vloeibaar frituurvet en
ervaringen van horecaondernemers die op verantwoord frituren zijn
overgegaan.
Nadere informatie over de campagne wordt verstrekt door Claudia Oomen,
tel. 070-3195164, e-mail oomen@mvo.nl.