HUYBIBHIBUI
Verwarrend jargon leidt bij kwart MKB tot foute IT-aankopen
Verwarrend techno-jargon leidt bij kwart MKB-ers tot foutieve IT-aankopen
Onderzoek VIA onthult: IT-aanbieders spreken verkeerde taal tegen
MKB-bedrijven
Eindhoven, 29 juni . Ruim een kwart van de kleine en middelgrote
ondernemingen voert .verwarrend technisch jargon. aan als oorzaak voor
verkeerde IT-aankoopbeslissingen, zo blijkt uit een onderzoek onder
ruim 340 MKB-bedrijven in het Verenigd Koninkrijk dat vandaag
gepresenteerd is door VIA NET.WORKS, een toonaangevende aanbieder van
zakelijke communicatieoplossingen voor het MKB.
Nu IT-aanbieders hun aandacht in het kader van teruglopende corporate
IT-budgetten steeds meer verleggen naar de MKB-markt, toont VIA.s
studie aan dat de meeste aanbieders hun taalgebruik nog niet aan de
gewijzigde marktomstandigheden hebben aangepast. De IT- en
telecomindustrie voert de .meest verwarrende jargon. lijst aan, met
meer stemmen dan advocaten, marketing professionals en accountants bij
elkaar opgeteld.
Naast het feit dat het klanten van zich vervreemdt (bijna 8 procent
van de respondenten vindt technisch jargon een complete afknapper),
vindt meer dan driekwart van de ondervraagde MKB-bedrijven het
technische jargon ronduit verwarrend.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- 26 procent van de respondenten heeft foutieve aankoopbeslissingen
genomen omdat het door de aanbieder gebruikte jargon verwarrend
was.
- 51 procent van de respondenten denkt dat IT- en telecomaanbieders
van alle dienstverleners waarmee zij zaken doen de grootste
boosdoeners zijn wat betreft het gebruik van technisch jargon.
Advocaten komen op de tweede plaats met 28 procent, terwijl marketing-
en PR-bedrijven toch nog meer jargon blijken te gebruiken dan
accountants. Zij eindigen dan ook op de derde plaats met ruim elf
procent van de stemmen.
- 21 procent van de MKB-bedrijven denkt dat verkopers techno-jargon
volledig dienen te vermijden en zich moeten bedienen van normale
spreektaal.
- 97 procent van de MKB-bedrijven geeft een correcte definitie van de
term .firewall.; een bewijs dat sommige IT-termen wel zijn
doorgedrongen tot het normale spraakgebruik.
Aharon Naftali, managing director van VIA NET.WORKS Nederland,
voorziet het onderzoek van commentaar: .Hoewel het in onze industrie
lastig is om het gebruik van technische termen volledig te elimineren,
ligt hier wel een taak voor ons weggelegd naar onze klanten toe. We
dienen er voor te zorgen dat we technologische termen duidelijk aan
hen uitleggen en een relatie leggen naar hun eigen bedrijfstak. VIA is
al lange tijd voorstander van het communiceren van zakelijke voordelen
en het vertalen van technologie in voor leken begrijpelijke termen.
Met deze aanpak zijn we succesvol geweest bij MKB-bedrijven zoals
Anthony Hunt Associates..
Bij VIA-klant Anthony Hunt Associates, een consultancyonderneming,
realiseerde men zich het belang van de vaardigheid van verkopers om
zich aan te passen aan het kennisniveau van de klant, toen het bedrijf
een netwerk implementeerde dat haar hoofdkantoor moest verbinden met
twee regionale kantoren. Julian D'Alberti, AHA's IT Systems Manager,
legt uit: .Wij zijn geen IT-beveiligingsspecialisten. Het vooruitzicht
om een VPN (Virtual Private Network) te implementeren en daarmee de
beveiliging van het bedrijf op het spel te zetten, betekende dan ook
dat we het project bijzonder voorzichtig moesten benaderen. VIA's
consultants deden hun uiterste best om te begrijpen hoeveel kennis bij
ons aanwezig was, en deden hun voorstel precies op het juiste
niveau..
Over VIA NET.WORKS
VIA NET.WORKS, Inc. (Nasdaq, Euronext: VNWI) is een toonaangevende
provider van Business Communication Solutions voor het Midden- en
Kleinbedrijf in Europa en de VS. Met de overname van het Europese
hostingbedrijf, AMEN S.A.S., heeft zij een klantenportfolio van meer
dan 200.000 klanten. De lokale kantoren bieden een veelomvattend,
schaalbaar en betrouwbaar portfolio services aan op het gebied van
hosting, security, connectivity, VPN.s en Voice. Via haar
bundeloplossingen, marktspecifieke partners, industriële oplossingen
en de VIA Express verkoopkanalen, is VIA in een unieke positie om
lange termijn services met toegevoegde waarde aan haar klanten te
bieden.
Voor meer informatie kunt u de website van VIA bezoeken op
www.vianetworks.nl of een e-mail sturen naar pers@vianetworks.nl.
- - - - - -
Voor meer informatie over dit persbericht (