Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 28 juli 2004

Internet wint terrein op gedrukte media als wervingsmethode

Ruim een kwart van de Nederlandse bedrijven ziet het internet als een volwaardige vervanging van de gedrukte media wat betreft het werven van sollicitanten. Daarnaast zou een op de vijf bedrijven er geen problemen mee hebben wanneer de gedrukte media compleet verdwijnen als wervingsmedium. Het prijsvoordeel en de snelle reacties zijn de grote voordelen van het internet ten opzichte van de gedrukte media. Een negatief punt blijft de kwaliteit van de reacties.

Van alle onderzochte wervingsmethoden: vacaturesites, sites van werving- & selectiebureaus, bedrijvensites en gedrukte media, worden de bedrijvensites het meest gebruikt. Weliswaar wordt in de helft van de gevallen een combinatie van meerdere wervingsmedia ingezet. Naast de eigen website, wordt het meest gebruik gemaakt van de gedrukte media. Bij de inschakeling van een vacaturesite staat Werk.nl bovenaan (35%) gevolgd door Monsterboard.nl (26%). Dit blijkt uit het onderzoek Webwerving 2004 uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Heliview. Ruim 800 P&O-managers van verschillende bedrijven in Nederland zijn hiervoor ondervraagd.

Overgang van gedrukte media naar webwerving
De overgang van gedrukte media naar webwerving vordert langzaam meer zeker. Gemiddeld drie van de vier organisaties die vacatures hebben geplaatst, maken reeds gebruik van enige vorm van webwerving, vaak in combinatie met plaatsing in de gedrukte media. De verwachtingen voor de toekomst bij het plaatsen van vacatures zijn dan ook in het voordeel van de vacaturesites. Nu maakt 26% gebruik van de gedrukte media en 12% van de vacaturesites, voor volgend jaar is deze verwachting 26% en 17%. Toch blijft de kwaliteit van de sollicitanten bij de gedrukte media veruit het beste. In 61% van de gevallen leiden sollicitaties tot het invullen van de vacante vacature, terwijl bij vacaturesites slechts in 36% van de gevallen succes geboekt wordt.

Eigen website meest gebruikte wervingsmethode
Het gemiddeld aantal geplaatste vacatures ligt bij de "externe media" lager dan bij de eigen website van het bedrijf. Echter, in de meeste gevallen betreft dit een combinatie van eigen website en een ander medium, of andere media. De eigen website wordt vooral ingezet bij vacatures op MBO-niveau, de vacaturesites scoren hoog op de functies op HBO/WO- niveau.

Gebruik betaalde sites toegenomen
Het gebruik van betaalde sites is toegenomen ten aanzien van vorig jaar. Ongeveer 37% van de vestigingen die een vacature op een vacaturesite hebben geplaatst, heeft hiervoor betaald. Vorig jaar werd er nog maar voor een kwart van de plaatsingen van advertenties via een vacaturesite betaald.

Toekomst
In 2004 is de werving van nieuw personeel zowel via het internet als via de gedrukte media afgenomen. De gedrukte media blijven een belangrijke rol spelen, maar het verschil met het internet wordt kleiner. Onder de vestigingen met 20+ medewerkers wordt het internet reeds 3% meer ingezet dan de gedrukte media. De groei van de eigen website als wervingsmedium zal de komende jaren waarschijnlijk minder worden. Het percentage vestigingen met een eigen website is nu 79%. 28% daarvan zet deze in voor het werven van personeel. De internet penetratie in het bedrijfsleven heeft nu bijna zijn top bereikt, bijna alle organisaties kunnen reeds gebruik maken van de eigen website voor advertenties. De vacaturesites van derden ondervonden de laatste twee jaar een lichte daling. Januari 2002 was een bijzondere periode met een hoog gebruik van de websites, in 2003 en 2004 is het gebruik licht gedaald, maar de verwachtingen voor 2005 zijn weer positief voor deze externe sites.

De vacaturesites hebben het afgelopen jaar minder gescoord op de kwaliteit van de aangeleverde kandidaten. Een reden hiervoor kan zijn dat het aantal werklozen sterk gegroeid is en men eerder geneigd is op vacatures te solliciteren die niet geheel aansluiten bij de gevolgde opleiding en/of werkervaring. Dit in combinatie met het feit dat reageren op advertenties op het internet laagdrempelig is in vergelijking met de gedrukte media. Toch winnen de vacaturesites langzaam terrein op de gedrukte media. Wanneer de verwachtingen voor volgend jaar gerealiseerd zouden worden, zullen zij wat betreft de marktpenetratie in 2005 nog slechts 9% achterlopen op de gedrukte media.