Ingezonden persbericht
Persbericht
Onderzoek Elektronische aangifte: zijn fiscaal intermediairs er klaar voor?
Vanaf 1 januari 2005 moeten ondernemers die binnenlands belastingplichtig zijn verplicht elektronisch aangifte doen.
Het gaat dan om de winstaangifte (inkomstenbelasting voor ondernemers en de vennootschapsbelasting), de omzetbelasting en intracommunautaire leveringen. De verplichte invoering van de elektronische aangifte heeft gevolgen voor de praktijk van accountants en belastingadviseurs.
Afgelopen maanden heeft onderzoeksbureau GBNED onderzoek verricht naar de stand van zaken met betrekking tot de elektronische aangifte. Het onderzoek is met name gericht op de fiscaal intermediair. Het resultaat van het onderzoek is mondeling toegelicht tijdens de praktijkdagen Elektronische aangifte van NOVAK en College Belastingadviseurs, gehouden op 17 en 30 juni 2004.
De belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:
Fiscaal intermediairs zijn terughoudend met het vrijwillig invoeren van elektronisch aangeven
Fiscaal intermediairs bleken de afgelopen jaren niet enthousiast bij een vrijwillige invoering van de elektronische aangifte, getuige het geringe aantal intermediairs dat nu op vrijwillige basis meedoet. Daarbij moet wel aangetekend worden dat in eerste instantie de proef regionaal beperkt was tot het noorden van het land. En lang niet alle softwareleveranciers van fiscale aangiftesoftware boden de mogelijkheid om aangiftes elektronisch te verzenden aan de Belastingdienst.
Tijdens de praktijkdag Elektronische aangifte bleek dat fiscaal intermediairs die wel hebben deelgenomen positieve ervaringen hadden met de elektronische winstaangifte.
De elektronische winstaangifte leidt niet direct tot administratieve lastenverlichting
Anders dan nu gebruikelijk is moeten balans en winst- en verliesrekening van een onderneming in veel gevallen handmatig overgenomen worden in de fiscale aangiftesoftware. We hebben het dan over de aangifte Inkomstenbelasting voor ondernemers en de aangifte Vennootschapsbelasting. Meezenden van een jaarrekening of balans en winst- en verliesrekening is bij elektronisch aangeven niet mogelijk. Handmatig overnemen van gegevens is niet alleen tijdrovend, maar geeft ook nog eens kans op fouten. De gegevens automatisch overnemen uit boekhoudsystemen zou de oplossing zijn, maar de Belastingdienst is begonnen aan het einde van de keten "boekhouding - rapportage - aangifte".
Onder de naam 'Auditfile' werd een aantal jaren geleden door de Belastingdienst een standaard formaat gedefinieerd dat als uitwisselingsformaat met de Belastingdienst kan worden gebruikt voor financiële mutaties. Een Auditfilebestand bevat het grootboekschema en alle individuele grootboekmutaties. Door nu per grootboekrekening een rapportagecode mee te geven volgens de standaardstructuur van de winstaangifte en deze rapportagecode door te geven aan de Auditfile, kan de Auditfile tevens als basis dienen voor de Winstaangifte, al dan niet met (fiscale) correcties door een accountant. Het Ministerie van Financiën, of de Belastingdienst zelf, moet bovenstaande oplossing dan wel tot standaard verheffen, anders zal er weinig animo zijn vanuit softwareleveranciers om de integratie mogelijk te maken.
Het Ministerie van Financiën en Justitie heeft deze zomer wel de aftrap gegeven voor het Nederlandse Taxonomie Project (NTP) op basis van XBRL (eXtensible Business Reporting Language - is de wereldstandaard voor digitaal rapporteren). Doel van dit project is om de gegevens uitvraag vanuit de verschillende ketens (waarbij gegevensuitwisseling met de overheid plaatsvindt) te harmoniseren. Het NTP is één van de projecten van de Nederlandse overheid voor de vermindering van administratieve lasten voor bedrijven zo lezen wij.
