GroenLinks stelt vraagtekens bij veiligheid van cruise-control
28 juli 2004
Het tragische ongeval op de E19 bij Antwerpen werpt opnieuw de vraag op hoe
veilig cruise-control is. GroenLinks pleit voor onderzoek naar de
verkeersveiligheidsaspecten, een goede beoordeling van de verschillende
cruise-control systemen en een betere voorlichting van weggebruikers. Als
bepaalde systemen echt onveilig rijgedrag in de hand werken is ontmoediging
of zelfs een verbod gewenst.
Het gebruik van cruise-control wordt gestimuleerd door onder andere de
afschaffing van de BPM-belasting en door regels over standaard inbouw
van het systeem. Gezien de positieve milieu-effecten is GroenLinks op
zich voor deze bredere invoering.
Echter, bij het streven naar een breed gebruik, hoort ook kennis over
het effect van cruise-control-systemen op het rijgedrag. Hieruit zou
een ontmoediging, of eventueel een verbod van systemen kunnen volgen
die een onveilig rijgedrag in de hand werken. Nu systemen zo breed in
nieuwe voertuigen worden aangeboden ligt bovendien opname in de
rij-examens voor de hand.
Evelien Tonkens
Wijnand Duyvendak
Vragen van de leden Tonkens en Duyvendak (GL) aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over de risico's van cruise-control, 28 juli 2004
1) Hebt u kennis genomen van het ongeval op maandag 26 juli op de
E19 bij Antwerpen waar mogelijk het gebruik van cruise-control een rol
heeft gespeeld?
2) Klopt het dat en tot nu toe alleen onderzoek is gedaan naar de
verkeersveiligheidsaspecten van advanced cruise-control en niet naar
de conventionele systemen (zie antwoorden op de vragen van lid Hermans
van 5 februari 2004)?
3) Klopt het dat er geen onderzoek gedaan is naar de
daadwerkelijke gedragseffecten van het gebruik van de verschillende
cruisecontrol systemen, maar slechts gekeken is naar de technische
werking?
4) Bent u bereid te laten onderzoeken of het gebruik van
respectievelijk conventionele cruise-control systemen en de
geavanceerde systemen met sensoren, tot een onveiliger rijgedrag kan
leiden?
5) Op welke wijze en op welk moment worden weggebruikers met
cruise-control onderwezen in een verstandig gebruik van
cruise-control?
Is het volgens u wenselijk deze nieuwe technische systemen op te nemen
als onderdeel van de rij-opleiding en het rij-examen, zeker gezien de
intentie van de Staatssecretaris van milieu om dit systeem te
stimuleren voor weggebruikers die lange afstanden afleggen?
6) Zijn ook in Nederland specifieke verkeersborden en
wegsignalering nodig, gericht op gebruikers van cruise-control bij
naderende onveilige situaties?
7) Hoe beoordeelt u inhoudelijk en met het oog op uniformering
van de verkeersregels in Europa de wens van een mogelijke meerderheid
van het Belgische parlement om cruise-control in vrachtwagens te
verbieden of te ontmoedigen?
«
GroenLinks