Leden stemmen in met voorstellenbrief SRG
29-07-2004
Op 15 juni 2004 legden wij onze leden bij SNS de voorstellenbrief voor
de CAO voor. Een grote meerderheid van de leden heeft aangegeven in te
stemmen met de voorstellen. Daarom zullen wij met deze voorstellen de
CAO-onderhandelingen met uw werkgever ingaan.
In de reactieformulieren hebben veel leden extra aandacht gevraagd
voor ouderenregelingen. De CNV Dienstenbond zal zich daarom inzetten
voor een levensloopbeleid bij UWV waarin tevens afspraken voor de
oudere werknemers worden gemaakt. Overigens wordt de discussie over
een fatsoenlijk levensloopbeleid ernstig bemoeilijkt door de plannen
van het kabinet die een pre-pensioenregeling feitelijk onmogelijk
maken. Merkwaardig is dat de vertegenwoordiger van uw werkgever, de
werkgeversvereniging VNO-NCW, de afbraak van de pre-pensioenregeling
ondersteunt. In een brief en in een gesprek heeft de CNV Dienstenbond
samen met collega-bond, FNV Bondgenoten SRG hier nogmaals op gewezen.
Enkele leden hebben vraagtekens gezet bij de voorgestelde korte
looptijd. De CNV Dienstenbond kan op dit moment geen CAO afsluiten met
een langere looptijd. De reden hiervan is dat er teveel onzekerheid
bestaat over WW, WAO en de Vut- en pre-pensioenregelingen op landelijk
niveau. Wij kunnen heel moeilijk CAO afspraken maken omdat veel CAO
regelingen raakvlakken met deze wetten hebben. Het is dan beter om een
korte looptijd af te spreken zodat wij betere afspraken kunnen maken
wanneer die duidelijkheid er wel is.
Ook de werkgever heeft voorstellen ingediend. In het oog springende
voorstellen zijn de afwezigheid van een structurele loonsverhoging,
ook in 2005 en zijn wens om het 4*9 werken te beperken. De volledige
voorstellenbrief van de werkgever treft u aan onder dit artikel.
Voor goede CAO onderhandelingen is een sterke achterban een vereiste.
Om deze reden heeft CNV Dienstenbond behoefte aan leden die betrokken
willen meepraten over hun positie bij SRG. Neemt u daarom contact op
met uw bestuurder. Hij zal u informeren over de wijze waarop dit bij
CNV Dienstenbond is geregeld. U helpt hiermee uzelf, maar ook uw
collegas
Vragen en opmerkingen vernemen wij graag. U kunt hiervoor terecht bij
uw bestuurder Martijn Donker, tel: (035)6460580 of email:
hilversum@cnvdibo.nl.
Onderstaand treft u de voorstellen aan van de werkgever ten behoeve
van het overleg over de CAO SNS Reaal Groep.
Inleiding
Het economisch herstel in Nederland komt op gang. Dit herstel gaat
langzaam. Met name de snelle economische opkomst van de Aziatische
landen heeft gevolgen voor Europa en Nederland. Vooral China laat
gedurende een reeks van jaren een reële economische groei zien van
bijna 10%. De stormachtige groei van de Chinese vraag drijft de vraag
naar grondstoffen en derhalve de prijzen van olie, staal en steenkool
op met alle inflatoire tendensen van dien.
Vele westerse bedrijven verplaatsen activiteiten naar China en India.
Was het eerst de industrie die werkzaamheden overhevelde, steeds meer
wordt zichtbaar dat ook bij de dienstensector deze trend is ingezet.
China en India worden belangrijke economische spelers waardoor de
wereld in economisch opzicht een ander perspectief krijgt. De
globalisering krijgt een enorme stimulans, die ook Europa niet voorbij
zal gaan. Continue aanpassingen aan de veranderingen die door
ontwikkelingen elders worden opgelegd vragen om attentie. Dit geldt
voor Nederland en ook voor SNS Reaal Groep.
Om internationaal concurrerend te blijven zal het onvermijdelijk zijn
dat Nederlanders langer en harder gaan werken. Ook de vergrijzing
heeft zijn invloed op de economische groei van Nederland. De prijs van
de arbeid staat onder druk.
De Nederlandse arbeidsmarkt laat een groeiend aantal werklozen zien.
De ontwikkelingen op de arbeidsmarkt weerspiegelen de slechte
prestaties van de economie. Sinds 2000 blijft de groei achter ten
opzichte van de Eurozone. Voor een deel is dit te wijten aan de snelle
stijging van de kosten van arbeid aan het einde van de jaren negentig
en begin van deze eeuw.
