NMBS

Werkzaamheden van start in Belliardstraat vanaf deze zomer

28/07/2004

Het GEN-Project in Brussel

De werkzaamheden voor het GEN-project (Gewestelijk Expres Net) in Brussel verlopen volgens de vooropgestelde planning. In de loop van de zomer zullen zij de spoorwegbrug boven de Belliardstraat bereiken. Dit zal invloed hebben op het autoverkeer: vanaf 2 augustus wordt het aantal rijstroken ter hoogte van de spoorwegbrug verminderd van vijf tot vier. De NMBS en de Directie Verkeersinfrastructuur van de FOD Mobiliteit en Vervoer zullen alles in het werk stellen om de hinder tot een minimum te beperken en de automobilisten in te lichten. De werkzaamheden zullen worden voltooid eind 2005.

Voor de bouw van het GEN in Brussel moet de lijn Brussel-Ottignies op vier sporen worden gebracht. Hiervoor dienen verschillende aanpassingen gebeuren ter hoogte van de brug van de Belliardstraat. Zo wordt er een tijdelijke loopbrug geplaatst in functie van het voetgangersverkeer en de toegang tot de werf. De loopbrug zal beantwoorden aan alle veiligheidseisen en zal een rijvak van de Belliardstraat innemen ter hoogte van de spoorwegbrug. Vanaf 2 augustus moet het wegverkeer ter hoogte van de brug dus over slechts vier rijvakken verlopen en dit tot de voltooiing van de werkzaamheden eind 2005.

Vóór de eigenlijke GEN-werkzaamheden van burgerlijke bouwkunde van start gaan, profiteren de verschillende nutsmaatschappijen (water, elektriciteit, telefoon,) eveneens van de zomerperiode, wanneer het verkeer minder druk is, om hun installaties te verplaatsen. Hiervoor wordt het aantal beschikbare rijstroken gedurende een tiental dagen tot drie beperkt.

Andere werkzaamheden met impact op het verkeer zullen in de herfst plaatsvinden. Het gaat onder meer over het plaatsen van kokers onder het wegdek. Gedurende twee weekends zal ook dan het aantal rijstroken tot twee worden beperkt. Natuurlijk zal dit vooraf nog worden aangekondigd.

Alles is met andere woorden in het werk gesteld om de capaciteit van het autoverkeer maximaal te vrijwaren, ondanks de omvang van de werf. De Belliardstraat blijft gedurende de hele werf ruimschoots toegankelijk voor automobilisten, met uitzondering van een enkel weekend in 2005 wanneer ze volledig voor het verkeer wordt gesloten.

De studie van de werkzaamheden werd gefinancierd door het samenwerkingsakkoord Beliris tussen de Federale Overheid en het Brusselse Hoofdstedelijk Gewest. Het opvolgen van de studie en de directie van de werkzaamheden worden verzekerd door de Directie Verkeersinfrastructuur van de Federale Overheidsdienst van Mobiliteit en Vervoer. De kostprijs van de werkzaamheden is geraamd op 2 miljoen euro, ten laste van de NMBS.