Gemeente Rotterdam

Nr. 101
2 augustus 2004 .

Versoepeling nachtregime Rotterdam Airport

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw M. Schulz van Haegen, heeft ingestemd met het voorstel van wethouder M.W. van Sluis (Haven, Economie, Werkgelegenheid en Milieu) om Rotterdam Airport een uur langer 'open' te houden. De instemming leidt tot een beperkte verruiming van de gebruikstijden tussen 23.00 en 23.59 uur. De verruiming geldt uitsluitend voor binnenkomende, geluidsarme vliegtuigen binnen de nu geldende geluidsnormering.

In tegenstelling tot wat veel omwonenden denken is de luchthaven momenteel 's nachts niet gesloten, maar beperkt geopend. Het nachtelijk gebruik is echter onderhevig aan strenge regels. Voor een aantal nauw omschreven vluchten zijn ontheffingen mogelijk, bijvoorbeeld voor vertraagde lijndiensten, regeringsvluchten, humanitaire en medische vluchten.

De versoepeling van het nachtregime met één uur sluit goed aan bij doelstellingen uit het Rotterdamse collegeprogramma Het nieuwe elan van Rotterdam ..en zo gaan we het doen. Daarin wordt uitdrukkelijk gepleit voor versterking van de stedelijke economie en meer werkgelegenheid. Van Sluis: 'Wat we in Rotterdam nodig hebben is concurrentiekracht. De aanwezigheid van een luchthaven is niet genoeg. Voor bedrijven is het van belang of de luchthaven verbonden is met voldoende zakelijke bestemmingen. Het 'uurtje erbij' is van onschatbare waarde voor de economie en de werkgelegenheid en kan binnen de huidige milieunormen'.

Door de luchthaven één uur langer open te houden ontstaan betere condities voor luchtvaartmaatschappijen om vanaf Rotterdam Airport lijndiensten te onderhouden. Eén uur extra stelt de maatschappijen in staat ten minste drie keer per dag heen en weer te vliegen naar Europese en Noord-Afrikaanse bestemmingen met één vliegtuig. Deze zes vliegtuigbewegingen zijn vaak een voorwaarde voor rendabele exploitatie. De direct hieraan gerelateerde werkgelegenheid betreft 400 tot 500 extra arbeidsplaatsen. De exploitatie van de luchthaven zelf, samen met het beoogde bedrijventerrein eromheen, levert een volgend argument. Onderzoeksbureau Nyfer berekende dat verdere ontwikkeling van het luchthaventerrein goed is voor vierduizend extra arbeidsplaatsen in de komende tien tot vijftien jaar. Die vastgoedontwikkeling zal alleen succesvol zijn als Rotterdam Airport met voldoende interessante zakelijke bestemmingen verbonden is.

Staatssecretaris Schulz van Haegen zegde eerder dit jaar toe aan versoepeling te willen meewerken, maar stelde als voorwaarde dat voldoende draagvlak in de regio aanwezig moest zijn. In de afgelopen maanden is daarom overleg gevoerd met de omliggende (deel)gemeenten. Om het draagvlak verder te verbreden gaf Rotterdam prof.dr. H. Schenk van de Universiteit Utrecht opdracht een second opinion uit te voeren naar de economische aspecten van de verruiming van het openingsregime. Dit onderzoek bevestigde de positie van Rotterdam Airport als belangrijke infrastructurele voorziening voor stad en regio en liet zien dat een vitale luchthaven een bepalende vestigingsfactor is voor het internationaal georiënteerde bedrijfsleven.

Noot voor de redactie/