Ingezonden persbericht


Nieuws
Yourzine onderzoek naar de effectiviteit van promoties via e-mail

Momenteel verricht Yourzine samen met de Universiteit van Tilburg onderzoek naar de effectiviteit van promoties via e-mail. Daarbij wordt gekeken naar online en offline conversie en het al dan niet optreden van een kannibalisatie-effect. Digitale nieuwsbrieven, de zogeheten e-zines, worden in Nederland in toenemende mate ingezet door het bedrijfsleven om hun klanten te informeren over bijvoorbeeld de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf en/of mogelijk interessante aanbiedingen. Echter, of deze investeringen in e-mail marketing worden terugverdiend middels extra verkopen in reactie op de uitingen, blijft vooralsnog voor veel bedrijven onduidelijk. De effectiviteit van promoties via e-mail (op korte termijn) zal naar alle waarschijnlijkheid worden afgemeten aan het aantal verkochte eenheden van het gepromote product. De actie tot het moment van aankoop bestaat voor de consument uit het bezoeken van de winkel (attractie) om daar al dan niet de aankoop te doen (conversie). Het eerstgenoemde effect is relatief eenvoudig meetbaar, maar óf bezoekers daadwerkelijk de aankoop doen is nog maar beperkt inzichtelijk gemaakt. Door het opzetten van een praktijkexperiment waarin e-mail als unieke drager van een aanbieding wordt gebruikt, wil Yourzine de effectiviteit van het medium e-mail vaststellen. Zowel online als offline conversie zal voor meerdere bedrijven binnen één branche worden gemeten om zo hopelijk generaliseerbare uitspraken te kunnen doen over het conversiepotentieel van e-mail nieuwsbrieven in deze branche. Yourzine biedt daarom een aantal organisaties de mogelijkheid om eenmalig kosteloos een promotieaanbieding via e-mail te sturen naar de klanten in hun database. Al deze bedrijven zijn retailers, actief in de markt voor consumentenelektronica. De deelnemende retailers koppelen hun verkoopgegevens na de actieperiode terug. Vervolgens schrijft Yourzine op basis van deze informatie een gedetailleerd rapport dat inzicht geeft in meerdere interessante deelaspecten van de e-mail marketingactiviteiten van deelnemende bedrijven, waaronder:
1. De effectiviteit van de e-mail promoties per bedrijf (zowel het online als het offline saleseffect)
2. Afgezet tegen de effectiviteit van de e-mail promoties van branchegenoten
3. De consumentenvoorkeur voor bepaalde typen opmaak van de e-mail promotie
4. De omvang van het kannibalisatie-effect van bij een online/offline marktbenadering Eind augustus 2004 worden de eerste resultaten van het onderzoek verwacht.

Over Yourzine
Sinds 2001 faciliteert Yourzine organisaties op het gebied van e-mail marketing, sms-marketing en online onderzoek. Kern van Yourzine is het uiterst gebruiksvriendelijke platform waarmee organisaties zelfstandig uiteenlopende doelgroepen kunnen benaderen. Daarnaast adviseren wij graag om een succesvolle en effectieve invulling te geven bij de inzet van de online marketingmogelijkheden. Yourzine is actief in zowel de profit als non-profit sector en wordt ingezet door onder meer: de Bijenkorf, IKEA Nederland, Martinair, Praxis, CZ Actief in Gezondheid, Unique Uitzendbureau, Kijkshop.nl, Hogeschool van Utrecht, Renault, Gemeente Den Haag, BelCompany, Univé Verzekeringen, LeadsPR, Schouten & Nelissen, Nissan, OAD en Livera. Meer informatie:
Yourzine
Michiel van Riemsdijk
T: 0418 688 688
F: 0418 597 099
E: m.vanriemsdijk@yourzine.nl
I: http:\www.yourzine.nl