Sloopaanvragen:
* Vredenburgstraat 75, garage/berging
* Klapstraat (ong.), schuur
* De Harn 2, oprichten carport\serre en verbouw garage tot berging
* Kaeltjes Hofstee 47, uitbreiden hobbyruimte en berging
* Vredenburgstraat 75, uitbreiden woning
* Hoge Hoeve 69, uitbreiden woning
Sloopvergunningen:
* Vredenburgstraat 75, garage/berging
* Klapstraat (ong.), schuur
vergunningen en toestemmingen verleend:
* Gemeente Westervoort voor het kappen van 12 eiken ten behoeve van
de aanleg rotonde Broeklanden -Rivierweg. Er zullen nieuwe bomen
worden herplant.
* Gemeente Westervoort voor het kappen van 18 eiken en 2 linden tbv
reconstructie groen rondom de rotonde Broeklanden - Rivierweg. Er
zullen nieuwe bomen worden herplant.
3179363 (kapvergunningen).
Heeft u bezwaar?
De langdurigheidstoeslag
Geen oud papierinzameling in juli svp in kader en opvallend (groot)
plaatsen
In verband met de vakantieperiode wordt in de maand juli geen oud
papier ingezameld. Dit betekent dat de inzameling op vrijdag 30 juli
(de laatste vrijdag van de maand) in de Lange Maat en Leigraaf
vervalt.
Telefonisch spreekuur wethouders svp in kader en opvallend plaatsen
Het telefonisch spreekuur komt in de vakantieperiode te vervallen
vanaf dinsdag 27 juli 2004 tot en met maandag 6 september 2004.
Impressie informatieavond Station Westervoort 14 juli 2004
Inleiding
Op woensdag 14 juli 2004 heeft er een informatiebijeenkomst plaats
gevonden over het project Realisatie Station Westervoort, toegankelijk
voor alle inwoners van Westervoort. De inwoners zijn uitgenodigd via
de reguliere media en middels affiches. Diverse specifieke doelgroepen
hebbenn een persoonlijke uitnodiging ontvangen: raadsleden,
commissieleden, fractie-assistenten, de Werkgroep Westervoort 2020, de
wijkraden, de winkeliersvereniging, bedrijven op het Ambacht,
Milieugroep Westervoort, de Gehandicaptenraad en het Platform voor
Ouderen. De bijeenkomst, die wordt geleid door de heer J.B. Wilschut,
is bezocht door ruim 120 belangstellenden. Zij krijgen informatie uit
monde van de heer J. Walraven, portefeuillehouder Verkeer en Openbaar
& ICT bij het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN), de heer H. Sanders
(inwoner van Westervoort, raadslid en deskundig vanwege zijn werk bij
de NS) en van de projectleider de heer M. Genot van Holland Rail
Consult. Ook via tekeningen en schetsen wordt informatie gegeven, met
name over de drie mogelijke lokaties waar het station gesitueerd kan
worden.
Verloop van de avond
Wethouder de heer A.J.J. Deuss treedt op als gastheer en legt tijdens
zijn inleiding het doel van de avond uit: Enerzijds de aanwezigen
informeren over de huidige stand van zaken van het project en een
uiteenzetting geven van de plekken waar mogelijk, indien de raad
daartoe besluit, het station kan worden aangelegd. Anderzijds wil de
projectgroep graag horen wat de inwoners van de plannen denken en wil
ze luisteren naar meningen en ideeën vanuit de bevolking.
De heer J. Walraven, portefeuillehouder Verkeer en Openbaar Vervoer en
ICT bij het Knooppunt Arnhem-Nijmegen geeft een uiteenzetting van het
regionale karakter van een station in Westervoort met aansluiting aan
de Regio Rail (die loopt van Zevenaar naar Wijchen) en de lijn
Doetinchem-Arnhem. Geschat wordt dat het aantal instappers per dag op
1000 ligt. Mogelijk dat een station in Westervoort ook het busnet
beïnvloedt, waardoor een busverbinding met Groessen weer tot de
mogelijkheden kan behoren.
Als prominente Westervoorter vertelt Henk Sanders de aanwezigen waarom
Westervoort blij mag zijn met de komst van een station. Hij geeft aan
welke kansen een station in Westervoort biedt, zoals verbetering van
de kwaliteit in de openbare ruimte en oplossing van het
vervoersprobleem. Daarnaast geeft hij zijn visie op de twee, in zijn
ogen meest geschikte, locaties voor het station, de centrumhalte en de
forensenhalte. Hij laat zien dat met name de centrumhalte
mogelijkheden opent voor de plaatselijke ondernemers. Enkele
voorbeelden: beheer van een fietsenstalling door een plaatselijke
rijwielhandelaar, een avondwinkel, opname in ns-dagtochtprogramma, het
bouwen van dijkwoningen, opheffen van de verkeersonveilige situatie
bij het viaduct aan de Liemersallee etc. Zijn betoog maakt nogal wat
reacties los bij de toehoorders. Een rondje interviews met mensen in
de zaal laat zien dat er nogal wat aanwezigen zijn die dicht bij het
spoor wonen, zoals bewoners van de zdl. Parallelweg. Zij maken zich
vooral zorgen om het verdwijnen van hun nu zo groene uitzicht door de
komst van een station, zeker wanneer er woningen tegen de spoordijk
worden gebouwd. Er zijn ook mensen die vraagtekens zetten bij de
(financiële) haalbaarheid van deze ambitieuze ideeën.
