http://www.evo.nl
28-07-2004 - EVO pleit voor dynamisch inhaalverbod
Het Openbaar Ministerie gaat een proef uitvoeren met een
vrachtwagenverbod op de linkerrijstrook. Het OM stelt dat het bij deze
proef niet gaat om het spekken van de staatskas, maar om het
bevorderen van de doorstroming. Het effect van een vast inhaalverbod
op de capaciteit van snelwegen is echter marginaal. Enkele overtreders
strenger straffen heeft per saldo een niet meetbaar effect op de
doorstroming. EVO pleit ervoor prioriteit te geven aan het onderzoeken
van de effecten van een dynamisch inhaalverbod.
Inhaalverboden zijn ooit ingevoerd om de bereikbaarheid te verbeteren.
Nadat het inhaalverbod eind jaren negentig landelijk is ingevoerd, is
op de meeste trajecten de doorstroming nauwelijks verbeterd. Uit
onderzoeken door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is niet
gebleken dat inhaalverboden voor vrachtautoâs leiden tot minder
ongelukken en minder files.
Een onderzoek naar de effecten van een dynamisch inhaalverbod verdient
prioriteit. Het hanteren van een inhaalverbod hangt bij een dynamisch
inhaalverbod af van de verkeersdrukte. Zodra de bezetting van een weg
met 2x2 rijstroken 56 procent overstijgt, geldt het inhaalverbod. Dit
verbod kan dus zowel tijdens als buiten de spits gelden. Ook moet
worden bekeken wat het aandeel van vrachtauto's is op een bepaald
traject voordat een tijdelijk inhaalverbod van kracht wordt. Dit jaar
gaat een proef van start met een dynamisch inhaalverbod op de A2 in
Limburg en volgend jaar op de A2 bij Maarssen.