28-07-2004
Een schonere en veiligere toekomst met SCR
Met het oog op een schonere toekomst van het wegvervoer is een nieuw
samenwerkingsverband gevormd. Een grote meerderheid van de
West-Europese fabrikanten van zware trucks heeft namelijk een voorkeur
uitgesproken voor de toepassing van het SCR-systeem om aan de nieuwe
uitlaatemissienormen volgens Euro 4 en Euro 5 te voldoen.
SCR staat voor selective catalytic reduction ofwel selectieve
katalytische reductie. De aan het project deelnemende merken DAF,
Iveco, Mercedes-Benz, Renault Trucks en Volvo Trucks vertegenwoordigen
gezamelijk circa tachtig procent van de Europese truckmarkt. In
samenhang met deze introductie zullen oliemaatschappijen en
chemiebedrijven de fijnmazige distributie zekerstellen van AdBlue, het
mengsel van water en ureum dat nodig is het SCR-procédé.
SCR zet stikstofoxiden om in onschadelijk stikstof en waterdamp
Door middel van een katalysator en het injecteren van nauwkeurig
gedoseerde hoeveelheden AdBlue in de hete uitlaatgasstroom, reduceert
SCR de emissie van schadelijke stikstofoxiden (NOx) door deze stoffen
om te zetten in onschadelijk stikstof en waterdamp. AdBlue is de
handelsnaam van een hoogwaardige, gestandaardiseerde en synthetisch
geproduceerde ureumoplossing in water. Het in een afzonderlijke tank
op de truck meegevoerde AdBlue levert geen gevaar op voor mens of
voertuig. Zware en middelzware bedrijfswagens met SCR-systeem voldoen
aan de Euro 4-emissienormen die vanaf 2006 zijn voorgeschreven,
terwijl ze in een verder ontwikkelde versie ook in staat zijn om
tegemoet te komen aan de eisen van de volgende fase, Euro 5, die vanaf
2009 van kracht wordt. Een truck die met SCR is uitgerust, zal
bovendien zon twee tot vijf procent minder brandstof verbruiken dan
een vergelijkbaar Euro 3-voertuig: een bijzonder sterk argument in
tijden van hoge brandstofprijzen, en een extra factor voor de
bescherming van het milieu vanwege de lagere CO2-emissie.
AdBlue is in voldoende hoeveelheden verkrijgbaar
De leverantie van het aan kwaliteitsnorm DIN 70070 beantwoordende
toevoegmiddel AdBlue wordt gewaarborgd door de grote Europese
ureumproducenten, waaronder AMI Agrolinz Melamin International GmbH,
BASF AG, Fertiberia S.A., Grande Paroisse, SKW Stickstoffwerke
Piesteritz GmbH en Yara International ASA. Deze chemische bedrijven
zullen AdBlue in zes Europese landen gaan produceren, waarbij hun
productiecapaciteit aan de marktontwikkelingen wordt aangepast. Samen
met hun distributiepartners zetten de producenten momenteel een
Europees netwerk op om hun klanten te bevoorraden.
De rol van de olie-industrie bij de invoering van de SCR-technologie
Twee bekende oliemaatschappijen OMV uit Oostenrijk en Europees
marktleider Total uit Frankrijk ontwikkelen reeds een strategie voor
de invoering van de SCR-technologie op vrachtwagens; ze ondersteunen
ook actief de afsluitende tests met de nieuwe systemen voor
uitlaatgasnabehandeling. Andere oliemaatschappijen tonen grote
interesse en zijn momenteel volop in discussie met vertegenwoordigers
van de bovengenoemde chemische bedrijven en truckproducenten.
Brandstofleveranciers en AdBlue-fabrikanten ontwikkelen momenteel
uitgebreide product- en servicepakketten voor de exploitanten van
pompstations. Zowel de openbare servicestations als de door
transportondernemers zelf beheerde pompstations moeten met
SCR-vulinstallaties worden uitgerust. Daarbij is er een heel scala aan
mogelijkheden, variërend van gecombineerde diesel/AdBlue-pompen met
afzonderlijke telmechanismen en één enkele nota voor beide producten
(zoals reeds toegepast op de servicestations in Berlijn, Stuttgart en
Vomp/Tyrol) tot kleine vulstations op bedrijfsterreinen, alsmede tanks
en jerrycans voor wagenparken.
Uitlaatgasnabehandeling met SCR biedt talrijke voordelen
De SCR-technologie biedt belangrijke voordelen vergeleken met
concurrende systemen om aan Euro4/5 te voldoen:
* Aangezien SCR het potentieel heeft voor Euro 5 (en hoger) is de
toekomst van deze technologie verzekerd. Dit betekent dat het een
veilige investering is.
* SCR functioneert in heel Europa met dieselbrandstoffen van
uiteenlopende kwaliteit.
* Het SCR-systeem is onderhoudsvrij en ontworpen op dezelfde
levensduur als de truck.
* De SCR-technologie heeft geen invloed op de onderhoudsintervallen
en olieverversingstermijnen van de voertuigen.
* SCR zorgt voor een wezenlijke verlaging van het brandstofverbruik
van de motoren.
Bovendien kennen diverse Europese landen stimuleringsmaatregelen voor
een versnelde invoering van motoren die aan Euro 4 en Euro 5 voldoen,
zoals lagere toltarieven op snelwegen (bijv. 10 in plaats van 12
cent/km in Duitsland) of gunstiger afschrijvingsregelingen voor de
trucks (bijv. in Nederland). Ook in andere Europese landen zijn
binnenkort dergelijke maatregelen te verwachten. Op basis van de
huidige bevindingen zullen de bedrijfskosten van lange-afstandstrucks
met SCR-systeem niet stijgen vergeleken met trucks die aan de thans
geldende Euro 3-emissienormen voldoen, hoewel de emissieniveaus
aanzienlijk dalen. Tot de overige voordelen van SCR behoren een goede
betrouwbaarheid en een grote actieradius indien de inhoud van het
AdBlue-reservoir op de capaciteit van de brandstoftanks wordt
afgestemd.
SCR combineert op ideale wijze ecologie met economie. Het geheel aan
argumenten dat duidelijk in het voordeel van SCR spreekt, heeft
gerenommeerde bedrijven in de automobiel-, olie- en chemische
industrie ertoe gebracht om de introductie van deze technologie
krachtig te ondersteunen. In de nabije toekomst zullen naar
verwachting nog meer bedrijven zich bij ons aansluiten, aangezien SCR
een aantrekkelijke methode is voor het reduceren van de schadelijke
stoffen in uitlaatgassen.
SCR: een betrouwbare en wereldwijd toepasbare oplossing voor de
emissieproblemen van dieselmotoren
Experts zien goede mogelijkheden dat de SCR-nabehandelingssystemen
voor uitlaatgassen ook buiten de Europese grenzen toepasbaar zijn. Op
wereldschaal biedt SCR dan ook de meest economische oplossing om aan
de tegenstrijdige eisen op het gebied van milieu en prestaties te
voldoen.
BedrijfsautoRAI