____________________ Zoeken
voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen
Persbericht 29 juli 2004
Horeca voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen
WOERDEN, 29 juli 2004 Volgens een rapport van het EIM* onderneemt de
horeca het meest verantwoord. Gemiddeld is 56% van alle
horecaondernemers maatschappelijk verantwoord bezig, terwijl in andere
sectoren van het midden- en kleinbedrijf op een gemiddelde van 47%
uitkomt. Maatschappelijk verantwoord ondernemen is niet altijd
gemakkelijk, legt Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland
uit, maar het zorgt voor bijzondere en waardevolle ervaringen met
nieuwe mensen en producten.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is logisch voor een bedrijfstak
die zo in de maatschappij verankerd is,aldus Jeu Claes. De horeca
wordt daarom ook gastheer van de samenleving genoemd. Een gastheer
draagt zorg voor de veiligheid en het algehele welzijn van zijn gasten
en de maatschappij waarin wij gezamenlijk leven. Horecaondernemers
geven vorm aan hun gastheerschap door een verantwoordelijkheid te
nemen die verder gaat dan de wet. Op die manier kan de horeca de
samenleving positief beïnvloeden.
Een bedrijf kan op veel verschillende manieren met de samenleving
bezig zijn. Respect voor onze omgeving vormt de basis voor alles dat
wij in de horeca doen, zegt Jeu Claes. Gasten gaan er in de toekomst
naar vragen en dan weten ze dat ze goed zitten in de horeca.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan van alles zijn, zoals
milieuzorg, het gebruik van biologische (streek)producten, respect
voor de omgeving, maar ook het gebruik van ethische codes.
Heel wat overheden en afdelingen van Koninklijk Horeca Nederland
sluiten partnerschappen af over bijvoorbeeld huisregels binnen en
buiten horecabedrijven. Onder de noemer Er zijn regels wordt gewezen
op wat wel en niet toegestaan is. Door voor onze gasten de grenzen
duidelijk aan te geven, is de sfeer super en spreken gasten elkaar
zelfs aan op hun gedrag.
Bij ethische codes kan ook gedacht wordt aan de Nederland
Schoon-campagne Met hetzelfde gemak gooi je t in de afvalbak of aan
BoB, waarbij de bestuurder van een voertuig geen alcohol drinkt, om
het gezelschap dat wel drinkt veilig te kunnen vervoeren. Onlangs
startte de fastfoodsector de campagne Verantwoord Frituren om
cafetarias over te laten stappen op het frituren in vloeibare oliën,
omdat dit beter is voor onze gezondheid. Meedoen aan een dergelijke
campagne stimuleert de betrokkenheid van een bedrijf met zijn gasten,
aldus Claes.
In het rapport Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de horeca van
Koninklijk Horeca Nederland staan voorbeelden van bedrijven, die elk
op hun eigen wijze invulling geven aan de maatschappelijk verantwoorde
rol van het ondernemen.
* Maatschappelijk verantwoord ondernemen in het midden- en
kleinbedrijf, EIM, Zoetermeer, 2004.
** Het onderzoeksrapport Maatschappelijk verantwoord ondernemen in de
horeca kunt u hier downloaden.
---
Noot voor de redactie
Koninklijk Horeca Nederland