TRENDBOX BV
Nederlanders bakken jaarlijks 55 miljoen broden zelf
In Nederland worden door de consumenten jaarlijks minimaal 55 miljoen
broden zelf gebakken. Dit blijkt uit onderzoek van Trendbox,
strategisch marktonderzoekbureau in Amsterdam, onder een
representatieve steekproef van ruim 1.100 Nederlanders. In 9% van de
Nederlandse huishoudens wordt de broodbakmachine wekelijks minimaal
twee keer per week gebruikt. Dit is bijna vier keer zoveel als in
2003, toen was dit ruim 2%.
De broodbakmachine zit in Nederland nog steeds in de lift. In 2003
werd door 2% van de Nederlanders minimaal 2 keer per week zelf een
brood gebakken. Inmiddels is de kant-en-klare mix voor alles van
witbrood tot brood met gedroogde tomaten en Parmezaanse kaas te vinden
in de schappen van de supermarkt. En gebruikt 9% van de Nederlanders
minimaal 2 keer per week de broodbakmachine. Gaan we dan uit van
ongeveer 6,5 miljoen Nederlandse huishoudens, dan betekent dat
1.170.000 broden per week. Vermenigvuldigen we dat met 47 weken, we
laten de vakanties en de zelfgemaakte jam en degenen die maar af en
toe een brood bakken even buiten beschouwing, dan bakt Nederland
minimaal een kleine 55 miljoen broden op jaarbasis zelf.
Waar komt deze opmars van de broodbakmachine nu vandaan? De recessie
zou een rol kunnen spelen. Al naar gelang het gebruik van
kant-en-klare mix of het zelf spelen met meel en gist is een
zelfgebakken brood iets goedkoper dan bij de bakker. Daar staat dan
weer tegenover dat juist onder de bovenmodale inkomens het meest de
broodbakmachine wordt gebruikt (10% minimaal twee keer per week). Een
betere verklaring is te vinden in Life & Living, het onderzoek waarmee
Trendbox sinds 1990 de ontwikkelingen in houding, gedrag, gedrag,
interesses, hobby's, normen en waarden in Nederland volgt. Onder
inmiddels zo'n 70.000 Nederlanders. Daaruit blijkt duidelijk dat
Nederland de laatste jaren een duidelijke hang naar 'back to basics'
vertoont. Meer aandacht voor huiselijkheid en gezelligheid, zekerheid
en geborgenheid. De broodbakmachine past daarmee precies in het gat
dat er lag tussen het ambachtelijk (af)gebakken brood van de bakker en
het gehannes met meel en gist in de eigen oven.
Over Trendbox
Trendbox B.V. is een van de grootste volledig onafhankelijke
marktonderzoekbureaus in Nederland. Vanaf de oprichting in 1990 heeft
het bedrijf een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans
tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft Trendbox
zich een onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor
marktonderzoek en marktinformatie verworven. Trendbox is lid van de
Research Keurmerkgroep, de vereniging van ISO gecertificeerde
marktonderzoekbureaus in Nederland. Meer informatie over Trendbox is
te vinden op www.trendbox.nl.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Trendbox
tel: 020 - 669 44 14
Bart Paashuis
Onderzoeksdirecteur
bart.paashuis@trendbox.nl
Richard Werkhoven
Senior projectleider
richard.werkhoven@trendbox.nl
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
van bovenstaand bericht.
29 jul 04 08:00