HUYBIBHIBUI

Verwarrend jargon leidt bij kwart MKB tot foute IT-aankopen

Verwarrend techno-jargon leidt bij kwart MKB-ers tot foutieve IT-aankopen

Onderzoek VIA onthult: IT-aanbieders spreken verkeerde taal tegen MKB-bedrijven

Eindhoven, 29 juni . Ruim een kwart van de kleine en middelgrote ondernemingen voert .verwarrend technisch jargon. aan als oorzaak voor verkeerde IT-aankoopbeslissingen, zo blijkt uit een onderzoek onder ruim 340 MKB-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk dat vandaag gepresenteerd is door VIA NET.WORKS, een toonaangevende aanbieder van zakelijke communicatieoplossingen voor het MKB.

Nu IT-aanbieders hun aandacht in het kader van teruglopende corporate IT-budgetten steeds meer verleggen naar de MKB-markt, toont VIA.s studie aan dat de meeste aanbieders hun taalgebruik nog niet aan de gewijzigde marktomstandigheden hebben aangepast. De IT- en telecomindustrie voert de .meest verwarrende jargon. lijst aan, met meer stemmen dan advocaten, marketing professionals en accountants bij elkaar opgeteld.
Naast het feit dat het klanten van zich vervreemdt (bijna 8 procent van de respondenten vindt technisch jargon een complete afknapper), vindt meer dan driekwart van de ondervraagde MKB-bedrijven het technische jargon ronduit verwarrend.

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- 26 procent van de respondenten heeft foutieve aankoopbeslissingen genomen omdat het door de aanbieder gebruikte jargon verwarrend was.

- 51 procent van de respondenten denkt dat IT- en telecomaanbieders van alle dienstverleners waarmee zij zaken doen de grootste boosdoeners zijn wat betreft het gebruik van technisch jargon. Advocaten komen op de tweede plaats met 28 procent, terwijl marketing- en PR-bedrijven toch nog meer jargon blijken te gebruiken dan accountants. Zij eindigen dan ook op de derde plaats met ruim elf procent van de stemmen.

- 21 procent van de MKB-bedrijven denkt dat verkopers techno-jargon volledig dienen te vermijden en zich moeten bedienen van normale spreektaal.

- 97 procent van de MKB-bedrijven geeft een correcte definitie van de term .firewall.; een bewijs dat sommige IT-termen wel zijn doorgedrongen tot het normale spraakgebruik.

Aharon Naftali, managing director van VIA NET.WORKS Nederland, voorziet het onderzoek van commentaar: .Hoewel het in onze industrie lastig is om het gebruik van technische termen volledig te elimineren, ligt hier wel een taak voor ons weggelegd naar onze klanten toe. We dienen er voor te zorgen dat we technologische termen duidelijk aan hen uitleggen en een relatie leggen naar hun eigen bedrijfstak. VIA is al lange tijd voorstander van het communiceren van zakelijke voordelen en het vertalen van technologie in voor leken begrijpelijke termen. Met deze aanpak zijn we succesvol geweest bij MKB-bedrijven zoals Anthony Hunt Associates..

Bij VIA-klant Anthony Hunt Associates, een consultancyonderneming, realiseerde men zich het belang van de vaardigheid van verkopers om zich aan te passen aan het kennisniveau van de klant, toen het bedrijf een netwerk implementeerde dat haar hoofdkantoor moest verbinden met twee regionale kantoren. Julian D'Alberti, AHA's IT Systems Manager, legt uit: .Wij zijn geen IT-beveiligingsspecialisten. Het vooruitzicht om een VPN (Virtual Private Network) te implementeren en daarmee de beveiliging van het bedrijf op het spel te zetten, betekende dan ook dat we het project bijzonder voorzichtig moesten benaderen. VIA's consultants deden hun uiterste best om te begrijpen hoeveel kennis bij ons aanwezig was, en deden hun voorstel precies op het juiste niveau..

Over VIA NET.WORKS
VIA NET.WORKS, Inc. (Nasdaq, Euronext: VNWI) is een toonaangevende provider van Business Communication Solutions voor het Midden- en Kleinbedrijf in Europa en de VS. Met de overname van het Europese hostingbedrijf, AMEN S.A.S., heeft zij een klantenportfolio van meer dan 200.000 klanten. De lokale kantoren bieden een veelomvattend, schaalbaar en betrouwbaar portfolio services aan op het gebied van hosting, security, connectivity, VPN.s en Voice. Via haar bundeloplossingen, marktspecifieke partners, industriële oplossingen en de VIA Express verkoopkanalen, is VIA in een unieke positie om lange termijn services met toegevoegde waarde aan haar klanten te bieden.

Voor meer informatie kunt u de website van VIA bezoeken op www.vianetworks.nl of een e-mail sturen naar pers@vianetworks.nl.


- - - - - -

Voor meer informatie over dit persbericht (