Productschap Margarine


05.08.2004

Deelname campagne Verantwoord frituren 15%

De campagne Verantwoord Frituren van Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën is voortvarend van start gegaan. In krap vier maanden hebben zich 800 fastfoodrestaurants en cafetarias als deelnemer aangemeld, waarmee het bereik al op 15 procent is gekomen.

Provincies waar relatief veel ondernemers (18 à 20 procent) reeds hebben besloten op de campagne in te haken, zijn Friesland, Limburg, Flevoland en Zuid-Holland. Lage scores (7 à 12 procent) zijn voorlopig te noteren in Zeeland, Gelderland en Noord-Brabant. Deelnemers aan de campagne geven hun bereidheid aan te frituren volgens de Spelregels Verantwoord Frituren, met andere woorden: in frituuroliën en vetten van plantaardige oorsprong die maximaal 5 procent transvet en minimaal 55 procent onverzadigde vetzuren bevatten.

In vloeibaar frituurvet zitten in vergelijking met vast frituurvet veel gezonde, onverzadigde vetten die het gehalte slecht cholesterol helpen verlagen. In de fastfoodsector raken steeds meer ondernemers op de hoogte van deze gezondheidsaspecten. De keuze van het vet wordt echter vaak nog door gewoonte of door economische motieven gedicteerd. Koninklijk Horeca Nederland en het Voorlichtingsbureau MVO roepen de ondernemers op ook in dezen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en vloeibaar te frituren.

Een actuele lijst deelnemers vindt u op www.friturenindehoreca.nl.

Verdere campagneactiviteiten
In het najaar staan diverse campagneactiviteiten op het programma. Zo staat voorafgaand aan de opening van diverse grote horecabeurzen dit najaar een mini-symposium door een spreker van onderzoeksbureau Foodstep over verantwoord frituren op het programma, met als eerste de Horeca Relatiedagen Hardenberg op 28 september.

Ook zullen diverse ondersteuners van de campagne een bijeenkomst organiseren voor hun klanten om verantwoord frituren onder de aandacht te brengen. Op 4 oktober is er bijvoorbeeld zon bijeenkomst bij Remia in Den Dolder, maar ook Kiremko Duurland BV, Romi Smilfood, LEVO en Van Dijk Food Products hebben dit najaar bijeenkomsten in petto.

Speciaal voor de ondernemer die reeds verantwoord frituurt, wordt thans een handleiding ontwikkeld met relevante achtergrondinformatie. Deze handleiding bevat onder meer een perskit, een opleidingspakket voor het personeel, tips en informatie over vloeibaar frituurvet en ervaringen van horecaondernemers die op verantwoord frituren zijn overgegaan.

Nadere informatie over de campagne wordt verstrekt door Claudia Oomen, tel. 070-3195164, e-mail oomen@mvo.nl.