28-7-2004
Evaluatie en aanpassing Woning In Zicht
Het inkomen gaat een minder belangrijke rol spelen bij de toewijzing
van huurwoningen. Dat is de verandering die het toewijzingssysteem van
vrijkomende huurwoningen per 1 januari 2005 ondergaat. De gemeente wil
zo zorgen voor meer doorstroming op woningmarkt.
Sinds 1997 verdelen de woningcorporaties de vrijkomende huurwoningen
in Tilburg via het aanbodmodel Woning In Zicht (WIZ). Hiertoe hebben
de gemeente en de Tilburgse woningcorporaties in februari 1998 de
Overeenkomst Woonruimteverdeling ondertekend. Besluiten over
aanpassing van WIZ worden in gezamenlijkheid genomen.
Naar aanleiding van de evaluatie van WIZ in 2001 door Companen hebben
corporaties en gemeente aan Atrivé de opdracht gegeven een advies op
te stellen. De Tilburgse corporaties en het college van B&W nemen de
adviezen van Atrivé voor aanpassing van WIZ grotendeels over.
De aanpassing betreft ten eerste stapsgewijze verruiming van de
criteria met betrekking tot passendheid (relatie huur-inkomen), de
zogenaamde liberalisering. Dit betekent dat het criterium inkomen in
relatie tot de hoogte van de huur stap voor stap wordt losgelaten. Om
te beginnen worden de mogelijkheden voor lage inkomensgroepen
verruimd: de maximale rekenhuur wordt voor deze groep van 405,74
verhoogd naar 453,77/ 466,48 (tot resp. na 1 juli 2004).
Voordeel van liberalisering is dat de keuzevrijheid voor
woningzoekenden groter wordt. De tevredenheid van woningzoekenden
stijgt en daarmee tevens de betrokkenheid van bewoners bij de wijk.
Belangrijk argument voor liberalisering is ook dat het kan zorgen voor
een gevarieerdere bevolkingssamenstelling zonder dat grote
herstructureringsingrepen nodig zijn.
De verschillende stappen in de beoogde liberalisering worden
geëvalueerd, voordat de liberalisering wordt uitgebreid. Van belang is
met name om in de gaten te houden of verdringing van lage
inkomensgroepen plaats vindt en of het huursubsidiegebruik en
financiële problemen bij huurders toenemen.
In 2003 was het aantal specifieke verhuringen (urgentie, extra
inschrijftijd, bijzondere verhuringen) 55%. Dit percentage vinden
corporaties en gemeente te hoog. Daarom worden de criteria voor
urgentie en extra inschrijftijd strenger. Het urgentiecriterium
'beëindiging verblijf in opvanginstelling of in detentie' vervalt,
omdat voor deze categorie woningzoekenden afspraken zijn gemaakt
tussen corporaties en instellingen over de beschikbaarstelling van
woningen enerzijds en (woon)begeleiding anderzijds. Daarnaast wordt
het urgentiecriterium 'gedwongen verkoop eigen woning' niet langer
verleend als sprake is van verwijtbaar gedrag.
Wat betreft het verkrijgen van extra inschrijftijd, daar kunnen
woningzoekenden niet langer aanspraak op maken op grond van
economische binding. Ook voor studenten met een lange reistijd vervalt
de extra inschrijftijd. Als er sprake is van het verbreken van een
relatie met zorgplicht voor minderjarige kinderen, kan straks één van
de twee partners (degene die het merendeel van de zorg heeft) een
beroep doen op extra inschrijftijd. Met het aanpassen van de criteria
voor urgentie en extra inschrijftijd willen het college en de
corporaties de slaagkans van regulier woningzoekenden vergroten.
Bovenstaande aanpassingen gaan naar verwachting op 1 januari 2005 in.
Daarnaast heeft het college de notitie Leefstijlen in Tilburg
vastgesteld. Iedere buurt (straat/complex) krijgt in de aanpak met
leefstijlen een profiel op basis van het woonmilieu en de leefwijze
van bewoners. Het profiel zal via de WIZ-advertenties en
intakegesprekken gecommuniceerd zal worden. Dit om woningzoekenden met
een soortgelijke leefwijze te verleiden bij elkaar te gaan wonen en zo
'botsende leefstijlen' tegen te gaan. De aanpak zal als eerste in
Stokhasselt en de Kruidenbuurt uitgeprobeerd worden.
In de loop van 2004 volgt tot slot een voorstel voor een nieuw
verdeelsysteem voor studenteneenheden afgesplitst van WIZ.
Gemeente Tilburg