Ingezonden persbericht
PERSBERICHT 30 juli 2004
ADSL verslaat kabel op prijs, snelheid en vooruitstrevendheid
Voor het eerst is ADSL sterker vertegenwoordigd onder huishoudens met internet dan kabel- internet; 30% gebruikt kabelinternet en 32% ADSL. ADSL heeft de laatste maanden een sterke inhaalslag gemaakt in deze dynamische markt. Dit blijkt uit de recente grootschalige ConcurrentiemonitorTM van Heliview. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder ruim 1.000 huishoudens in Nederland.
Op de deelaspecten prijs, snelheid en vooruitstrevendheid scoort ADSL hoger dan kabelinternet. Zo geeft 32% aan kabelinternet snel te vinden en 73% ADSL. De kwaliteitsperceptie loopt niet ver uiteen. De voorkeur voor ADSL op diverse deelaspecten lijkt een positieve impact te hebben op het gedrag, immers er is een snellere groei van ADSL gebruik ten opzichte van kabelinternet.
Wanadoo geniet de hoogste spontane naamsbekendheid onder internetgebruikers. Op de tweede plaats komt Zonnet gevolgd door Het Net en Planet Internet. Dit zien we vooral bij internetgebruikers met een analoge verbinding of ISDN. Oftewel bij een mogelijke keuze voor breedband internet door analoge gebruikers of ISDN gebruikers lijken deze aanbieders een hoge top-of-mind positie te hebben.
In het ADSL segment geniet Planet Internet de hoogste geholpen bekendheid. Planet is/blijft ook de meest ingeschakelde aanbieder met meer dan 15% (van alle internetgebruikers).
De klanten van @Home, Planet en Het Net zijn op basis van diverse aspecten (prijs, helpdesk, facturatie, etc.) het meest tevreden. Tiscali heeft de beste score met betrekking tot het dienstenaanbod.