ERNST AND YOUNG
ERNST & YOUNG: uitkomsten 13e ICT Barometer / 2
Ontbreken R&D doet innovatie bij
Nederlandse ICT bedrijven de das om
ROTTERDAM, 4 AUGUSTUS 2004 - Bij ICT ondernemingen die geen onderzoek
en ontwikkeling (R&D) uitvoeren, ontbreekt het dientengevolge aan
voldoende innovatiekracht. Dit stelt bijna de helft van de
ondervraagde directeuren, managers en professionals in de nieuwste ICT
Barometer van Ernst & Young. ICT ondernemingen investeren te weinig in
R&D, waardoor de innovatieachterstand ten opzichte van buitenlandse
ondernemingen groter dreigt te worden. Het gebrek aan
R&D-investeringen vertaalt zich naar tekortschietende
productontwikkeling en het nauwelijks ontwikkelen van nieuwe vormen
van dienstverlening.
Dit is één van de conclusies uit de nieuwste ICT Barometer, het
tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar de ontwikkelingen op
het gebied van ICT in Nederland. De ICT Barometer maakt deel uit van
de 'EY Leadership' programma's van Ernst & Young en is uitgevoerd door
Interview-NSS onder 620 directeuren, managers en professionals.
Het onderzoek laat tevens zien dat de toegevoegde waarde van ICT
dienstverleners met name ligt op het gebied van de implementatie van
softwarepakketten. Daarnaast worden ook het leveren van consultancy
diensten, het invoeren van nieuwe technologie en het incidenteel
oplossen van capaciteitsproblemen veelvuldig genoemd.
Betere prijs/prestatie verhouding
'De verkoopinspanningen van ICT detacheringbedrijven moeten alleen
gebaseerd zijn op de succesfactoren van de klant. Offertes horen qua
prijs/prestatie vlijmscherp te zijn en inclusief gegarandeerd succes
voor de klant', zo stelt Jacob Verschuur - directeur van Ernst & Young
ICT Leadership. De geënquêteerden geven de voorkeur aan drie
businessmodellen. Een prestatie gerelateerde beloning wordt met 35
procent het meest genoemd. Daarna volgen fixed price/fixed time (vaste
prijs/tijd/prestatie) projecten (34 procent) en Service Level
Agreement/SLA als basis voor de beloning (30 procent).
Afname consultancy diensten
Tweederde van de ondervraagden geeft ook aan dat hun organisatie
steeds minder bereid is om consultancy diensten af te nemen van een
ICT detacheringbedrijf. Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft (51
procent) van de ondervraagden vindt dat ICT consultants die deel
uitmaken van een ICT detacheringbedrijf niet of onvoldoende
onafhankelijk kunnen zijn.
'Deze ICT consultants doen er goed aan nog vaker op basis van
gegarandeerd succes te werken. Dan verstomt de roep om
onafhankelijkheid vanzelf', aldus Verschuur.
Website services
Ernst & Young heeft tevens onderzoek verricht naar de website
diensten van bedrijven. Bij grote organisaties beschikken ruim negen
op de tien bedrijven over een eigen website. Onder kleine bedrijven -
tot 20 werknemers - is dit acht op de tien. Volgens Verschuur is het
een prima ontwikkeling dat in de meeste gevallen de website
(inhoudelijk) wordt gebouwd door eigen medewerkers. Dit is met name
het geval bij grote bedrijven. Kleine bedrijven maken hiervoor meestal
gebruik van specialisten. Slechts in enkele gevallen wordt een site
door een externe dienstverlener gebouwd.
Verschuur: 'Blijkbaar zijn bedrijven erg terughoudend om het bouwen
van corporate websites uit te besteden. De kracht van dergelijke
websites ligt in het kunnen overbrengen van de juiste emotie. Eigen
werknemers weten deze emotie doorgaans beter te vertalen dan
externen'. De kwaliteit van het geleverde werk voor de eigen website
wordt door alle ondervraagden als positief beschouwd met een
rapportcijfer 7,1. Het werk van de ingehuurde websitebouwers wordt net
zo goed beoordeeld als dat van de eigen medewerkers.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren, managers en professionals uit het
bedrijfsleven (onderverdeeld naar productie & industrie, handel &
distributie en dienstverlening & financiële instellingen), de
not-for-profit sector en de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door
het marktonderzoekbureau Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend
hoeveel vestigingen en medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan
hoeveel medewerkers leiding wordt gegeven, het functietype en
functietaken, betrokkenheid bij ICT en beslissingsbevoegdheid over
ICT-aankopen. De groep ondervraagden wordt online geënquêteerd en
beschikt daarvoor over een internetaansluiting. Gezien de
samenstelling van de onderzochte groep mag het onderzoek niet als
representatief voor de gemiddelde Nederlandse bevolking worden gezien.
De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT onderzoek
een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal vaste
businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten over innovatie, detachering
en consultancy en over website services van 4 augustus 2004 kunt u
downloaden via http://www.trends-in-ict.nl
Noot voor redactie,