Mogelijk dat het NTP initiatief standaard gegevensuitwisseling in de keten "boekhouding - rapportage - aangifte" in de toekomst mogelijk gaat maken, al dan niet in combinatie met de eerder genoemde Auditfile. Dan kan echt administratieve lastenverlichting worden bereikt.
Juridische aansprakelijkheid:
De juridische aansprakelijk bij elektronische ondertekening is een onderwerp dat de gemoederen bezighoudt bij fiscaal intermediairs en beroepsorganisaties. Fiscaal intermediairs kunnen een aangifte (digitaal) ondertekenen met behulp van een digitaal certificaat of een pin-code.
Mede gelet op de aansprakelijkheid, wie ondertekent de aangifte, lijkt de werkwijze van het digitaal certificaat binnen veel organisaties niet werkbaar. De relatie kan dan de belastingconsulent aansprakelijk stellen voor het verzenden van de aangifte zo begrijpen wij van de heer Zweekhorst (een van de aanwezigen tijdens de praktijkdag). De Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs (FB) oppert de mogelijkheid om de pincode van cliënten te gebruiken bij het verzenden van een aangifte. Deze voorgestelde werkwijze veroorzaakt volgens ons een toename van de administratieve lasten, want fiscaal intermediairs moeten dan een administratie bijhouden van de PIN-codes van hun cliënten. Het FB laat weten dat in overleg met het ministerie geprobeerd wordt tot een werkbare oplossing te komen. Volgens Zweekhorst hebben de organisaties (zoals CB, FB en SRA) ook aan de software leveranciers gevraagd hierover na te denken. Een variant kan zijn een ondertekening op afstand (email of website) door de relatie.
Aanbod software voor aangifte IB en VPB:
Met name gericht op de fiscaal intermediair zijn er (nog een beperkt aantal) softwaresystemen op de markt voor het doen van aangiftes IB en VPB. In de praktijk blijken er forse prijsverschillen te zitten tussen de aangeboden softwarepakketten. Natuurlijk is de prijs mede bepaald door de functionaliteit van de aangeboden pakketten, maar het is zeker de moeite waarde vooraf een goede vergelijking te maken tussen de aangeboden pakketten. Wij hebben, met medewerking van Full Finance Consultants, voor de fiscale aangifte software van Afas, Elsevier, Kluwer, Montana, Sdu en Unit 4 Agresso zo'n 200 eigenschappen op een rij gezet om tot een vergelijking te kunnen komen.
Inzicht wordt gegeven in ondermeer eigenschappen op het gebied van:
* Beveiliging
* Basisgegevens
* Jaargegevens
* Invoeren biljet IB en VPB regelingen
* Winstaangifte
* Uitstelregeling
* Relatiebeheer
* Workflow / voortgang
* Uitvoer
* Implementatie
* Support
* Kosten
Resultaat onderzoek:
Het resultaat van het volledige onderzoek door GBNED is verwoord in het rapport "Onderzoek: Stand van zaken Elektronische aangifte & Aangiftesoftware IB en VPB" dat ondermeer de volgende onderwerpen bevat:
* Aangifte doen door de ondernemer
* Aangifte doen via een fiscaal intermediair
* Communicatie met de Belastingdienst (via BAPI)
* Stand van zaken aangiftesoftware IB/VPB
* Aandachtspunten
* Specificatie winstbijlage
* Keten: boekhouding - rapportage - aangifte
* Aangiftesoftware IB/VPB
* Elektronische aangifte OB en LB
* Bijlage:
* Specificatie eigenschappen aangiftesoftware voor IB/VPB. Met inzicht in zo'n 200 kenmerken van de pakketten:
* - AFAS Profit Fiscaal
* - Elsevier BAS-, VPB en CAS programma
* - Klubas Belastingpraktijk
* - Primaccount FiscaalManager
* - Sdu Belasting Office
* - Unit 4 Fiscaal
Het rapport is te bestellen via ondermeer de website www.softwarepakketten.nl en www.gbned.nl
EINDE PERSBERICHT
----------
Gegevens uitsluitend voor de redatie (