Door de hoge inflatie van de laatste jaren is de koopkracht van de
consumenten onder druk komen staan. Onze verwachting is dat de
koopkracht voor het jaar 2004 onder druk blijft staan.
In het afgesloten sociaal akkoord van het najaar 2003 is met name de
nullijn afhankelijk gesteld van een akkoord over prepensioen en
levensloop in het voorjaar 2004.
Wij achten het loslaten van de nullijn onverantwoord. Niet alleen
vanwege de toenemende werkloosheid, maar ook vanwege onze
concurrentiepositie.
Ook voor 2004 en volgende jaren streeft SRG naar een structurele
waarde-ontwikkeling van het concern, met het oog op verdere groei van
de groep en ter versterking van het vertrouwen van potentiële
geldverschaffers. Structurele waarde-ontwikkeling betekent dat de
beoogde groei gepaard dient te gaan met groeiende rentabiliteit.
Dit alles heeft zijn invloed op de komende onderhandelingen.
Onzerzijds bestaat de behoefte om de CAO op een aantal punten te
wijzigen en tevens in de sfeer van SNS REAAL Groep te brengen.
Voorstellen
1. Looptijd
Voorgesteld wordt een looptijd van 12 maanden, d.w.z. tot 1 juni
2005.
2. Arbeidsongeschiktheid
SNS REAAL Groep moet sinds 1 januari jongstleden ook het tweede
ziektejaar doorbetalen.
Via het VNO-NCW hebben wij ons gecommitteerd aan het
najaarsakkoord. Wij willen dan ook voorstellen de doorbetaling in
het tweede ziektejaar te beperken tot 70% van het laatstverdiende
bruto salaris.
In lijn daarmee zal de aanvulling gedurende de verdere ziektejaren
worden aangepast.
3. Functiewaardering
Zoals reeds besproken gaat SNS REAAL Groep over van het systeem
Bakkenist naar de HAY-methode.
Gedurende de onderhandelingen zullen wij aandacht besteden aan dit
proces en kijken of het noodzakelijk is om de tekst hiermee in
lijn te brengen.
4. Uitzendkrachten
Sinds 1 april 2004 is de nieuwe ABU-CAO van kracht. Dit houdt in
dat wij na 26 weken de uitzendkrachten gaan belonen volgens de SRG
CAO voor wat betreft werktijden, meerwerk, salaris (inclusief
periodieken) en vakantietoeslag. Tot die tijd willen wij
voorstellen de ABU-CAO te volgen.
Teven willen wij in art 3, lid 3 opnemen dat de uitzendperiode die
in het laatste halfjaar ligt voorafgaand aan de eerste
arbeidsovereenkomst niet wordt meegeteld bij de vaststelling van
het aantal arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd.
5. Beloningsregeling Buitendienst REAAL
In bijlage IV Criteria voor systemen t.b.v. meting van prestaties
staat onder bullet 3 opgenomen dat, indien meer dan 20% van de
werknemers op wie een performance gerelateerd beloningssysteem van
toepassing is, in een jaar niet tussen 80% en 120% van de
doelstellingen realiseert, bijstelling van de doelstelling
plaatsvindt op basis van een analyse.
Medio 2003 is een nieuwe strategie binnen REAAL ontwikkeld. Deze
heeft geleid tot een stabiele, zij het nog niet voltallige,
bezetting en duidelijkheid over te behalen targets en de
ondersteuning die hierbij vanuit de organisatie wordt geleverd.
Het opnieuw onder de loep nemen van een aantal zaken leidt er ook
toe dat wij van mening zijn dat de 20% regel achterhaald is en uit
de CAO zou moeten worden verwijderd. Deze regel kan er toe leiden
dat buitendienstmedewerkers niet die "drive" vertonen die van hen
wordt verwacht. Terugkijkend blijkt dat noch over 2001 noch over
2002 aanspraak gemaakt hoefde te worden op deze regeling; de
onrust die de veranderende organisatie in 2003 met zich heeft
meegebracht, leidt ertoe dat de 20% regel daar wel toegepast zou
worden, ware het niet dat alle buitendienstmedewerkers over het 1e
kwartaal 2003 voor 100% zijn gecompenseerd.
Een 20% regeling past wat ons betreft niet meer bij de nieuwe
Verkoop organisatie.
Derhalve stellen wij voor deze regeling te verwijderen uit de CAO.
