IHC Caland NV

Persbericht - IHC Caland N.V. 5 augustus 2004

Voor 440 mln us$ nieuwe opdrachten voor ihc caland n.v.

Stand van zaken afsplitsing scheepsbouwactiviteiten

Bestuurswijziging

Nieuwe Opdrachten

Met genoegen deelt IHC Caland N.V. mede dat een aantal orders ontvangen is zowel in de Offshore als in de Gespecialiseerde Scheepsbouw Divisie.

Offshore Divisie

. IHC Caland's volle dochter Atlantia Offshore Ltd in Houston heeft een intentieverklaring ontvangen van de Atwater Valley Producers (AVP) groep voor het ontwerp en de bouw van een halfafzinkbaar productieplatform voor het verwerken van de productie van een aantal gasvelden gelegen in de Golf van Mexico in water diepten van meer dan 2500 meter. De AVP groep omvat Anadarko Petroleum, Devon Energy, BHP Billiton en Kerr-McGee. Deze opdracht is het resultaat van de keuze van het Atlantia ontwerp boven een SPAR concept en alternatieve 'semi-submersible' ontwerpen in een ontwerpkompetitie, die eerder dit jaar gestart werd door de AVP groep. Het succes is tevens te danken aan de hechte samenwerking met Gusto-MSC-OceanDesign Inc (GMOD), een andere volle dochter van IHC Caland gebaseerd in Houston, die in belangrijke mate aan het ontwerp van dit platform heeft bijgedragen. Levering van het platform is gepland in maart 2006.

. Single Buoy Moorings Inc (SBM), een volle dochter van IHC Caland, heeft een intentieverklaring ontvangen van een grote Europese oliemaatschappij voor het ontwerp en de levering van drie 'Flash Gas Compression Barges' welke deel uitmaken van de infrastructuur voor de ontwikkeling van een veld in de Kaspische Zee. Deze order is verkregen in een samenwerkingsverband met Siemens Demag Delaval Turbomachinery BV, Nederland die de turbo compressoren zal leveren. De eerste twee barges zullen medio 2006 worden opgeleverd, de derde zal een jaar later volgen.

. De FPSO Jamestown van SBM, die vrijkwam sinds haar vervanging door de grotere FPSO Mystras als productieschip in het Okono-veld onder het langlopende lease- en exploitatiecontract met Agip Nigeria, is verkocht aan een joint venture tussen Trafigura en NNPC. Het schip zal door de nieuwe eigenaars in gebruik genomen worden voor de kust van Nigeria. De verkoop van deze kleine eenheid, hoofdzakelijk geschikt voor korte termijn test productie, past in het kader van de politiek van het bedrijf om de leasevloot te concentreren rond middelgrote en grote eenheden, geschikt voor de volledige levensduur van olie- en gasvelden.

. Op het gebied van drijvende systemen voor olieoverslag heeft SBM orders verkregen van Trafigura Construction Ltd voor de levering en installatie van een CALM- systeem alsmede van een meerpunts afmeersysteem voor de raffinaderij van Tema in Ghana, en van EIL voor de levering van een CALM-systeem dat zal worden geïnstalleerd in het Sagar Lakshmi-veld voor de kust van India.

De totale waarde van de voornoemde opdrachten in de offshore divisie bedraagt circa US$ 340 miljoen.

Bagger- en gespecialiseerde scheepsbouwdivisie

. Merwede Shipyard, een volle dochter van IHC Caland, ontving een opdracht van Tenix Defence PTY, Ltd. uit Australië voor het ontwerp, de engineering en de bouw van een multi-functioneel schip, bestemd voor de marine van Nieuw Zeeland. Tenix is in de internationale markt voor marineschepen een gevestigde, betrouwbare leverancier van diverse typen marinewerktuigen en leverde reeds eerder marineschepen aan de Nieuw Zeelandse marine. Het schip maakt deel uit van een opdracht van in totaal zeven schepen die door Tenix aan het Ministerie van Defensie van Nieuw Zeeland zullen worden geleverd. Het multi-functionele schip voldoet aan of overtreft alle operationele eisen die door het Ministerie van Defensie van Nieuw Zeeland zijn gesteld, zoals die met betrekking tot lading en troepenvervoer, vereiste snelheid, actieradius, helicopter operaties en haar aanvullende taak op het gebied van 'patrol and response' taken in de 'Exclusive Economic Zone (EEZ)'. De levertijd van het schip bedraagt 22 maanden.

. Merwede Shipyard heeft tevens een contract getekend met Solstad Shipping AS uit Noorwegen voor de bouw en de levering van een offshore bevoorradingsschip met een over-all lengte van 86,2 meter. De aflevering van het schip is voorzien in het derde kwartaal van 2005. De datum waarop het contract effectief wordt, zal op korte termijn worden bevestigd.

De totale waarde van de opdrachten voor Merwede Shipyard bedraagt ca. US$ 100 mln (E 85 mln).

Nieuw diepwater installatieschip

Anticiperend op een toename van de activiteiten van de grote oliemaatschappijen in diep en zeer diep water, met name in het zuidelijk gedeelte van de Atlantische Oceaan, heeft SBM een joint venture gesloten met het Noorse bedrijf Solstad Shipping ASmet als doelstelling het investeren in een nieuwe generatie diepwater constructie- en installatieschip. De joint venture plaatste vorige week de order voor dit schip bij de Ulstein werf in Noorwegen.

