Rechtsbijstandverzekering uitstekend middel bij aanpakken geschillen
Rechtsbijstandverzekeringen scoren goed bij burgers als middel om
geschillen en conflicten aan te pakken. Dat blijkt uit onderzoek van
het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) naar de
mate waarin juridische problemen in Nederland voorkomen en de wegen
die burgers bewandelen om die problemen op te lossen.
Rechtsbijstandverzekeringen scoorden zelfs hoger dan de vakbond of
advocatuur.
In het onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Justitie werd
gedaan, is ook gekeken naar het resultaat van een bepaalde aanpak en
hoe tevreden men was met de uitkomsten. Daarnaast werd niet
onbelangrijk het vertrouwen van burgers in het functioneren van
juridische voorzieningen onder de loep genomen.
Over vijf jaar gezien heeft tweederde van alle burgers wel eens met
één of meer rechtsproblemen te maken: over de levering van goederen en
diensten, op het werk, met geld of over het bezit van onroerend goed.
Werkzame en hoogopgeleide mensen tussen de 25 en 40 jaar scoren net
als gescheiden mensen met een uitkering bovengemiddeld.
Rechtsbijstandverzekerden meest actief
De verdeling van de mensen met een probleem die zelf actie ondernemen
en de groep die advies vraagt of de hulp van een professional inroept,
is nagenoeg gelijk: 46% tegen 44%. Tien procent doet niets. De
vakbond, advocatuur en de rechtsbijstandverzekering behoren in het
algemeen tot de meest geraadpleegde rechtshulpverleners. Mensen met
een gezinsrechtsbijstandverzekering zijn actiever, schakelen iets
frequenter rechtshulp in en zien hun geschil vaker beslecht door een
derde. Het zijn veelal de hogere inkomensklassen die relatief meer
juridische problemen hebben. Hoe groter het financiële belang is, des
te eerder schakelen mensen rechtshulp in. Dat is niet
verbazingwekkend. Wél opvallend is dat in bijna de helft van alle
gevallen partijen overeenstemming over het geschil weten te bereiken,
dus buiten de rechter om. In maar vier procent van de gevallen moet er
een rechterlijke beslissing aan te pas komen.
Hulp en advies rechtsbijstandverzekeraar scoort hoog
In het algemeen zijn mensen tevreden over de juridische voorzieningen,
waarvan ze gebruik hebben gemaakt. Gaat het over de bruikbaarheid van
de adviezen en hulp, en over de tevredenheid van de klanten, dan
blijkt onmiskenbaar het belang van de rechtsbijstandverzekering in dit
landschap: rechtsbijstandverzekeraars scoren het beste. Uitgedrukt in
een percentage van het aantal contacten zou maar liefst 64% in een
soortgelijke situatie zeker weer contact opnemen met de
rechtsbijstandverzekeraar. Bij de vakbond en de advocatuur ligt dit
percentage op 52,7 respectievelijk 52,2 procent. Advocatuur wordt over
het algemeen te duur gevonden.
Verzekerd!, augustus 2004
Verbond van Verzekeraars