De presentatie van projectleider Mario Genot maakt duidelijk welk
proces moet worden doorlopen om tot een projectdefinitie en een
locatiekeuze te komen. In het proces moet voor ogen staan wat de
gemeente Westervoort met een station wil bereiken (beter openbaar
vervoer, haalbaar/inpasbaar/betaalbaar, acceptatie door de bevolking),
welke aanpak wordt gevolgd, de afweging van de drie varianten, welke
partijen in het proces moeten worden betrokken, welke procedures
moeten worden gevolgd, sociale veiligheid etc. Voor het realiseren van
een station bestaat geen standaardaanpak. De omstandigheden zijn
namelijk nooit vergelijkbaar en er spelen altijd diverse specifieke
lokale en regionale belangen. Het project vereist dan ook de nodige
stuurmanskunst.
Weergave van de reacties uit de zaal
Om een indruk te geven van de reacties die na de pauze door de
inwoners werden gegeven, volgt hier een weergave:
* Voorkeuren voor de locatie Liemersallee. Deze locatie biedt ruimte
voor uitbreiding.
* Weerstand voor de locatie Liemersallee met betrekking tot de aan
het spoor gelegen kinderboerderij.
* Helemaal geen station in relatie tot het woongenot voor de directe
woonomgeving en de busverbinding in de regio.
* Enquête onder de inwoners houden (wil men een station, wie maakt
gebruikt van de instapplaats)
* De mogelijkheid van een locatie, gelegen nabij de Rivierweg.
* De mogelijkheid van een locatie, gelegen tussen centrum- en
historische halte in.
* Toegankelijkheid voor ouderen (bereikbaarheid halte, kaartverkoop
niet via automaat).
* Parkeergelegenheid nabij station. Ø Onderdoorgang bij historische
halte niet over de gehele breedte.
* Onder verwijzing naar de Elsevierenquête, biedt een station
Westervoort de mogelijkheid te doen stijgen in deze lijst.
* Verwijzing naar nota van ProRail, waarin wordt opgemerkt dat de
centrum- evenals de historische halte afvalt.
Wethouder Deuss geeft te kennen verheugd te zijn met de reacties en
waardeert de betrokkenheid van de aanwezigen. Deze betrokkenheid komt
ook tot uiting in het aantal mensen die zich al hebben opgegeven voor
de klankbordgroep.
Ter afsluiting van de bijeenkomst biedt de heer J. den Otter wethouder
Deuss namens de Milieugroep Westervoort de notitie "Weg op wijs in
Westervoort" aan, waarin de plaats en de bereikbaarheid van het nieuwe
station ter sprake komen.
Hoe verder?
De projectgroep gaat aan de slag met het opstellen van:
* De projectdefinitie (wat maken we, waar gaat het komen, welke
effecten treden op en wat zijn de kosten?)
* Het plan van aanpak (hoe gaan we het realiseren, welke partners
spelen welke rol, financiële verdeelsleutel, planning en
procedures?).
Bij het opstellen van de projectdefinitie wordt ook het door de
inwoners voorgestelde alternatief van een locatie Rivierweg
onderzocht. In het plan van aanpak wordt o.a. geregeld hoe de
communicatie verloopt, wanneer er contact is met de belanghebbenden en
welke functie de klankbordgroep heeft. Dat het plan van aanpak nu nog
geen vaste vorm heeft, wil niet zeggen dat er geen communicatie
plaatsvindt. De mensen die zich hebben opgegeven voor de
klankbordgroep krijgen binnenkort bericht over een eerste oriënterend
overleg in september. Inwoners kunnen zich nog aanmelden voor de
klankbordgroep, zie de oproep hieronder. Omdat de groep nu al vrij
groot is en het wel werkbaar moet blijven, kan het zijn dat de
samenstelling wijzigt tijdens het eerste overleg. De bedoeling is de
groep evenwichtig te houden, wat wil zeggen dat er vanuit elke
belangengroep één of twee afgevaardigden zijn.
Tijdschema politieke besluitvorming:
7 september 2004 Behandeling in het college van Burgemeester en
wethouders
21 september 2004 Behandeling in raadscommissie Ruimte & Veiligheid
11 oktober 2004 Besluitvorming raad
Zowel de commissievergadering als de raadsvergadering zijn openbaar.
Dat houdt in dat belangstellenden de vergadering vanaf de publieke
tribune kunnen volgen en eventueel kunnen inspreken voorafgaande aan
de vergadering.
Oproep Klankbordgroep Station
De projectgroep Realisatie Station van de Gemeente Westervoort nodigt
de inwoners van Westervoort uit zich aan te melden voor de te vormen
Klankbordgroep Station. Deze klankbordgroep zal zich gedurende het
project onder andere bezighouden met het toetsen van de voortgang, de
samenhang en de kwaliteit van de uitvoering van het project. U kunt
zich opgeven bij de projectsecretaresse, Marion Hartog (tel.nr.
3179316 of mailen naar gemeente@westervoort.nl). Na aanmelding
ontvangt u bericht over de eerste bijeenkomst.
Gemeente Westervoort