NMA
DTe: kritische consument kan geld besparen
Een kritische consument kan jaarlijks geld besparen door de prijzen
van energieleveranciers voor elektriciteit en gas goed te
vergelijken. Dat blijkt uit het eerste kwartaalonderzoek van de Dienst
uitvoering en toezicht Energie (DTe) naar de leveringstarieven voor
energie. Dit te besparen bedrag kan voor elektriciteit en gas samen in
totaal oplopen tot meer dan EUR 150 per jaar voor een huishouden met
een gemiddeld energiegebruik. Sinds de liberalisering kunnen
consumenten en bedrijven zelf hun energieleverancier kiezen en stellen
de energiebedrijven zelf hun leveringstarieven vast. DTe ziet toe op
een eerlijk verloop van deze liberalisering.
Als de hoogste tarieven worden vergeleken met de laagste tarieven, dan
is het verschil daartussen voor een gemiddeld huishouden op jaarbasis
tussen de EUR 25 en 35 voor grijze stroom, tussen EUR 65 en 85 voor
groene stroom en rond de EUR 100 voor gas. DTe wijst erop dat het hier
om uitersten gaat. Dit neemt echter niet weg dat een gemiddeld
huishouden, dat momenteel relatief dure energie afneemt, op zijn
jaarrekening al snel tussen de EUR 50 en 100 kan besparen door
goedkopere energie af te nemen.
Verder hangt de hoogte van het te besparen bedrag af van het verbruik,
de beschikking over enkele of dubbele meters en de keus voor groene of
grijze stroom. DTe raadt daarom consumenten aan kritisch te kijken
naar de eigen energierekening.
De consument kan via een bezoek aan verschillende vergelijkingsites op
internet zelf berekenen hoe groot het voordeel kan zijn. DTe raadt
consumenten aan er op te letten of een site in handen is van een
energieleverancier. Naar verwachting leveren onafhankelijke sites de
meest volledige en objectieve informatie op. Daarnaast kan de
consument rechtstreeks met de leverancier contact opnemen om de
tarieven op de vergelijkingsites te verifiëren. Bij de keus voor een
leverancier kan de consument naast de prijs ook kijken naar service en
kwaliteit. Consumenten kunnen terecht op de website van de DTe
(www.dte.nl) om na te gaan of er klachten en signalen zijn
binnengekomen over energieleveranciers wat betreft de overstap
(switch), de facturering en de gehanteerde wervingsmethode. Ook deze
informatie kan een consument meewegen bij de keuze voor een
energieleverancier.
Nederlandse Mededingingsautoriteit