Werkzaamheden van start in Belliardstraat vanaf deze zomer
28/07/2004
Het GEN-Project in Brussel
De werkzaamheden voor het GEN-project (Gewestelijk Expres Net) in
Brussel verlopen volgens de vooropgestelde planning. In de loop van de
zomer zullen zij de spoorwegbrug boven de Belliardstraat bereiken. Dit
zal invloed hebben op het autoverkeer: vanaf 2 augustus wordt het
aantal rijstroken ter hoogte van de spoorwegbrug verminderd van vijf
tot vier. De NMBS en de Directie Verkeersinfrastructuur van de FOD
Mobiliteit en Vervoer zullen alles in het werk stellen om de hinder
tot een minimum te beperken en de automobilisten in te lichten. De
werkzaamheden zullen worden voltooid eind 2005.
Voor de bouw van het GEN in Brussel moet de lijn Brussel-Ottignies op
vier sporen worden gebracht. Hiervoor dienen verschillende
aanpassingen gebeuren ter hoogte van de brug van de Belliardstraat. Zo
wordt er een tijdelijke loopbrug geplaatst in functie van het
voetgangersverkeer en de toegang tot de werf. De loopbrug zal
beantwoorden aan alle veiligheidseisen en zal een rijvak van de
Belliardstraat innemen ter hoogte van de spoorwegbrug. Vanaf 2
augustus moet het wegverkeer ter hoogte van de brug dus over slechts
vier rijvakken verlopen en dit tot de voltooiing van de werkzaamheden
eind 2005.
Vóór de eigenlijke GEN-werkzaamheden van burgerlijke bouwkunde van
start gaan, profiteren de verschillende nutsmaatschappijen (water,
elektriciteit, telefoon,) eveneens van de zomerperiode, wanneer het
verkeer minder druk is, om hun installaties te verplaatsen. Hiervoor
wordt het aantal beschikbare rijstroken gedurende een tiental dagen
tot drie beperkt.
Andere werkzaamheden met impact op het verkeer zullen in de herfst
plaatsvinden. Het gaat onder meer over het plaatsen van kokers onder
het wegdek. Gedurende twee weekends zal ook dan het aantal rijstroken
tot twee worden beperkt. Natuurlijk zal dit vooraf nog worden
aangekondigd.
Alles is met andere woorden in het werk gesteld om de capaciteit van
het autoverkeer maximaal te vrijwaren, ondanks de omvang van de werf.
De Belliardstraat blijft gedurende de hele werf ruimschoots
toegankelijk voor automobilisten, met uitzondering van een enkel
weekend in 2005 wanneer ze volledig voor het verkeer wordt gesloten.
De studie van de werkzaamheden werd gefinancierd door het
samenwerkingsakkoord Beliris tussen de Federale Overheid en het
Brusselse Hoofdstedelijk Gewest. Het opvolgen van de studie en de
directie van de werkzaamheden worden verzekerd door de Directie
Verkeersinfrastructuur van de Federale Overheidsdienst van Mobiliteit
en Vervoer. De kostprijs van de werkzaamheden is geraamd op 2 miljoen
euro, ten laste van de NMBS.
NMBS