BROUWERBETIST
VakantieDiscounter.nl start keten reiswinkels
Arnhem, 30 juli 2004
In een jaar tijd wil Arian van Hoof, directeur van online
reisorganisatie de VakantieDiscounter, een keten van 15
VakantieDiscounter reiswinkels in Nederland uitrollen. De eerste
winkel opent zijn deuren deze week in Arnhem. In de VakantieDiscounter
reiswinkel zoekt en boekt de consument zelf uit het aanbod van de
VakantieDiscounter. Er is assistentie en betalen kan met de pinpas of
via de bank.
De VakantieDiscounter wil met de reiswinkels met name een drempel
wegnemen voor potentiële klanten die er toch nog tegen opzien om via
internet te boeken en te betalen. Het concept combineert de voordelen
van internet en het persoonlijke van een reisbureau. Uit eigen
onderzoek blijkt dat er nog steeds een relatief grote groep mensen is
die angst heeft om online te boeken.
De opening van de eerste winkel, in Arnhem, komt op een moment dat
enkele tientallen gewone reisbureaus de deuren sluiten. Arian van
Hoof: 'Volgens mij bestaat er behoefte aan een reiswinkel zoals die
van ons. Het idee was er al, en de resultaten van een eigen onderzoek
dat wij hebben uitgevoerd naar het zoek- en boekgedrag van
zonvakanties via internet onder Nederlandse consumenten deed mij
besluiten het ook daadwerkelijk uit te voeren'.
De VakantieDiscounter reiswinkel is een toegankelijke, vriendelijke
ruimte met drie tot zes beeldschermen met direct toegang tot de
duizenden lastminutes van de VakantieDiscounter, waar je op eenvoudige
wijze zelf een reis kunt boeken. Als je daar behoefte aan hebt, is er
assistentie, je kunt betalen met je pinpas en in deze winkel later de
reisbescheiden ophalen. 'Volgens mij heft dat de bestaande drempels om
niet via internet te boeken op. Denk aan niet weten hoe te boeken, de
angst voor betalen via internet of simpelweg het niet hebben van een
internetaansluiting', aldus Van Hoof.
De VakantieDiscounter liet het onderzoek uitvoeren onder 1182
Nederlandse consumenten. Daaruit blijkt dat 47% wel kijkt op internet,
maar elders of niet boekt. Het reisbureau wordt persoonlijker gevonden
(30%) of men gaat er uit gewoonte naar toe (27%). Verder spelen geen
vertrouwen in het medium of gecompliceerdheid van het boeken een
rol.
Van de ondervraagden tussen de 40 en de 50 jaar heeft 37,4% wel eens
een reis via internet geboekt. Daarachter volgen de dertigers met
34,7%, de twintigers met 33,3% en de vijftigers met 29,8%.
Zo'n 82% van alle mensen die wel eens via internet boeken, zegt dat te
doen omdat het eenvoudig en snel is, 39,5% vindt het vanuit huis
kunnen boeken een groot voordeel, 30% zegt dat het goedkoper is, 23,3%
omdat het eenvoudig is om informatie te zoeken en 20,1% omdat
informatie van diverse aanbieders vergeleken kan worden.
Maar liefst 96% zegt tevreden te zijn over het boeken via internet.
Slechts 4% is dat niet, vooral omdat het boeken een keer fout is
gegaan.
Het onderzoek is gebaseerd op 1182 mondelinge enquêtes onder mannen en
vrouwen in winkelcentra en op stations. De enquêtes zijn gehouden in
zes Nederlandse steden met meer dan 50.000 inwoners (Amsterdam,
Arnhem, Assen, Breda, Amersfoort, Maastricht) en zes plaatsen met
minder dan 50.000 inwoners (Hoogeveen, Etten-Leur, Venray, Voorburg,
Roermond, Duiven). Het onderzoek is gecompleteerd met deskresearch.
Tussen de diverse steden kwamen nauwelijks verschillen naar voren.
Noot voor de redactie (