E-mail code
Op 7 juli 2004 is minister Brinkhorst van Economische Zaken nader
ingegaan op de vragen die Tweede Kamerlid M. van Dam (PvdA) had
gesteld over de Code Verspreiding Reclame via E-mail. Volgens de
minister staat niet in de Code, dat het geven van toestemming voor
verzending van e-mail door middel van het aanvinken van een vakje
dient te geschieden. De Code bepaalt alleen, dat dit door middel van
een actieve handeling moet plaatsvinden. De voorwaarden voor de wijze
waarop kan worden ingestemd met toezending van e-mail voor onder meer
commerciële doeleinden, staan in de Telecommunicatiewet. Een
toestemming dient aan een aantal criteria te voldoen. Zo moet er
sprake zijn van een vrije wilsuiting en dient er duidelijkheid te
bestaan over welke soort verwerking van welke gegevens voor welk doel
er plaatsvindt (gerichte toestemming). Verder dient de betrokkene
zodanig te worden geïnformeerd, dat hij begrijpt waarvoor hij
toestemming geeft (informed consent). Als aan deze criteria wordt
voldaan en de betrokkene vervolgens zijn toestemming geeft door het
aanvinken van een vakje, dan is deze aanmeldingwijze volgens de
minister in overeenstemming met de eisen van de Telecommunicatiewet.
De bewijslast voor de gegeven toestemming ligt bij de verzender van de
e-mail. De verzender doet er dan ook goed aan het door hem aangewende
systeem voor het verkrijgen van toestemming zodanig in te richten dat
hij aan die bewijslast kan voldoen. Een systeem van confirmed opt-in
kan daaraan volgens de minister bijdragen. De minister vindt verder
dat er geen verwarring ontstaat doordat de Reclame Code Commissie
toeziet op de naleving van de Code e-mail, terwijl de OPTA is belast
met de handhaving van het spamverbod in de Telecomwet en daarvoor
reeds de website www.spamklacht.nl heeft opgezet. De minister
benadrukt nog eens, dat hij de totstandkoming van de Code als positief
beschouwd en dat de sector hiermee blijk geeft van betrokkenheid bij
de overlast die door spam wordt veroorzaakt en van een positieve
houding om deze overlast voor de consument te beperken.
Nederlands Uitgeversverbond