BROUWERBETIST

VakantieDiscounter.nl start keten reiswinkels

Arnhem, 30 juli 2004
In een jaar tijd wil Arian van Hoof, directeur van online reisorganisatie de VakantieDiscounter, een keten van 15 VakantieDiscounter reiswinkels in Nederland uitrollen. De eerste winkel opent zijn deuren deze week in Arnhem. In de VakantieDiscounter reiswinkel zoekt en boekt de consument zelf uit het aanbod van de VakantieDiscounter. Er is assistentie en betalen kan met de pinpas of via de bank.

De VakantieDiscounter wil met de reiswinkels met name een drempel wegnemen voor potentiële klanten die er toch nog tegen opzien om via internet te boeken en te betalen. Het concept combineert de voordelen van internet en het persoonlijke van een reisbureau. Uit eigen onderzoek blijkt dat er nog steeds een relatief grote groep mensen is die angst heeft om online te boeken.

De opening van de eerste winkel, in Arnhem, komt op een moment dat enkele tientallen gewone reisbureaus de deuren sluiten. Arian van Hoof: 'Volgens mij bestaat er behoefte aan een reiswinkel zoals die van ons. Het idee was er al, en de resultaten van een eigen onderzoek dat wij hebben uitgevoerd naar het zoek- en boekgedrag van zonvakanties via internet onder Nederlandse consumenten deed mij besluiten het ook daadwerkelijk uit te voeren'.

De VakantieDiscounter reiswinkel is een toegankelijke, vriendelijke ruimte met drie tot zes beeldschermen met direct toegang tot de duizenden lastminutes van de VakantieDiscounter, waar je op eenvoudige wijze zelf een reis kunt boeken. Als je daar behoefte aan hebt, is er assistentie, je kunt betalen met je pinpas en in deze winkel later de reisbescheiden ophalen. 'Volgens mij heft dat de bestaande drempels om niet via internet te boeken op. Denk aan niet weten hoe te boeken, de angst voor betalen via internet of simpelweg het niet hebben van een internetaansluiting', aldus Van Hoof.

De VakantieDiscounter liet het onderzoek uitvoeren onder 1182 Nederlandse consumenten. Daaruit blijkt dat 47% wel kijkt op internet, maar elders of niet boekt. Het reisbureau wordt persoonlijker gevonden (30%) of men gaat er uit gewoonte naar toe (27%). Verder spelen geen vertrouwen in het medium of gecompliceerdheid van het boeken een rol.

Van de ondervraagden tussen de 40 en de 50 jaar heeft 37,4% wel eens een reis via internet geboekt. Daarachter volgen de dertigers met 34,7%, de twintigers met 33,3% en de vijftigers met 29,8%. Zo'n 82% van alle mensen die wel eens via internet boeken, zegt dat te doen omdat het eenvoudig en snel is, 39,5% vindt het vanuit huis kunnen boeken een groot voordeel, 30% zegt dat het goedkoper is, 23,3% omdat het eenvoudig is om informatie te zoeken en 20,1% omdat informatie van diverse aanbieders vergeleken kan worden. Maar liefst 96% zegt tevreden te zijn over het boeken via internet. Slechts 4% is dat niet, vooral omdat het boeken een keer fout is gegaan.

Het onderzoek is gebaseerd op 1182 mondelinge enquêtes onder mannen en vrouwen in winkelcentra en op stations. De enquêtes zijn gehouden in zes Nederlandse steden met meer dan 50.000 inwoners (Amsterdam, Arnhem, Assen, Breda, Amersfoort, Maastricht) en zes plaatsen met minder dan 50.000 inwoners (Hoogeveen, Etten-Leur, Venray, Voorburg, Roermond, Duiven). Het onderzoek is gecompleteerd met deskresearch. Tussen de diverse steden kwamen nauwelijks verschillen naar voren.

Noot voor de redactie (