6. 4*9
In 1996 is de 36-urige werkweek ingevoerd. Daarbij is de
mogelijkheid geboden om 4 dagen van 9 uur te gaan werken.
De bedrijfsvoering komt meer en meer onder druk te staan doordat
deze mogelijkheid op grote schaal gebruikt wordt. Door de gekozen
formulering (de keuze van de medewerker wordt gevolgd, tenzij)
heeft de medewerker de indruk dat het een recht is. Hierdoor heeft
de discussie die een leidinggevende moet voeren indien het niet
mogelijk is doorgaans een negatieve lading.
En dat terwijl de internationale concurrentie ons dwingt langer te
gaan werken, in het arboconvenant een maximum van 5 uur
beeldschermwerk is opgenomen etc.
Gezien het feit dat wij werkzaam zijn in een periode die totaal
anders is dan tijdens de invoering van de 4*9 uur in de
bedrijfstak zijn wij van mening dat het toestaan van 4*9 eerder
uitzondering dan regel dient te zijn. Dit houdt voor ons in dat
wij de mogelijkheid willen hebben om functies aan te wijzen waarop
de 4*9 variant kan worden toegestaan.
7. SRG-uitstraling/versimpeling
Zoals we bovenstaand al aangaven willen we de CAO meer identiteit
van het huidige bedrijf mee geven. Dit kan ons inziens enerzijds
door het herschrijven van de preambule en anderzijds willen we
kritisch kijken naar de protocollen. Zijn de protocollen op deze
manier noodzakelijk, komen ze wellicht op een andere plaats en met
een andere formulering beter tot hun recht of kunnen ze verwijderd
worden?
In ieder geval willen we de tekst inzake "emplooibaarheid" een
meer prominente plaats geven in de CAO. Dit omdat het belang van
opleidingen groot is om de toekomst met elkaar met vertrouwen in
te kunnen gaan.
Daarnaast willen we in overleg kijken of er bepalingen geschrapt
danwel opnieuw geformuleerd kunnen worden, zodat de inhoud beter
leesbaar wordt en het "CAO boekje" dunner.
8. Keuzeregeling pensioen
In artikel 16 § 3 Aanwending pensioenpremie, is opgenomen dat naar
keuze van de werknemer de standaardopbouw voor het
ouderdomspensioen wordt verlaagd in ruil voor een beschikbare
premie van de werkgever.
Wij stellen voor deze bepaling met ingang van 1 januari 2005 te laten
vervallen.
De redenen voor dit voorstel zijn de volgende:
1. Financiële zorgplicht van de werkgever c.q. het pensioenfonds op
grond van de nieuwe Pensioenwet;
2. De geringe deelname (minder dan 5%);
3. Hoge uitvoeringskosten in relatie tot een geringe inleg, zowel in
totaliteit als per individu;
4. Administratieve bewerkelijkheid.
Per de beëindigingsdatum van de keuzeregeling wordt de
beleggingsverzekering premievrij gemaakt. Hierdoor zal de
risicodekking voor het nabestaandenpensioen komen te vervallen. De
deelnemer zal in de gelegenheid worden gesteld om op een hem
conveniërend moment, doch uiterlijk op de pensioendatum, met het
pensioenkapitaal pensioenaanspraken in de standaardregeling in te
kopen.
1. Technische aanpassingen
1. Opnemen van een trefwoordenregister
2. In artikel 3 is bij § 3 in lid 2 de proeftijd geregeld. Dit werkt
verwarrend aangezien de paragraaf als titel Beëindiging heeft. We
stellen voor om deze bepaling op te nemen in § 1, Aanstelling.
3. In artikel 17 Prepensioen is in § 7 een overgangsbepaling
opgenomen. Ons inziens kan deze worden geschrapt, aangezien de
werknemers geboren voor 1-07-1938 uiterlijk een maand na de
ingangsdatum van de nieuwe CAO met pensioen zijn.
4. In protocol 2, 2.5 "Verlaging in functie" wordt bij de vierde
bullet, tweede alinea, gesproken over slapersrechten. Deze
bepaling heeft alleen betrekking op de 3e bullet en dient
verplaatst te worden.
Vanzelfsprekend behouden wij ons het recht voor tijdens het overleg
en/of naar aanleiding van door u in het overleg in te brengen
voorstellen en/of naar aanleiding van besluiten die door de wetgever
worden genomen, met aanvullende of gewijzigde voorstellen te komen,
Met vriendelijke groet,
SNS REAAL Groep
Thijs Beelen,
Directeur Personeel & Organisatie
Dienstenbond CNV