AutoRai

2-8-2004

Hyundai zegeviert bij sponsorstrijd Euro 2004

Van de acht hoofdsponsors van het EK-voetbal (Euro 2004) in Portugal behaalde Hyundai de hoogste publiciteitsscore. Het Koreaanse automerk bleef andere gerenommeerde merken als Canon, T-Mobile, Coca-Cola en McDonalds ruim voor wat betreft de hoeveelheid exposure op televisie van de borden langs het veld.

De reclameborden van Hyundai (in blauwwitte kleurstelling met daarop het bekende logo) stonden prominent op strategische plaatsen langs het speelveld.
Twee onderzoeksbureaus hebben tijdens het sportevenement de handen ineengeslagen om gedetailleerd bij te houden hoeveel publiciteit de sponsors door middel van de borden kregen. Het Engelse bedrijf Initiative registreerde het kijkgedrag per wedstrijd (aantallen kijkers). En dankzij de speciaal hiervoor ontwikkelde software, waarmee reclameborden op tv te herkennen zijn, hield het eveneens Engelse Margaux Matrix bij hoeveel tijd de naam van de sponsor in beeld was.

Hyundai aan kop
De combinatie van beide gegevens is vertaald in een sponsorklassement dat aangevoerd wordt door Hyundai. Het merk scoorde zelfs 28 procent boven het gemiddelde van de groep van acht hoofdsponsors. Hyundai was bovendien de enige sponsor die met zijn naam op de officiële spelersbussen stond, die tijdens het evenement werden ingezet. De beelden van deze bussen waren ook veelvuldig te zien op televisie en in andere media.

Eerder sponsorde Hyundai het UEFA Euro 2000, de FIFA World Cup 2002. Na het succes van Euro 2004 kijkt het merk uit naar 2006. Dan is Hyundai de official automotive partner van de FIFA World Cup in Duitsland.