Het nieuwe schip is voor SBM van strategisch belang in de markt voor het leveren en installeren van materiel voor de offshore olie- en gasindustrie. Het schip zal geschikt zijn voor het installeren van alle producten van SBM (FPSO's, CALM-systemen) zowel als van de producten van andere dochterondernemingen van de groep (TLP's, 'semi-submersibles') in diep en zeer diep water. De aanschaf van het schip versterkt de positie van de onderneming in de markt voor diepwater constructie- en installatiewerk. Het schip zal worden opgeleverd in januari 2006.

Voortgang van de afsplitsing van de scheepsbouwactiviteiten

De voortgang in het afsplitsingsproces van de scheepsbouwactiviteiten van IHC Caland is bevredigend. Een aantal geinteresseerde partijen werd uitgenodigd om voorstellen in te dienen en verscheidene niet-bindende offertes zijn inmiddels ontvangen. Op 2 augustus is de beslissing genomen voort te gaan met de verkoopprocedure in plaats van een aparte beursnotering voor de scheepsbouwactiviteiten na te streven.

Een aantal bieders is geselecteerd en een "due diligence" procedure is opgestart. De transactie zal naar verwachting worden afgerond in het vierde kwartaal van 2004.

Bestuurswijziging

Volgens plan, en zoals reeds eerder aangekondigd, heeft de Raad van Commissarissen van IHC Caland, volgend op het besluit om voort te gaan met de verkoop van de scheepsbouwactiviteiten, goedgekeurd dat met ingang van 9 augustus 2004:

. de heer J.J.C.M. van Dooremalen zal terugtreden als President-directeur van IHC Caland, maar in de Raad van Bestuur van IHC Caland de positie als directeur van de scheepsbouwdivisie zal behouden tot de verkoop is afgerond. Binnen de scheepsbouwdivisie zal hij de positie gaan bekleden van President-directeur van IHC Holland, een volle dochter van IHC Caland, welke positie vrij kwam wegens pensionering van de heer J. van Sliedregt.

. de heer D. Keller, Directeur Offshore, de positie zal innemen van President-directeur in de Raad van Bestuur van IHC Caland.

Investor Relations

De Raad van Bestuur heeft verder besloten de activiteiten op het gebied van Investor Relations van de Groep te versterken. Met het oog daarop is de heer Hans Peereboom benoemd in de positie van Investor Relations Manager. De heer Peereboom (57) is sinds 1971 in dienst bij de Offshore Divisie van de Groep. Zijn contactgegevens zijn: Telefoon: +377-92051434
Fax: +377 92051779
E-mail: hans.peereboom@singlebuoy.com

Financiële agenda

|Resultaten over het eerste halfjaar 2004 - Persbericht  |30 augustus |
|                                                        |2004        |
|Resultaten over het eerste halfjaar 2004 -              |30 augustus |
|Persconferentie (14.00 uur IHC Caland, Schiedam)        |2004        |
|Resultaten over het eerste halfjaar 2004 - Presentaties |31 augustus |
|aan analisten (Amsterdam en Londen)                     |2004        |
Bedrijfsprofiel

IHC Caland, leverancier van materieel voor de offshore olie-industrie en de bagger- en scheepvaartsector.

IHC Caland N.V. is de beursgenoteerde Nederlandse houdstermaatschappij van een groep van internationale maritiem-technische bedrijven. Het werkterrein van de groep omvat het ontwerpen en het wereldwijd leveren van werktuigen, schepen, complete systemen en diensten aan de offshore olie-industrie, de bagger- en scheepvaartsector en de natte mijnbouwindustrie.

De productlijn omvat:

. voor de olie- en gassector: Drijvende (productie-), opslag- en overslagsystemen voor ruwe olie, veelal gebaseerd op het éénpunts-afmeersysteem, 'Floating (Production) Storage and Offloading Systems' of kortweg F(P)SO's, drijvende opslag- en overslagsystemen voor de gaswinning, drijvende éénkoloms 'Tension Leg Platforms' (TLP's) en vaste platforms. Olie- en gasproductiediensten worden aangeboden middels FPSO's, welke eigendom zijn van de groep en door haar worden geëxploiteerd. Bijzondere ontwerpen en engineeringdiensten en levering van specifieke componenten voor dynamisch positioneerbare boorschepen, zelfheffende boorplatforms, 'jack-up' platforms voor de civiele aannemerij, offshore kranen met groot hefvermogen, hefsystemen, half afzinkbare kraanschepen en andere gespecialiseerde werkschepen.

. voor de bagger- en scheepvaartsector: Het ontwerp en de bouw van 'custom-built' en standaard werktuigen voor de baggerindustrie, componenten, inclusief geautomatiseerde systemen, reserve-onderdelen en materieel voor de mijnbouw, 'custom-built' schepen, zoals Ro-Pax veerboten, kabelleggers, offshore werkschepen en meer recent luxueuze jachten en riviercruise-schepen, alsmede hydraulische heihamers (IHC Hydrohammer) en zware paalklemsystemen voor de offshore-industrie en de aannemerij.

De Raad van Bestuur Schiedam, 5 augustus 2004

Voor nadere informatie:
IHC Caland N.V.
Karel Doormanweg 66
3115 JD Schiedam

Postadres:
Postbus 31
3100 AA Schiedam

Contactpersoon: Ir. Hans Peereboom
Telefoon : (+337) 9205 1434
Fax : (+337) 9205 1779
E-mail : hans.peereboom@singlebuoy.com
Website : www.ihccaland.nl

---- --