Antwoorden op de schriftelijke kamervragen van het lid Eerdmans (LPF)
kenmerk 2030417160
1 Hebt u kennisgenomen van het voorstel van de
organisatie Child Focus in Brussel, gedaan naar aanleiding van
de arrestatie van een recidiverende pedoseksueel en
vermoedelijke kindermoordenaar in België, om te komen tot een
Europese databank met de gegevens van veroordeelde pedoseksuelen
zodat voorkomen kan worden dat zij ongemerkt naar een ander EU-
land verhuizen en daar in anonimiteit kunnen recidiveren?
Ja.
2 Wat vindt u van dit voorstel? Bent u bereid dit initiatief op
Europees niveau
te ondersteunen?
Het doel van het voorstel van Child Focus, namelijk het
voorkomen dat personen die in het ene land zijn veroordeeld voor
pedoseksuele delicten zich in anonimiteit kunnen vestigen in een
ander EU-land, ondersteun ik van harte.
In de JBZ-Raad van 19 juli jl. heb ik naar aanleiding van een
verzoek van België dit onderwerp uitgebreid aan de orde gesteld.
Ik heb geconstateerd dat er brede consensus bestaat tussen de
lidstaten over het belang van een goede uitwisseling van
informatie over veroordelingen. De Europese Commissie heeft
plannen op dit terrein aangekondigd. Op langere termijn is het
de bedoeling dat de nationale strafregisters elektronisch met
elkaar verbonden worden, zodat eenvoudig toegang kan worden
verkregen tot de nodige informatie. Maar de JBZ-Raad heeft de
Commissie gevraagd ook op korte termijn actie te ondernemen. In
oktober verwacht de Commissie een voorstel te kunnen indienen
voor een betere informatieuitwisseling teneinde te voorkomen dat
een persoon die in de ene lidstaat is veroordeeld wegens
zedenmisdrijven met kinderen in een andere lidstaat in de
omgeving van kinderen aan het werk kan, zonder dat men weet
heeft van zijn strafrechtelijke verleden. Het Nederlandse
voorzitterschap zal dit voorstel met voortvarendheid behandelen
in de EU.
Op grond van de huidige internationale regels (in het bijzonder
art. 13 en art. 22 van het Europese rechtshulpverdrag uit 1959
van de Raad van Europa) is uitwisseling van informatie over
veroordelingen al mogelijk, maar in de praktijk valt hier nog
veel aan te verbeteren.
3 Wat is uw oordeel over het voorstel te komen tot een
wettelijke regeling ten gevolge waarvan de rechter bij een
veroordeling wegens pedoseksueel handelen tevens als bijzondere
voorwaarde c.q. bijkomende maatregel kan opleggen dat deze zich
jaarlijks dient te melden bij de politie in zijn woonplaats en
aldaar gegevens omtrent zijn verblijfplaats, werkomgeving en
eventuele vrijwilligersactiviteiten dient te overhandigen?
Ik ga ervan uit dat de vragensteller met dit voorstel beoogt te
voorkomen dat een persoon, die eerder wegens een pedoseksueel
delict werd veroordeeld, aan de slag kan in een werkomgeving
waar veel kinderen aanwezig zijn. Op verschillende manieren voer
ik beleid dat hierin voorziet.
In dit verband wijs ik op de wettelijke regeling inzake de
verklaring omtrent het gedrag. Bij werkzaamheden (ook als die op
vrijwillige basis plaatsvinden) waarbij kinderen betrokken zijn,
kan - en wordt in toenemende mate - door de werkgever een
verklaring omtrent het gedrag gevraagd. In dat kader kan een
eerdere veroordeling wegens een pedoseksueel delict naar voren
komen en kan dit aanleiding zijn de verklaring niet af te geven.
Voorts wil ik verwijzen naar de Aanwijzing formulier
risicoprofiel en executie-indicator van het openbaar ministerie.
Deze aanwijzing regelt onder meer de informatieverschaffing
omtrent vrijheden c.q. invrijheidstelling van tot vrijheidsstraf
veroordeelde zedendelinquenten aan slachtoffers. De informatie
over de executiefase die aan het slachtoffer wordt verstrekt,
wordt ook standaard naar de regionale informatiedesks van de
politie verzonden. Evenwel vindt nadien geen actualisering van
de gegevens plaats, bijvoorbeeld indien de betrokkene van
woonplaats verandert.
Indien een dader wordt veroordeeld tot een voorwaardelijke
(gevangenis)straf, in het kader van tbs met voorwaarden of
voorwaardelijke beëindiging van de tbs met bevel tot verpleging,
is er gedurende de proeftijd contact met de reclassering.
Verandering van woonomgeving of werkkring zal in die gevallen
bij de reclassering bekend zijn. Een meldplicht zoals de heer
Eerdmans voorstelt is in die gevallen materieel reeds gegeven.
Het expliciet opnemen van een bijzondere voorwaarde c.q.
bijkomende straf dat de betrokkene zich jaarlijks bij de politie
moet melden en gegevens omtrent verblijfplaats, werkomgeving en
eventuele vrijwilligersactiviteiten te overhandigen, lijkt
moeilijk handhaafbaar, omdat de juistheid van de verstrekte
gegevens of het achterwege blijven daarvan niet kan worden
geverifieerd. Het doel van mijn beleid is zoveel mogelijk te
voorkomen dat pedoseksuele delinquenten recidiveren. Naast de
bekende mogelijkheden voor behandeling in de verschillende
sanctievormen dragen de regelingen zoals ik die hiervoor heb
beschreven daaraan bij. Dat er een tekortkoming is in de
toetsing van eventuele buitenlandse veroordelingen is hiervoor
al aangegeven. Aan de oplossing daarvan wordt met kracht
gewerkt.
Ministerie van Justitie