Ingezonden persbericht


Persbericht

Sterk optreden Tom Coronel met Carly Motors BMW in Spa-Francorchamps

De zevende editie van het LG Racing Weekend werd verreden tijdens de 24 Uurs race op het Belgische circuit Spa-Francorchamps. Dat verklaarde ook waarom de dubbele ETCC (European Touring Car Championship) race dit keer op zaterdagmiddag plaatsvond. Naast kopman Tom Coronel was ook zijn vriendin Paulien Zwart weer van de partij met de Carly Motors BMW. Na haar zware ongeval eerder dit jaar, bleek Paulien voldoende hersteld om weer aan het ETCC deel te kunnen nemen. Pech speelde met name Tom Coronel parten tijdens de training en dat verklaarde ook zijn plaats op de laatste startrij van de race. Spijtig voor hem nam aan deze race ook nog eens een groot aantal deelnemers van een soortgelijk kampioenschap uit Duitsland deel, waardoor er voor de Nederlander een hele reeks niet-ETCC deelnemers stond. Een extra handicap in de strijd om de hoogste plaats in de Michelin Independents Trophy. Daarin behield Coronel de leiding, ondanks zijn 14e plaats in de eerste race. Zijn tweede optreden besloot Tom Coronel namelijk met een zesde plaats en als beste privateer. Bij Paulien Zwart raakte de motor tijdens de lange startprocedure zodanig verhit dat zij vrijwel direct uitviel.

Voor Tom Coronel begon het weekend in België minder voortvarend. Tom daarover: "In de vrije training brak er eerst een aandrijfas. Dat was al stevig balen, omdat ik daardoor weinig kon rijden. De tweede sessie verliep beter en resulteerde in acht ronden. Voldoende om de afstelling goed te krijgen. Maar spijtig genoeg sloeg in de getimede training het noodlot weer toe. Ditmaal ging het differentieel kapot en dat verklaarde mijn 34ste en dus laatste startplek." Zowel voor Coronel als de mannen van Carly Motors vormden deze mankementen een vraagteken. Voor dit weekend was namelijk vrijwel alles aan de BMW vernieuwd en dan verwacht je daarin geen mankementen. Toch stelde de coureur uit Huizen de vele gasten van het team niet teleur. Na een lange en rommelige startprocedure, kwam Coronel bij de uiteindelijke start prima weg. "Na de eerste ronde lag ik al zestiende en het was zaak om ongeschonden aan de finish te komen. En hoewel de auto was minder lag dan tijdens de Warming Up liep het lekker. Alleen in mijn gevecht met Farfus (Alfa) maakte ik nog een foutje. Hij probeerde binnendoor aan te remmen, waardoor wij elkaar raakten en ik in het grind terecht kwam. Daarmee verloor ik uiteindelijk een seconde of 7. Dat was jammer maar ik ben uiteindelijk 14e algemeen en 5e Privateer geworden. Binnen de mogelijkheden was dat het maximaal haalbare."

In de pauze tussen de beide races werd de Coronel-BMW anders afgesteld. "We hebben zowel de rollbar, als de wagenhoogte en de vleugels veranderd, waardoor de set-up niet alleen anders werd, maar de auto ook gelijk beter aanvoelde. Dat merkte ik al tijdens het rijden naar de startstreep. Ik had duidelijk meer grip bij het uitkomen van de bochten en meer grip op de rechte stukken. Na de eerste ronde lag ik gelijk 9e en kon in de volgende ronden verder naar voren kruipen. In de allerlaatste ronde moest ook James Thompson er aan geloven en zo ben ik deze race zesde geworden", aldus Tom Coronel na afloop. In de Michelin Independents Trophy verstevigde Coronel ook ditmaal zijn leidende positie. Hij heeft nu 110 punten en dat zijn er 34 meer dan de als tweede geklasseerde Salvatore Tavano. En passant zette de Nederlander in de tweede race ook nog eens de snelste raceronde op zijn naam. Ondanks de pech in de training dus wederom een goed resultaat voor het Carly Motors Team en Tom Coronel.

De eerste race werd gewonnen door Dirk muller met een BMW, de zege in race twee ging naar Jörg Müller in een BMW. Tom Coronel wordt in het ETCC gesteund door: McGregor, Autocentrum Beelen, Kruidvat, BBS, JBL en Apex. De volgende race is op Imola - Italië en zal op 5 september 2004 verreden worden

Stand na 14 races in de Michelin ETCC Independents Trophy 2004:
1.Tom Coronel 110 punten en 2. Salvatore Tavano 76, 3. Alessandro Balzan 73. Stand algemeen kampioenschap ETCC 2004 na 14 races:
1.Dirk Muller 86, 3. Jörg Müller 83, 3.Andy Piaulx 81 (allen BMW), 4. Gabriele Tarquini (Alfa-Romeo) 66 en 10. TOM CORONEL (Carly Motors BMW) 19.

Huizen, 1 augustus 2004.
Voor meer informatie kunt u bellen met Tom Coronel onder nummer 06.53.140.989 Foto: Vrij van copyright en beschikbaar gesteld door FIA-ETCC organisatie


---- --