HOOFDBEDRIJFSCHAP DETAILHANDEL
Nederlanders bezuinigen niet op huisdieren
Het huisdierbezit is de afgelopen jaren stabiel gebleven, evenals de
bestedingen aan huisdieren. In 2003 werd door huisdierbezitters in
totaal 546 miljoen euro aan diervoeding en 596 miljoen euro aan
dierenbenodigdheden, waaronder hokken en kooien, speeltjes en
medicijnen uitgegeven. Dit blijkt uit het rapport 'Branches in Detail
Dierenspeciaalzaken' van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD).
De economische recessie heeft er niet voor gezorgd dat mensen
bezuinigen op hun huisdieren. 'Het huisdier neemt een steeds
belangrijkere plaats in het leven van veel mensen in', aldus Joost de
Jongh, voorzitter van Dibevo, de vakorganisatie voor de totale
huisdierenbranche. 'Mensen beschouwen hun huisdier steeds vaker als
lid van het gezin. Dat verklaart ook de populariteit van speciale
(superpremium) diervoeding, bijvoorbeeld voor oudere dieren of
bepaalde hondenrassen. Mensen zijn bereid daarvoor te betalen omdat
voor hun huisgenoot alleen het beste goed genoeg is.'
De veranderde voorkeur van consumenten voor speciale diervoeding,
heeft ertoe geleid dat de dierenspeciaalzaken terrein winnen op de
supermarkten. In 2003 vond 40% van de bestedingen aan diervoeding
plaats in de dierenspeciaalzaken en tuincentra en kwam 43% terecht bij
de supermarkten. 'Huisdierbezitters kopen hun diervoeding steeds vaker
bij de dierenspeciaalzaak omdat ze hier goede voorlichting geven over
het houden van huisdieren', aldus Joost de Jongh. 'De laatste
peilingen wijzen uit dat het marktaandeel van de dierenspeciaalzaken
inmiddels zelfs groter is dan dat van de supermarkten.'
Het rapport 'Branches in Detail Dierenspeciaalzaken' is gratis
beschikbaar als download op www.hbd.nl. Een printversie is
verkrijgbaar via de Infodesk van het HBD, telefoon (070) 338 56 66,
e-mail: bestel@hbd.nl.
Noot voor de redactie/