2-8-2004
Hyundai zegeviert bij sponsorstrijd Euro 2004
Van de acht hoofdsponsors van het EK-voetbal (Euro 2004) in Portugal
behaalde Hyundai de hoogste publiciteitsscore. Het Koreaanse automerk
bleef andere gerenommeerde merken als Canon, T-Mobile, Coca-Cola en
McDonalds ruim voor wat betreft de hoeveelheid exposure op televisie
van de borden langs het veld.
De reclameborden van Hyundai (in blauwwitte kleurstelling met daarop
het bekende logo) stonden prominent op strategische plaatsen langs het
speelveld.
Twee onderzoeksbureaus hebben tijdens het sportevenement de handen
ineengeslagen om gedetailleerd bij te houden hoeveel publiciteit de
sponsors door middel van de borden kregen. Het Engelse bedrijf
Initiative registreerde het kijkgedrag per wedstrijd (aantallen
kijkers). En dankzij de speciaal hiervoor ontwikkelde software,
waarmee reclameborden op tv te herkennen zijn, hield het eveneens
Engelse Margaux Matrix bij hoeveel tijd de naam van de sponsor in
beeld was.
Hyundai aan kop
De combinatie van beide gegevens is vertaald in een sponsorklassement
dat aangevoerd wordt door Hyundai. Het merk scoorde zelfs 28 procent
boven het gemiddelde van de groep van acht hoofdsponsors. Hyundai was
bovendien de enige sponsor die met zijn naam op de officiële
spelersbussen stond, die tijdens het evenement werden ingezet. De
beelden van deze bussen waren ook veelvuldig te zien op televisie en
in andere media.
Eerder sponsorde Hyundai het UEFA Euro 2000, de FIFA World Cup 2002.
Na het succes van Euro 2004 kijkt het merk uit naar 2006. Dan is
Hyundai de official automotive partner van de FIFA World Cup in
Duitsland.
AutoRai