Vereniging Eigen Huis


Eigen Huis: buitensporige stijging bouwleges

Amsterdam Zeeburg door het dak met een stijging van ruim 400%

Uit een steekproef van Vereniging Eigen Huis blijkt dat gemeenten dit jaar een enorme stijging in hun tarieven voor bouwvergunningen hebben doorgevoerd. De gemiddelde stijging in de twintig onderzochte gemeenten bedraagt ruim 37% voor een nieuwbouwwoning. Amsterdam Zeeburg spant de kroon met een toename van maar liefst 412%. Uit het onderzoek blijkt voorts dat gemeenten nog immer zeer uiteenlopende en ingewikkelde berekeningsmethoden hanteren. Een huiseigenaar kan daarbij in de ene gemeente bijna zes keer duurder uit zijn dan in een andere gemeente. Tenslotte valt op dat de twee gemeenten die bouwplannen sinds 1 juli - tijdelijk - niet aan welstand mogen toetsen gewoon kosten daarvoor in rekening blijven brengen.

Buitensporige stijging bouwleges
Het onderzoek toont aan dat de tarieven voor een gemiddelde nieuwbouwwoning met een aanneemsom van 130.000 euro ruim 37% zijn gestegen ten opzichte van 2003. Absolute uitschieter is Amsterdam Zeeburg waar de tarieven maar liefst vier keer over de kop zijn gegaan. Maar ook Heerlen (+139%) en Westland (+59,8%) laten de teugels vieren. Aan de andere kant hebben enkele in het onderzoek betrokken gemeenten kans gezien de tarieven te verlagen: Moerdijk (-1,1%) en Zwijndrecht (-0,4%). Ook zonder de exorbitante stijging van Amsterdam Zeeburg mee te rekenen stijgen de leges gemiddeld nog met 17,4%. De legeskosten voor een dakkapel van 10.000 euro en een aanbouw aan de woning van 45.500 euro laten eveneens stijgingen zien van ruim boven de 30%.
In Amsterdam Zeeburg moet de (toekomstige) huiseigenaar inmiddels 10.335 euro op tafel leggen om een nieuwbouwwoning van 130.000 euro te mogen bouwen. Voor dezelfde vergunning wordt in Den Helder 1950 euro in rekening gebracht. Al met al laat het onderzoek een ondoordringbaar woud aan verschillende legesregelingen zien die voor consumenten niet te begrijpen zijn.

Willekeur bij vergunningaanvraag in twee fasen
Vereniging Eigen Huis constateert dat een flink aantal gemeenten de vergunningverlening in twee fasen volledig naar eigen inzicht toepast. Daarbij wordt vaak geen recht gedaan aan de bedoeling van de nieuwe Woningwet. Deze wet is anderhalf jaar geleden ingevoerd en moet het voor huiseigenaren mogelijk maken gefaseerd een bouwvergunning aan te vragen. In fase één moeten gemeenten tegen een laag tarief een eerste inschatting geven over de haalbaarheid van een bouwplan. In fase twee vindt dan de definitieve toetsing plaats van het eventueel aangepaste bouwplan. In de praktijk komt van het beoogde efficiencyvoordeel voor de aanvrager vaak maar weinig terecht. Zo rekent de gemeente Veenendaal de volledige kosten van een vergunningaanvraag toe naar de eerste fase. In Haren, Goes, Moerdijk, De Ronde Venen en Veenendaal moeten aanvragers 20% of meer betalen om in twee fasen een vergunning te bemachtigen. Haren is daarbij koploper met een toeslag van 55%: in plaats van eenmalig 3068 euro te betalen, wordt bij een aanvraag in twee fasen een toeslag van 1690 euro gerekend. Vereniging Eigen Huis vindt dergelijke toeslagen niet te rechtvaardigen, temeer daar andere gemeenten er wel in slagen geen toeslag in rekening brengen.

Geen welstandstoets, toch betalen
Vanaf 1 juli jongstleden mogen gemeenten een bouwaanvraag alleen aan welstandscriteria toetsen als zij beschikken over een welstandsnota. Aangezien Maassluis en Delfzijl momenteel geen welstandsnota hebben, mogen ze bouwaanvragen niet voorleggen aan de welstandscommissie. Echter, genoemde gemeenten blijven doodleuk het volle pond aan bouwleges incasseren, dus inclusief kosten voor welstandstoetsing. Zij presenteren dus een rekening voor werkzaamheden die niet plaatsvinden.

Snelle invoering van toegezegde uniformiteit en transparantie noodzakelijk
Vorig jaar heeft Vereniging Eigen Huis er bij de Minister van Binnenlandse Zaken op aangedrongen om snel orde op zaken te stellen door te zorgen voor een éénduidige, transparante berekeningswijze voor bouwleges en te bewerkstelligen dat de enorme verschillen in tarieven worden teruggebracht. De Minister heeft vervolgens aan het Parlement toegezegd een modelregeling te (laten) ontwikkelen om âmeer uniformiteit aan te brengen in de gehanteerde heffingsgrondslagen, tariefstructuur, tariefdifferentiatie en kostentoerekeningâ van bouwleges. Gezien de resultaten van het onderzoek dringt Vereniging Eigen Huis er bij de Minister op aan nu snel tot actie over te gaan.

Amersfoort, 2 augustus 2004

Onderzoek 2004

* hoofdschema bouwleges

Toelichting op de leges per categorie

* lichte bouwvergunning (⬠10.000,=)

* reguliere bouwvergunning (⬠45.500,=)

* reguliere bouwvergunning (⬠130.000,=)
* reguliere bouwvergunning (⬠130.000,=) fase 1
* reguliere bouwvergunning (⬠130.000,=) fase 2
* reguliere bouwvergunning (⬠130.000,=) fase 1 + 2

Vergelijkingen 2003 - 2004

* vergelijking lichte bouwvergunning ⬠10.000,=
* vergelijking reguliere bouwvergunning ⬠45.500,=
* vergelijking reguliere bouwvergunning ⬠130.000,=
* vergelijking reguliere bouwvergunning ⬠130.000,= fase 1 + 2